برخی از نوجوانان به دنبال کتاب‌های علمی، برخی دنبال رمان ها و برخی به دنبال انواع کتاب‌های ماجراجویی هستند. برای این دسته‌ی آخر، کتاب‌های متنوعی وجود دارد. از میان این کتاب‌ها می‌توان به مجموعه‌ی داستان‌های نوجوانان «ابزارهای فانی» اشاره کرد. اثری که مخاطب را سطر به سطر به دنبال خود می کشاند. پس اگر شما هم از همین دسته هستید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید. صحبت از یک مجموعه‌ی رمان جذاب و فوق‌العاده با داستان‌های پرکشش به نام «ابزارهای فانی» است. 

توضیحاتی کلی درباره‌ی مجموعه‌ی رمان‌های ابزارهای فانی

مجموعه‌ی کتاب‌های «ابزارهای فانی» یک سری از رمان‌های جذاب با داستان فانتزی در حوزه‌ی ادبیات نوجوانان است. اثری که نوشته‌ی یک بانوی نویسنده‌ی اهل آمریکا به نام «کاساندرا کلر» است. این سری رمان، شش رمان را دربر می‌گیرد که آخرین بخش آن در تاریخ ۲۷ می سال ۲۰۱۴ انتشار یافت. درست است که سری رمان «ابزارهای فانی» از نظر زمانی، خود، سری سوم از مجموعه‌ی داستانی دیگر با نام «ماجراهای شکارچیان سایه» است؛ اما به عنوان نخستین سری رمان از این مجموعه‌ی رمان‌ها به چاپ رسیده است.

سری رمان‌های «ابزارهای فانی» از نظر داستانی، روایت‌گر ماجرای یک دختر است که نامش «کلاری فری» است. او با تیم «نفیلیم» که همان «شکارچیان سایه» هستند، ارتباط دارد. کلاری علی‌رغم کوشش‌هایی که برای یافتن اصل و نسب و هم‌چنین میراث خود دارد، به هم‌راه این گروه، وظیفه دارد تا در برابر نیروهای شر و تاریکی، از دنیای مردم عادی محافظت کند.

درباره‌ی نویسنده‌ی ابزارهای فانی؛ کاساندرا کلر

«جودیت لوئیس» (متولد ۲۷ ژوئیه‍ی سال  ۱۹۷۳)، بیش‌تر با شهرت ادبی «کاساندرا کلر» شناخته می‌شود. او داستان‌سرا و رمان‌نویس آمریکایی است که رمان‌هایش را در ژانر تخیلی و فانتزی و البته ماجراجویانه برای مخاطبین نوجوان می‌نویسد. از او تاکنون آثار زیادی منتشر شده است که از مشهورترین آن‌ها همین مجموعه‌ی رمان‌های «ابزارهای فانی» است.

جالب است بدانید کاساندرا در تهران متولد شده است. البته پدر و مادر او تبار آمریکایی دارند. «الیزابت» مادرش در رشته تجارت، مدرس است و «ریچارد روملت» پدر کاساندرا، یک نویسنده بود. کاساندرا و همسرش «جاشوا لوئیس» هم‌اکنون در «ماساچوست» زندگی می‌کنند.

بررسی رمان‌های ابزارهای فانی

سری کتاب‌های داستانی «ابزارهای فانی» یکی از دوست‌داشتنی‌ترین و پرطرف‌دارترین داستان‌های عاشقانه‌ی فانتزی در فضای ادبیات گروه سنی نوجوان است. با این حال باید ذکر کنیم که قصد «کاساندرا کلر» هرگز این نبود که مجموعه‌ای برای نوجوانان به نگارش درآورد. به ویژه وقتی که مشغول نگارش اولین کتاب، یعنی «شهر استخوان‌ها» بود، مخاطب ذهنی او به هیچ عنوان نوجوانان نبودند. با این حال، همه‌ی شخصیت‌های اصلی و محوری در مجموعه‌ی رمان ابزارهای فانی، نوجوان بودند!

زمانی که ناشر به بالاتر بردن سن این شخصیت‌های داستانی علاقه نشان داد، کلر تصمیم خود را مبنی بر این گرفت که داستانش را پیرامون کاراکترهایی بنویسد که در یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین مراحل زندگی هستند. یعنی کاراکترهایی که در سنی میان نوجوانی و جوانی قرار گرفته‌اند و این درست همان زمانی است که انتخاب‌ها و تصمیمات انسان، می‌توانند شکل‌دهنده‌ی شخصیت و سرنوشت او باشند. کلر خیلی زود پس از انتشار این سری رمان‌ها، صدرنشین لیست پرفروش‌ترین نویسندگان شد. مجموعه‌ی رمان‌های حاضر یکی از پرطرف‌دارترین آثار ادبی است که نوجوانان را به خود جذب کرده است.

رمان نخست ابزارهای فانی؛ شهر استخوان‌ها

 «شهر استخوان‌ها»؛ این نام اولین رمان از سری رمان‌های «ابزارهای فانی» است. داستان این رمان در شهر «نیویورک» می‌گذرد. کتاب «شهر استخوان‌ها» به چند زبان گوناگون از جمله بلغاری، ژاپنی، لهستانی، عبری و زبان‌های دیگر ترجمه شده و هم‌چنین جوایز متعددی را به خود اختصاص داده است.

خلاصه‌ای از داستان شهر استخوان‌ها

داستان این‌گونه است که «کلاری» دختر نوجوان پانزده ساله به موزه‌ای به نام «پاندمونیوم» در شهر «نیویورک» می‌رود. اما در آن‌جا نظاره‌گر یک قتل می‌شود. سه نوجوان مسلح که هم‌شکل و شمایل خودشان و هم سلاح‌های‌شان بسیار عجیب است، مرتکبین این قتل هستند. کلاری در حال تماشا است که ناگهان جسد مقتول نیز غیب می‌شود. حال دشوارترین کار برای کلاری این است که باید قتلی را گزارش دهد که هم قاتلین و هم مقتول آن نامرئی‌اند و حتی یک اثر جرم مثل یک قطره‌ی خون در آن محل دیده نمی‌شود.

این نقطه، اولین دیدار «کلاری» با تیم «شکارچیان سایه» است. آشنایی بعدی او با «جیس» است. کسی که اگرچه شبیه یک فرشته است، رفتاری همانند احمق ها دارد. با گذشت یک شبانه‌روز، کلاری و جیس وارد جهان یک‌دیگر می‌شوند و در این‌جا جیس و هم‌چنین خوانندگان داستان از مشکل مادر کلاری آگاه می‌شوند. کلاری هم‌چنین این را که مورد حمله‌ی شیاطین قرار گرفته و نجات یافته است، افشا می نماید. اما این که چه‌گونه یک انسان توانسته از حمله‌ی شیاطین در امان بماند، سوالی است که شکارچیان سایه درپی یافتن پاسخش هستند.

رمان دوم ابزارهای فانی؛ شهر خاکستر

اینک آرزوی «کلاری» این است که زندگی‌اش به همان شکل عادی نخست باز گردد. اما او دیگر به عضویت تیم «شکارچیان سایه» درآمده و مادرش نیز گرفتار یک کمای عجیب و جادویی شده است. او هرروز با موجودات عجیبی مثل خون‌آشام‌ها و گرگینه‌ها برخورد دارد. بنابراین عادی بودن دیگر برای کلاری بی‌معناست. افسوس که «کلاری» نمی‌تواند دست از جهان شکارچیان سایه بکشد. وگرنه می‌شد با بهترین دوستش «سایمون» زمان بیش‌تری را بگذراند.

اما از سوی دیگر جهان شکارچیان سایه، به خصوص «جیس»، دوست جدیدش، کلاری را به همین سادگی رها نمی‌کنند. البته از این نکته نیز نباید گذشت که شاید «جیس» تنها شانس کلاری برای یاری مادرش و هم‌چنین پیدا کردن شکارچی سایه، به نام «ولنتاین» باشد. او یک شکارچی سرکش است. وقتی خبر وحشت‌ناک قتل بچه‌های زیرزمینی می‌رسد، کلاری فکر می‌کند بعید نیست که «ولنتاین» در پس این جنایت باشد.

رمان سوم ابزارهای فانی؛ شهر شیشه‌ای

رمان شهر شیشه‌ای از سری رمان‌های ابزار‌های فانی درباره‌ی یک ماجراجویی است. جایی که کلاری هم‌راه با دوستش «سایمون» در شهر «شکارچیان سایه» دارند و کلاری هم‌چنان در جست‌وجوی راهی برای نجات مادرش است. در این بخش از داستان، «کلاری» می‌بایست برای نجات دادن مادرش به شهر شیشه‌ای برود. جایی که خانه‌ی آباء و اجدادی «شکارچیان سایه» است. این درحالی است که ورود بی‌اجازه‌ی افراد به این شهر، خلاف قانون است و مجازات هرگونه سرپیچی از قانون شهر برابر با مرگ است! از این بدتر، جیس به هیچ عنوان تمایلی به ورود کلاری به شهر ندارد و همه‌ی این‌ها در حالی است که شکارچیان سایه، دوست کلاری، سایمون را نیز زندانی کرده‌اند. مادامی که کلاری درباره‌ی گذشته‌ی خانواده‌اش اطلاعات بیش‌تری به دست می آورد، به حقایقی عجیب و غریب نیز دست می‌یابد.

او درمی‌یابد که برادری شیطانی دارد. کسی که نامش سباستین است. در این بخش از داستان که سباستین و ولنتاین قصد دارند تیم شکارچیان سایه را برای ابد از میان بردارند، تنها راه مبارزه با آنان این است که اتحادی میان زیرزمینی‌ها با شکارچیان سایه شکل بگیرد. اینک جیس هم قدرت‌های تازه‌ای پیدا کرده است. اما این‌که او تا چه میزان حاضر است این قدرت‌ها را به نفع کلاری به کار گیرد و ریسک را به جان پذیرفته و شهر را یاری نماید، در ادامه‌ی داستان روشن خواهد شد…

رمان چهارم، شهر فرشتگان مغلوب

کتاب چهارم، رمان «شهر فرشتگان مغلوب»  است. شاید جالب باشد بدانید قرار بود مجموعه‌ی رمان‌های «ابزارهای فانی» با رمان سوم یعنی «شهر شیشه‌ای» به پایان برسد. اما کتاب بعدی یعنی همین رمان «شهر فرشتگان مغلوب» به عنوان آغاز سه‌گانه‌ی دوم از سوی نویسنده معرفی شد. شهر فرشتگان مغلوب در تاریخ ۵ آوریل ۲۰۱۱ انتشار یافت.

در شرایطی که یک نفر یا یک نیرو به شدت و مصرانه در کشتار شکارچیان سایه وارد عمل شده است. کشمکش و نزاعی نیز میان شکارچیان سایه و زیرزمینی‌ها » را ایجاد شده است. سایمون زندانی است و کاری از او برای کلاری ساخته نیست. در این شرایط، جیس هم بی‌دلیل یا به دلایلی نامعلوم از یاری کلاری سر باز می‌زند. این‌جاست که کلاری مجبور است تک و تنها وارد ماجرایی شود و در آن به پاسخ معمایی مخوف پی ببرد.

رمان پنجم، شهر ارواح گمشده

قلب‌های‌تان در حال پیرون پریدن است اما داستان‌های ماجراجویانه هنوز به پایان نرسیده است! رمان پنجم با نام «شهر ارواح گمشده» در تاریخ ۸ می ۲۰۱۲ زیر چاپ رفت. هرچیز بهایی دارد که برای رسیدن به آن لازم است آن بها را پرداخت؛ به ویژه عشق! چیزی که از قضا بهای بسیار سنگینی دارد. هنگامی که کلاری، دوباره جیس را ملاقات می‌کند، ترسی پیدا می‌کند از این‌که شاید جادوی اهریمنی لیلیث سبب شده باشد که اتحادی میان جیس و سباستین ایجاد شده باشد.

در حین این که چند نفر از اعضای گروه در تلاشند تا با معامله کردن با شیاطین، سیلی‌ها و خواهران آهنی، شرایط نجات جیس را فراهم کنند. کلاری خود تصمیم گرفته است که نقشه‌ای پر خطر را پیش ببرد. کلاری می‌خواهد هرکاری که می‌تواند به خاطر جیس بکند. اما مطمئن نیست که جیس هنوز هم به او اعتماد داشته باشد.

رمان ششم، آتش آسمانی

آخرین کتاب از سری کتاب‌های داستانی ابزارهای فانی، «شهر آتش آسمانی» نام دارد. اثری که در ۲۷ می ۲۰۱۴ به چاپ رسید. در این کتاب، داستان جنگ سباستین و ارتش تاریکش روایت می‌شود. هدف سباستین یافتن غلبه و استیلا بر جهان شکارچیان سایه است.

نقشه‌های شیطانی سباستین

نقشه‌ی سباستین هم‌راه با دسیسه‌هایی در جهان شکارچیان سایه پیش می‌رود. او با به کار گرفتن جام جهنمی، شکارچیان سایه را تبدیل به موجودات شرور و ترس‌ناک می‌کند. شکارچیان سایه از دست او به ادریس فرار کرده‌اند، اما حتی برج مشهور شیطانی به نام آلیکانته هم سباستین را متوقف نمی‌کند.

حالا همهی شکارچیان سایه‌ای که به ادریس پناه برده بودند، در آن گیر افتاده‌اند. پس کسی نیست که جهان را در برابر شروران و شیاطین محافظت کند. حال کلاری است که با جیس به همراه چندنفر دیگر باید به قلب این قلمروی شیطان‌ها پا بگذارند و این جایی است که هیچ شکارچی سایه‌ای آن را در خواب خود هم ندیده است و هیچ‌یک از انسان‌هایی که به آن وارد شده‌اند، زنده از آن بر نگشته‌اند.

کاراکترهای اصلی ابزارهای فانی

کلاریسا فری

کلاریسا فری، قهرمان ابزارهای فانی، دختر جاسلین فرچایلد و ولنتاین مورگنسترن است. او خواهر سباستین مورگنسترن و جاسلین، دختر مادرش است. مادر به کلاری لقب فری را داده بود که نشان از موهای فر و بلند و چشم‌های روشن و سبز رنگ او است.

جیس هروندال

جیس، دومین شخصیت مهم ابزارهای فانی، یکی از جنگ‌جویان بسیار متبحر تیم نفیلیم یا همان شکارچیان سایه است. در سن و سال او کسی نیست که به تعداد او شیاطین را کشته باشد.

سایمون لوئیس

«سایمون لوئیس» یک انسان عادی و دوست صمیمی « کلاری » است. او اولین انسان عادی است که در شهر خاکستر تبدیل به یک خون‌آشام می‌گردد.

ایزابل لایتوود

«ایزابل» یکی از شکارچیان سایه است که شانزده سال سن دارد و بسیار هم زیبا است. او به «سایمون» علاقه‌مند می‌گردد و در «شهر ارواح گمشده» به این عشق اعتراف می‌کند و از آن پس با «سایمون» رابطه‌ای عمیقاً عاشقانه و عاطفی پیدا می‌کند.

سباستین مورگنسترن

سباستین برادر «کلاری» است. او هم مانند خواهرش کلاری «شکارچی سایه» است. سباستین درحالی به دنیا آمده است که خون شیاطین را در رگ‌هایش داشته است.

جاسلین فری

جاسلین مادر «کلاری» و «سباستین» و هم‌چنین یکی از افراد اصلی تیم «شکارچیان سایه» است. او بعد از این‌که با «ولنتاین» ازدواج کرد و «سباستین» را به دنیا آورد، متوجه شد که شوهرش ولنتاین، غذای او را آغشته به خون شیاطین کرده تا «سباستین» را تبدیل به یک هیولا کند.

دسته بندی شده در:

برچسب ها: