از مهمترین مواردی که باید در دوران پیش از کنکور بیاموزید خلاصه برداری می‌ باشد. اما اگر به دوران کنکور خود نزدیک شده‌ اید و وقت زیادی برای خلاصه برداری ندارید خواندن این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا در زمانی کوتاه‌ تر خلاصه نویسی را بیاموزید و از آن در این روزهای حساس استفاده کنید. با ما همراه باشید تا با اهمیت خلاصه برداری و شیوه نوشتن خلاصه آشنا شوید.

اهمیت خلاصه برداری

در روزهای منتهی به کنکور و آزمون‌ های آزمایشی، مرور کردن اهمیت بسیاری می‌ یابد و شما باید از یک منبع خوب برای مرور مباحث خوانده شده برخوردار باشید. در بازار کتاب منابع بسیاری توسط انتشارات معتبر در زمینه خلاصه نویسی وجود دارد اما در ادامه به شما خواهیم گفت که چرا خلاصه‌ های خود شما از ارزش بیشتری برخوردار هستند.

دروس عمومی مانند زبان انگلیسی به دلیل فرار بودن نیاز دارند که به صورت مستمر و مداوم مورد مطالعه قرار بگیرند اما آیا شما در هر دوره مرور فرصت مطالعه کل کتاب را خواهید داشت؟ در این زمان است که خلاصه‌ هایی که در زمان مطالعه آن درس یادداشت کرده‌ اید به کار شما خواهند آمد. بخصوص در هنگام مطالعه دروس اختصاصی مانند ریاضی و فیزیک ممکن است که شما تنها یک فرمول را فراموش کنید، اگر یک خلاصه نویسی کامل از آن مبحث داشته باشید هرگز وقت خود را برای پیدا کردن یک فرمول در منابع حجیم خود هدر نخواهید داد.۱

بهترین راه‌ ها برای خلاصه برداری

حال که از اهمیت خلاصه برداری با خبر شدید برای یاد گرفتن چند تکنیک مهم در خلاصه نویسی با ما همراه شوید:

  • خلاصه‌ ها اگر به صورت دست نویس باشند بیشترین کمک را به شما خواهند کرد چرا که شما در هنگام نوشتن خلاصه‌ ها به شیوه‌ ای مطالب را کنار هم قرار می‌ دهید که به یاد آوردن آن برای شما آسان‌ تر باشد.
  • خلاصه‌ ها را پس از مطالعه کامل یک مبحث به روی کاغذ بیاورید. اگر قصد دارید خلاصه‌ های شما کیفیت مطلوبی داشته باشند پس از آنکه آن مبحث را به صورت کامل آموختید آنها را بنویسید تا از صحت علمی نوشته‌ های خود مطمئن باشید.
  • در دروس مختلف باید از تکنیک‌ های متفاوتی برای خلاصه برداری استفاده کنید که در ادامه به آنها می‌ پردازیم- اما در تمامی این خلاصه‌ ها باید از نمادها و علائم یکسانی برای نشان دادن میزان اهمیت هر مسئله استفاده کنید.
  • در دروسی مانند ریاضی و فیزیک شما تنها باید فرمول‌ ها و روابط میان پارامترها را یادداشت کنید و هیچگاه سعی نکنید که در خلاصه‌ های مربوط به این دروس توضیحی بنویسید. در درس زیست شناسی و تاریخ ادبیات به دلیل مهم بودن تمامی جملات و زیاد بودن حجم مطالب خلاصه برداری کار عاقلانه نیست و می‌ توانید از کتاب‌ های موجود در بازار که در این زمینه نوشته شده‌ اند استفاده کنید. ضمنا توجه داشته باشید که در دوره‌ های ۳ ماهه یا ۶ ماهه سری هم به منابع اصلی بزنید تا نکاتی را که در خلاصه برداری نیاورده‌ اید فراموش نکنید.
  •  

دسته بندی شده در: