با وجود اینکه زبان انگلیسی یکی از زبان های زنده دنیا است و در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می گیرد، می توان گفت یادگیری زبان انگلیسی دغدغه افراد زیادی است. حال در این بین دقت داشته باشید یکی از ۴ مهارت اصلی زبان آموزی خواندن است و با وجود اینکه خواندن و شنیدن ورودی های اصلی سیستم یادگیری زبان هستند اهمیت زیادی دارند که در ادامه ما به نکات مهم در زمینه تندخوانی اشاره خواهیم کرد.

تاثیر خواندن در یادگیری زبان انگلیسی

با وجود اهمیت زیادی که زبان انگلیسی در دنیای امروز دارد افراد زیادی تمایل دارند از هر لحاظ این زبان را فرا بگیرند و آن را تقویت کنند. دقت داشته باشید یکی از مهمترین اصول در یادگیری زبان انگلیسی تقویت مهارت خواندن می باشد، با این حال ما در این مقاله سعی کرده ایم به نکات مفیدی برای تقویت خواندن اشاره کنیم. دقت داشته باشید تاثیری که خواندن در یادگیری زبان انگلیسی دارد بسیار زیاد است زیرا با تقویت خواندن، دیگر مهارت های زبان نیز ارتقاء پیدا می کند و رشد می‌ کند. در بسیاری از موارد دیده شده زبان آموزان در مهارت ریدینگ ضعیف هستند با وجود اینکه خواندن متن های انگلیسی کار دشواری نیست.

با این حال لازم است افراد در یادگیری این زبان نکات مهم در تقویت مهارت خواندن را نیز فرا بگیرند تا بتوانند در سطحی که هستند خواندن خود را بهبود بخشند. با این وجود ممکن است هر فردی روش خاصی برای خواندن مطالب داشته باشد ولی روش‌ هایی نیز وجود دارند که استفاده از آن می تواند به افراد در تقویت مهارت خواندن کمک نماید.

خواندن سرعتی برای یادگیری زبان انگلیسی

یکی از مهمترین مواردی که در تقویت مهارت ریدینگ برای یادگیری زبان انگلیسی می تواند حائز اهمیت باشد، خواندن و خواندن بیشتر است. به طوری که لازم است در بعضی مواقع افراد این امر را به یکی از عادت های روزانه خود تبدیل کنند و این امر را به عنوان یک هدف در برنامه روزانه خود بگنجانند. در ابتدای کار می‌ توانید روزی یک ربع تا نیم ساعت را به مطالعه انگلیسی اختصاص دهید و کم کم این زمان را بنا به میل خود افزایش دهید. حال در اینجا می‌ توان گفت سرعت خواندن زبان انگلیسی جزو مواردی است که بسیار حائز اهمیت می باشد.

با این حال به طور حتم هر چه عبارت های بیشتری بدانید خواهید توانست سریع تر و بهتر خواندن زبان انگلیسی را انجام دهید. بنابراین می توان گفت افزایش دامنه لغات باید به حد مطلوب برسد. در هنگام خواندن یک متن با وجود اینکه حجم وسیع اطلاعات ارائه می شود پس لازم است از خواندن سرعتی استفاده کنید که این امر با تمرین زیاد بوجود می آید. دقت داشته باشید یکی از روش های تندخوانی، خواندن بی صدا می باشد به گونه ای که می توانید برای این امر تنها از چشم خود برای خواندن کلمات استفاده نمایید.

ویژگی های تندخوانی در یادگیری زبان انگلیسی

تندخوانی یکی از مواردی است که می‌ تواند به افراد کمک کند تا ایده اصلی متن را دریافت کنند؛ با این حال می‌ توان گفت این شیوه برای پاسخ دادن به سوال هایی که محتوای کلی متن یا ایده اصلی نویسنده را می پرسد می تواند مفید باشد. مثلا دقت داشته باشید می‌ توانید برای اینکه در پاسخ دادن به سوالات ریدینگ کنکور موفقیت چشمگیری به دست آورید، ابتدا متنی را اسکن کنید و سپس اطلاعات خاصی را به شکل کلمه، عبارت و غیره در آن پیدا کنید. بعد از این در حالی که این مطلب را می خوانید به محض یافتن اطلاعات مورد نظر باید از ادامه خواندن دست بکشید. با این حال می توانید به بهترین نحو به سوالات ریدینگ کنکور پاسخ دهید. در هنگام پاسخ دادن به سوال های متن در کنکور نیز بهتر است ابتدا سوال ها را بخوانید و پس از آن به سراغ متن بروید، با این حال خواهید توانست به راحتی درک کنید که چه چیزی از شما خواسته شده است و باید به دنبال چه چیزی باشید.

تهیه کتاب های مناسب برای تقویت ریدینگ انگلیسی

با وجود اهمیتی که خواندن سرعتی در یادگیری زبان انگلیسی دارد می توان گفت یکی دیگر از روش های خواندن سرعتی اقدام به تهیه کتاب‌ ها و رمان‌ های مناسب است. با این امر شما می توانید به خواندن داستان طولانی بپردازید که این کار را خواندن گسترده می نامند. دقت داشته باشید در این شیوه به دلیل اینکه پس از اتمام داستان می توانید به راحتی معنای کلمات ناشناخته را حدس بزنید پس لازم نیست هر کلمه ناشناخته ای را با کمک فرهنگ لغت معنی کنید.

از طرفی به دلیل اینکه معمولا افراد به خواندن داستان و رمان علاقه دارند می توان گفت این امر موجب می‌ شود که از یادگیری زبان انگلیسی خسته نشوید و زمان بیشتری را برای مطالعه بگذارید. و با وجود اینکه خواندن قواعد و متن های درسی در انگلیسی می‌ تواند کمی کسل کننده باشد، انتخاب این روش مناسب تر خواهد بود.

نکات مهم در خواندن داستان های طولانی برای تقویت ریدینگ

با وجود اینکه در بسیاری مواقع افراد تمایل به خواندن داستان های طولانی به زبان های مختلف را دارند می‌ توان گفت یادگیری زبان انگلیسی از این طریق نیز می‌ تواند مناسب و جالب باشد. حال دقت داشته باشید در ابتدای امر لازم نیست که کتاب را از اول تا آخر بخوانید بلکه اگر ابتدا نگاهی به بخش مقدمه در آغاز کتاب و بخش فهرست بیندازید راحت تر از موضوع کتاب سردر خواهید آورد. همچنین معمولا در بیشتر مواقع اولین و آخرین پاراگراف متن، پیام اصلی کلام فصل را دربر دارد که می توانید ابتدا با خواندن این دو بخش محتوای اصلی را درک کنید تا هنگامی که دیگر مطالب را می خوانید به راحتی واژه های جدید را در ذهن خود معنی کنید.

از طرفی دقت داشته باشید در هنگام خواندن داستان های طولانی با وجود اینکه معمولا گرامرهای متفاوت و نحوه کاربرد یک کلمه به صورت های گوناگون نشان داده می شود، می توانید با برخورد با این نکات جالب توقف کنید و کمی وقت بگذارید و با خود بیندیشید که چرا در یک جمله خاص از یک حرف استفاده شده است. با این کار در کنار تقویت ریدینگ می توانید به تقویت گرامر نیز بپردازد.

فعال بودن در خواندن دیگر روش تقویت ریدینگ

از جمله موارد مهم در تقویت و یادگیری زبان انگلیسی به بهترین نحو این است که فرد در هنگام خواندن متن انگلیسی خواننده فعالی باشد، زیرا این امر به طور حتم به رسیدن شما به درک مطلب دلخواه کمک شایانی می‌ کند. برای این کار می توانید در زمان خواندن، خودتان را به جای نویسنده تصور کنید و از فکر خود استفاده نمایید و در مورد متن بعدی که می خواهید بخوانید حرف بزنید و آن را پیش بینی کنید. همچنین دقت داشته باشید اگر در هنگام خواندن رمان نکته جالب توجهی پیدا کردید لازم نیست که همان موقع آن را در جای دیگر یادداشت کنید بلکه می توانید تنها همان قسمت را خط بکشید و پس از تمام شدن کتاب نکات را یادداشت نمایید.

حاشیه نویسی دیگر امری است که می تواند در فعال بودن شما تاثیرگذار باشد به گونه‌ای که می توانید بنا به سلیقه خود یادداشت های کوتاه به متن اضافه کنید و سعی کنید جملاتی که در کتاب نوشته شده را با کلمات دیگر که در ذهن دارید جمله بندی متفاوت کنید.

یادداشت برداری دیگر نکته مهم در یادگیری زبان انگلیسی

افرادی که به یادگیری زبان انگلیسی تمایل دارند و می خواهند با سرعت خواندن و تقویت ریدینگ سریع تر به هدف خود برسند لازم است حتما در هنگام خواندن داستان ها و کتاب ها یادداشت برداری کنند؛ به گونه ای که لازم است حتما جمله ها و عبارت های مفید را یادداشت کنند و در آینده دوباره آنها را مرور کنند. حال اگر با توقف خواندن حواس شما پرت می شود و تمایل ندارید که خواندن را متوقف کنید می توانید تنها قسمت زیر کلمه مهم و یا جمله ای که برای شما جالب بود را خط بکشید و در پایان بعد از تمام شدن داستان آنها را یادداشت کنید‌. با این حال لازم است بدانید اگر در هنگام خواندن متن یا کتاب نکات مهم آن را یادداشت نکنید و در آینده دوباره بازخوانی نکنید همه چیز را از یاد خواهید برد و تلاشی که کرده اید بیهوده به نظر می رسد.

مهمترین نکته در خواندن و یادگیری زبان انگلیسی

حال علی رغم آنچه گفته شد به طور حتم شما هم تمایل دارید یکی از مهمترین نکات در خواندن و یادگیری زبان انگلیسی را بیاموزید. دقت داشته باشید اگر در هنگام خواندن متون، تمرکز بالایی بر روی هدف و متن و همان عنوان داشته باشید خواهید توانست راحت تر متن را درک کنید و به خواندن سرعتی بپردازد. با وجود اینکه نویسنده در قالب پاراگراف ها و با عنوان هایی که بیان می کند قصد فهماندن مفهوم، به خواننده را داشته است، طبیعتا از همان ابتدای داستان خواننده باید درک کند که مطلب حول چه مواردی می باشد.

در هر پاراگراف پس از بیان چند جمله اصلی معمولا دیگر جملات برای توضیح بهتر و بیشتر این جمله نوشته شده است که اگر بعضی از کلمات آن را درک نکردید با استفاده از درک مطلب می توانید آن را معنی کنید. با این حال می توان گفت در درک مطلب تمرکز برای دریافت مفاهیم مهمترین امر است و در این امر به لغات اشاره شده کمتر دقت می شود. از طرفی لازم است بدانید برای هر جمله ای که می خوانید نیاز نیست به یک اندازه وقت صرف کنید زیرا در بعضی از جمله ها عبارت ها و ساختارهایی وجود ندارد که برای جمله سازی شما مفید باشد، و یا با تکراری بودن دیگر نیاز به تفکر و تمرکز ندارد.

روش های ارتقاء سطح خواندن زبان انگلیسی

با وجود روش های متعددی که برای ارتقاء سطح تندخوانی و یادگیری زبان انگلیسی وجود دارد می توان گفت یکی از مهمترین موارد در یادگیری زبان انگلیسی در نظر نگرفتن لغت هایی است که معنای آنها را نمی دانید که با این امر مجبور می شوید بعد از هر کلمه آشنایی توقف داشته باشید. اما در تندخوانی نیاز به این کار نیست و باید سریعا از آن رد شد. از طرفی همانطور که بیان شد در هنگام خواندن متون انگلیسی نیاز نیست که لغت به لغت هر جمله را معنی کنید بلکه اگر به طور کلی معنای یک جمله را درک کردید بهتر است و به شما در تندخوانی کمک شایانی می کند.

با این وجود می‌ توان گفت هدف از خواندن یعنی پیدا کردن هدف نویسنده و پیدا کردن لغات کلیدی جزء مواردی است که می تواند در این امر شما را یاری گر باشد، زیرا اگر سعی کنید متن را تا انتها فقط روزنامه وار بخوانید در نهایت نمی توانید مفهوم متن را دریافت کنید و از رسیدن به هدف دور می شوید.

استراتژی تندخوانی در یادگیری زبان انگلیسی

یکی از مواردی که افراد موفق در هنگام یادگیری زبان انگلیسی به آن توجه می کنند مطالعه یک متن با سرعت بالا و درک مضمون اصلی مطلب می باشد. با این حال با تند خواندن مطالب، مغز تلاش می کند کلمات کمتری را بخواند و در کسری از ثانیه روی هر کلمه توقف کند. مثلا دقت داشته باشید یکی از ویژگی هایی که در استراتژی سریع خوانی وجود دارد چشم پوشی از کلمات گرامری از قبیل حروف اضافه و حروف تعریف می باشد. در این روش تنها چشم، کلماتی مانند اسم و فعل ها، صفت و قید ها را می بیند و در روی آن توقف می کند. همچنین در این روش به املای دقیق کلمات دقت نشده و قسمت دوم یا سوم بودن یک فعل نیز دیده نمی شود.

دسته بندی شده در: