در کشاکش دین و دولت

در کشاکش دین و دولت کتابی از محمدعلی موحد است که به تاریخ اسلام، پس از رحلت پیامبر اکرم در سال یازدهم هجرت می‌پردازد. این کتاب یک بازه زمانی ۳۰ ساله، تا صلح امام حسن (ع) با معاویه را دربر می‌گیرد و با دقت به رخدادهای مهم این دوره از تاریخ مسلمانان می‌پردازد. این دوران شامل حوادث و اتفاقات مهمی است که مواردی مانند شکل حکومت در صدر اسلام، نحوه تشکیل حکومت خلیفه‌ای، نزاع در میان قبیله قریش، ماجرای شورش مسلمانان بر خلفا و … را شامل می‌شود.

صلحی که همه‌ی صلح‌ها را بر باد داد

دیوید فرامکین، نویسنده و مورخ امریکایی در سال ۱۹۸۹ کتابی با عنوان صلحی که همه‌ی صلح‌ها را بر باد داد نوشت. این کتاب به نقش اروپایی‌ها در شکل‌گیری خاورمیانه جدید طی سال‌های ۱۹۱۴ تا ۱۹۲۲ اشاره دارد و به فروپاشی بزرگترین قدرت آن زمان خاورمیانه، یعنی دولت عثمانی می‌پردازد. فرامکین در این کتاب می‌گوید که گزارشات انگلیس و فرانسه از اوضاع آن دوران و دخالت نکردن در امور دینی مسلمانان دروغی و جعلی هستند.

تاریخ (مختصر مفید)

تاریخ (مختصر مفید) کتابی کم‌حجم اما بسیار مهم است که قصد دارد خواننده را سر ذوق بیاورد. این کتاب سه بخش کلی دارد که در بخش اول به طرح پرسش‌ها و شرح مختصری از وضعیت تاریخ در گذشته می‌پردازد. بخش دوم درباره روش کار با منابع و اندیشیدن در تفاسیر تاریخی است و بخش سوم هم مباحثی مانند جایگاه و اهمیت تاریخ را شامل می‌شود.

استالین

کتاب استالین به زندگی رهبر شوروی، ژوزف استالین از کودکی تا زمان مرگش می‌پردازد. ادوارد رادزینسکی، نویسنده این کتاب برای نگارش آن از اسناد تاریخی که پیش از فروپاشی نظام شوروی در دسترس نبودند استفاده کرده است. رادزینسکی در این کتاب سعی کرده تا وقایع تاریخی را تحریف نکند و با حفظ جذابیت‌های داستانی، توصیفی دقیق و کامل از آن دوران ارائه دهد.

اختناق ایران

اختناق ایران، کتابی از مورگان شوستر، مستشار امریکایی است که در سال ۱۲۸۹ و پس از انقلاب مشروطه به ایران آمد. او در این کتاب به ماجراهای مختلفی از جمله استخدام خودش در ایران و همچنین اولتیماتوم روسیه در این باره می‌پردازد. این کتاب به خوبی فضای سیاسی و اجتماعی ایران در اواخر حکومت قاجارها را به تصویر می‌کشد.

ماه‌عسل ایرانی

کتاب ماه عسل ایرانی نوشته ویلهلم لیتن، دیپلمات آلمانی است و خاطرات او از دوران حضورش در ایران را روایت می‌کند. او در تهران با یک دختر آلمانی ازدواج می‌کند و درست زمانی که قصد رفتن به ماه عسل را دارد، از سوی سفارت آلمان مامور می‌شود تا کنسولگری این کشور را در تبریز تاسیس کند. این دوران مصادف است با روزهای پر از آشوب انقلاب مشروطه و نزاع دولت‌های قدرتمند بر سر منابع ایران.

دسته بندی شده در:

برچسب ها: