مطالعه لغت و املا کنکور معمولا یکی از مهم ترین دغدغه های دوستان کنکوری است به همین دلیل ما در این مطلب تصمیم گرفتیم تا کمی بیشتر درباره این موضوع صحبت کنیم و اطلاعاتی را در خصوص روش مطالعه لغت و املا کنکور در اختیار شما قرار دهیم تا بیشتر با این موضوع آشنا شوید. دقت داشته باشید که این موضوع تنها برای دوستان کنکوری انسانی نیست و سایر کنکوری های عزیز نیز برای مطالعه ادبیات عمومی نیاز دارند که با این موضوع به خوبی آشنا شوند. بنابراین توصیه ما به همه کنکوری ها این است که این مطلب را به خوبی و با دقت بالا مطالعه کنند.

اهمیت لغت و املای ادبیات فارسی در کنکور

قبل از آن که بخواهیم اطلاعاتی را در خصوص نحوه مطالعه این موضوع در کنکور در اختیار شما قرار دهیم بهتر است درباره اهمیت این بخش در کنکور صحبت کنیم تا به خوبی با اهمیت آن آشنا شوید. همانطور که می دانید این بخش از بخش هایی از درس ادبیات فارسی است که معمولا مطالعه آن برای تمامی افراد سخت است چرا که لغات بسیار زیادی در این درس وجود دارند که شما باید معانی آن ها را بیاموزید و نحوه نگارش درست آن ها را نیز یاد بگیرید، این سختی زیاد باعث می شود تا بسیاری از کنکوری ها این بخش را از درس ادبیات فارسی حذف کرده و آن را مطالعه نکنند و زمان خود را بر روی سایر بخش های درس ادبیات فارسی بگذارند، حال در صورتی که شما بتوانید این بخش را به خوبی بیاموزید و تست های مربوط به آن را نیز به درستی در کنکور حل کنید می توانید به میزان بسیار زیادی رتبه کنکور خود را ارتقا بخشید و در رتبه نهایی خود تاثیر گذار باشید، بنابراین توصیه ما به شما این است که این بخش را حذف نکنید.

اطلاعاتی درباره این بخش از درس ادبیات فارسی

یکی از نکات بسیار مهم درباره سوالات این بخش از درس ادبیات فارسی این است که سوالات این بخش معمولا جزء ۵ سوال اول درس ادبیات هستند و شما با حل کردن این سوالات می توانید روحیه خود را برای ادامه سوالات کنکور تقویت کنید. در بیشتر مواقع از این بخش ۵ سوال برای شما می آید که معادل بیست درصد از سوالات ادبیات کنکور است و شما با حل کردن آن ها می تواند درصد ادبیات خود را به خوبی افزایش دهید. نکته بسیار مهم دیگری که درباره این بخش از سوالات کنکور وجود دارد این است که یادگیری لغت و املای کنکور تنها برای سوالات این بخش کاربرد ندارد و شما با یادگیری لغات و معنی آن ها می توانید به راحتی سوالات مربوط به بخش های دیگر درس ادبیات مانند قرابت معنایی را نیز حل کنید، بنابراین یادگیری این بخش می تواند برای شما مزایای زیادی داشته باشد.

کدام واژه ها را بیشتر بخوانیم و معنی کنیم؟

به صورت کلی در بخش لغت و املای ادبیات فارسی دو بخش وجود دارد، اولین بخش لغت و املای فارسی بخش مربوط به معانی لغت ها می باشد و دومین بخش آن نیز مربوط به بخش املای فارسی است. در اولین بخش شما باید معانی تمامی لغت هایی که در کتاب های ادبیات فارسی شما وجود دارد را مطالعه کرده و معانی مختلف آن ها را نیز به خاطر بسپارید. در هنگام مطالعه کتاب خود حتما به این نکته توجه داشته باشید که لغاتی که در متن کتاب به صورت ستاره دار آمده اند از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و حتما سعی کنید معانی آن ها را به خاطر بسپارید، دسته دیگری از لغات که در این کتاب هستند و اهمیت زیادی دارند لغت های هم معنی لغات ستاره دار هستند که این لغات نیز بسیار مهم می باشند و حتما باید برای بخش لغت و املای ادبیات فارسی این لغات را به خوبی مطالعه کنید.

لغات مهم برای املا در بخش لغت و املای ادبیات فارسی

قسمت دیگر از بخش لغت و املای فارسی بخش مربوط به املا است که شما باید لغت هایی که از لحاظ املایی از اهمیت زیادی برخوردار هستند را در این بخش به خوبی مطالعه کنید تا بتوانید نگارش آن ها را به خوبی بیاموزید. لغاتی که در بخش املا اهمیت زیادی دارند لغاتی هستند که در بخش املای کتاب زبان فارسی آمده اند، معمولا تعداد زیادی از سوالات مربوط به لغت و املای فارسی را این لغات تشکیل می دهند که شما باید به خوبی با نحوه نگارش آن ها آشنا شوید. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که لغات مربوط به املا را تنها این کلمات تشکیل نمی دهند و به صورت کلی تمامی لغاتی که در کتاب زبان فارسی و یا ادبیات فارسی آورده می شوند از لحاظ املایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند که شما باید به خوبی آن ها را مطالعه کرده و یاد بگیرید که به درستی آن ها را بنویسید.

چند نکته برای درس املا

یک نکته مهم در بخش لغت و املای فارسی این است که کلماتی که در آن ها حروف ت/ط، حروف ز/ذ/ظ/ض، حروف ق/غ و حروف ح/ه استفاده شده اند می توانند بهترین گزینه ها برای طراحان کنکور باشند که این لغات را در بخش املا برای شما بیاورند. بنابراین توجه داشته باشید که هر زمان که در حین مطالعه کتاب ادبیات فارسی و یا زبان فارسی به یکی از لغت ها برخوردید که دارای یکی از این حروف بودند حتما به آن توجه ویژه ای داشته باشید و این را بدانید که ممکن است این لغت در کنکور بیاید. واژه های هم آوا را نیز باید به خوبی در نظر داشته باشید، این واژه ها نیز بارها در سوالات مربوط به بخش لغت و املای فارسی آمده اند و در این درس از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

بخش مربوط به املا و لغت در کنکور را چگونه مطالعه کنیم؟

حال که با سوالات مختلفی که ممکن است در بخش مربوط به املا و لغت در کنکور بیاید، آشنا شدید زمان آن است که روش مطالعه این بخش را نیز به خوبی بیاموزید. همانطور که می دانید درس ادبیات در میان سایر درس های عمومی از اهمیت بیشتری برخوردار است و باید زمان بیشتری را صرف مطالعه این درس نسبت به سایر درس های عمومی کنید. یکی از مهم ترین عواملی که می تواند باعث موفقیت شما در مطالعه بخش مربوط به لغت و املا فارسی شود این است که در مطالعه این بخش تداوم داشته باشید؛ تداوم در این بخش می تواند باعث شود که شما هم معانی لغت های مختلف و هم نحوه نگارش درست آن ها را به خوبی بیاموزید. به عنوان یک توصیه ی مهم می توان گفت که سعی کنید در طول هفته سه جلسه و هر جلسه نیم ساعت لغات مهم از لحاظ معنایی و همینطور از لحاظ املایی را مطالعه کرده و بعد از آن که یک دور کل این لغات را مطالعه کردید در دفعات بعدی آن ها را مرور کنید تا به خوبی در ذهن شما ثبت شوند.

تیپ سوالات این بخش چگونه است؟

دسته اول از سوالاتی که در کنکور به شما در بخش لغت و املا فارسی داده می شود این است که به شما متنی داده می شود که در این متن لغت هایی مشخص شده اند، در گزینه های این سوال نیز به شما معانی این لغت ها داده می شود و شما باید تشخیص دهید که معانی لغت های مشخص شده در متن در کدام گزینه به درستی آمده اند. دسته دیگری از سوالاتی که در کنکور در بخش لغت و املا فارسی آورده می شود سوالاتی هستند که چند لغت به صورت جدا از هم به شما داده می شود و باز هم در گزینه ها به شما معانی این لغات داده می شود که باید تشخیص دهید معنی لغت های داده شده در کدام گزینه به درستی آورده شده است. دسته سوم از سوالات که برای آماده سازی برای کنکور باید به خوبی آن ها را مطالعه کنید سوالاتی هستند که در صورت سوال چند لغت به همراه معانی آن ها آورده شده است که از شما خواسته می شود تا تعداد لغاتی که به درستی معنی آن ها در مقابل آن ها نوشته شده است را حساب کنید.

دسته چهارم از سوالاتی که در بخش لغت و املا فارسی برای شما آورده می شود به این شکل است که در هر گزینه تعدادی لغت به همراه معانی آن ها آورده شده و از شما خواسته می شود که تعیین کنید در کدام گزینه تمامی لغت ها دارای معانی درستی هستند و یا این که از شما خواسته می شود که محاسبه کنید در کدام گزینه یک یا چند لغت دارای معنی اشتباهی است. دسته آخر از سوالات بخش لغت و املا فارسی نیز سوالاتی هستند که از شما خواسته می شود تعیین کنید که املای کدام واژه ها اشتباه بوده و یا این که واژه هایی که املای آن ها اشتباه است را محاسبه کنید.

دسته بندی شده در: