چه‌کسی اعتقاد دارد بی‌شعور است؟

یکی از نکاتی که باید به آن اشاره کرد، سوالی است که در ابتدای کتاب با آن روبه‌رو می‌شوید و مخاطب را وادار به اعتراف می‌کند. اعتراف به این‌که او یک بی‌شعور است. همین سوال است. و  اگر معتقدید بی‌شعورید که مطابق میل و خواسته‌ی نویسنده می‌توانید به خواندن کتاب ادامه بدهید و به نظر او این کتاب، دقیقا برای خود شماست. اما اگر معتقدید که باشعور هستید، به عقیده‌ی نویسنده شما بی‌شعورید! چرا که از نظر او باشعور دانستن خود، یکی از نشانه‌های بی‌شعوری است. در واقع نویسنده خودش را معیاری برای تشخیص شعور مخاطب می‌داند تا به این شکل دلیلی برای به وجود آوردن محرکی برای ایجاد تغییر یا به تعبیر دیگر برانگیختن احساس پیشیمانی مخاطب و ایجاد انگیزه برای تبدیل شدن به آدمی بهتر.

یک اثر اجتماعی

کتاب بی‌شعوری یک اثر اجتماعی و روان‌شناسانه است که به مخاطب کمک می‌کند خود را بهتر بشناسند. چرا که به تعبیر نویسنده‌ی این اثر، بی‌شعوری به ملیت یا باورهای قومی، دینی و… ارتباطی ندارد بلکه یک بیماری است که می‌تواند واگیردار باشد و همه را مبتلا کند. خاویر کرمنت در قالب طنز به بخشی از انسان‌‌ها برچسب بیشعوری می‌چسباند. از جمله این موارد همسایه‌ای است که زباله‌هایش را در جوی آب می‌ریزد، فعالان مدنی، مجری‌های تلویزیون، سیاست‌مداران، بزرگ‌ترهای فامیل، همسر، بچه‌ی تخس و شرور و غیره که در مقدمه و متن کتاب از آن‌ها با عنوان بی‌شعور و بی‌شعوری نام برده شده است. توضیح این نکته هم ضروری است که کرمنت ابتدای کتاب اشاره می‌کند که منظورش از استفاده از لفظ «بی‌شعوری»، توهین یا ناسزاگویی نیست بلکه بی‌شعوری از نظر او یک بیماری است!

به جز دستورات متفاوت با فرهنگ و باورهای ما در مورد بنیان خانواده که در لایه‌های کتاب به صورت مستقیم به آن‌ها پرداخته شده است، نمونه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد چرا باید حتی در مجوز نشر بی‌شعوری دقت بیشتری می‌شد. در این کتاب بارها از کلمات و نشانه‌های غیر اخلاقی یا رکیک استفاده شده و نمونه‌های آن را در صفحات ۱۹، ۲۲، ۴۲، ۴۵ و… می‌توان مشاهده کرد.

بیشعوری

بیشعوری

ناشر : تیسا
مترجم : مریم احمدی
قیمت : ۸۹,۱۰۰۹۹,۰۰۰ تومان

داشتن ارتباط‌های نامحدود و بدون هیچ قید و شرط و زیر سوال بردن ازدواج در قالب طنز به مخاطب القا می‌شود. نویسنده در این کتاب ازدواج را امر محدود کننده‌ای می‌داند. به عنوان نمونه، بخشی از نوشته‌های کتاب در صفحه ۳۴ را بخوانید:

هیچ وقت ازدواج نکرده‌ام، اما هرگز بابت این موضوع پشیمان نیستم. هر وقت دلم بخواهد مدتی را با یکی می‌گذرانم. با این کار از هزینه‌های زندگی و زن و بچه خلاصم و…

شاید در نگاه اول این متوجه این موضوع نشوید و از جمله‌هایی نظیر اینها ساده بگذرید. برای مثال:

والتر الان در گوشه‌ای از خاورمیانه به شتربانی مشغول است. او مدعی است که خدا را دوباره شناخته است و می‌گوید: اگر خداوند بتواند امثال این مومنان بمب‌گذار و من بیشعور را ببخشد پس قدرت‌مندترین قادر جهان است!

و یکی دیگر از ایرادات این کتاب، کم‌ارزش نشان دادن آدمی است. این کتاب به افراد یاد می‌دهد همه را بی‌شعور ببینند، حتی خودشان را. در حالی که دنیای روان‌شناختی و روح و معنوی به افراد یاد می‌دهد که خودشان را لایق بهترین‌ها ببینند و برای رشد و پیشرفت خودشان و دیگران اراده کنند. یاد بگیرند شخصی را به این شکل مورد توهین قرار ندهند، بلکه کمک‌شان کنند تا باشخصیت زندگی کنند.

از انصاف نگذریم، به جز مواردی که ذکر شد، کتاب متن خوبی دارد و می‌توان از آن به عنوان آیینه‌ای در برابر انسان‌هایی که دچار اشتباهات رفتاری هستند استفاده کرد. اشتباهاتی که در این کتاب با عنوان بی‌شعوری یاد شده است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد کتاب، میتوانید خلاصه رمان بیشعوری را مطالعه کنید.

شما می‌توانید برای خرید کتاب بی‌شعوری به فروشگاه اینترنتی کتابچی مراجعه کنید و یا برای دریافت کتاب بیشعوری کلیک کنید

منابع

چرا بیشعوری بازار خوبی دارد؟

کج سلیقگی در تبلیغ یک کتاب غیر اخلاقی

چرا بیشعوری می‌خوانیم؟

دسته بندی شده در: