حتما شما یا یکی از اطرافیانتان این عادت را دارید که پیش از مطالعه یک کتاب، نظرات دیگران را در مورد آن بدانید. یکی از لذت‌هایی که بسیاری از کتاب‌خوان‌ها تجربه کرده‌اند، جویا شدن نظرات دیگران در خصوص کتاب‌هایی است که می‌خواهند بخوانند. این فرصت را از دست ندهید.

کتاب جز از کل نوشته استیو تولتز در مورد زندگی پدر و پسری به نام مارتین و چسپر دین است. مارتین با باورهای عجیب و غریب، سعی در تربیت چسپر به بهترین شکل ممکن دارد، به همین دلیل داستان زندگی خودش را از دوران کودکی برای پسرش روایت می‌کند. در ادامه این متن، نظرات خوانندگان کتاب را با هم می‌خوانیم.

  • یک کتاب عجیب و غریب و پر از فلسفه‌های منحصر به فرد. این کتاب مسائلی را کاوش می‌کند که ما آن‌ها را راهی مناسب برای زندگی می‌بینیم؛ مسائلی از قبیل زندگی در کسل کننده‌ترین شهر استرالیا، پناهندگان، ریاکاری در رسانه‌ها، زیر دیپلم حرف زدن اخبار و انتقاد از سیستم آموزشی ما. من هرگز نتوانستم به جایی برسم که بفهمم چرا تری دین محبوب شد اما مارتین دین با اعتقادات و رفتارهای نامشخصش، گودالی بزرگ برای خودش حفر کرد. مارتین بیچاره هزاران ایده عالی و ناب داشت اما معدود مواردی که اجرا شده بودند، نتایج غیرمنتظره‌ای داشتند.
  • این رمان عجیب و غریب، دوست داشتنی و مضحک، لایق بهترین‌هاست. این کتاب باعث شد من تمام قوانین خودم را زیر پا بگذارم. اول اینکه، من در حال مطالعه این رمان به صورت آنلاین بودم، اما قبل از اتمام کتاب، سریعا آن را خریدم، زیرا در زندگی و در قفسه کتاب‌هایم به همچین کتابی احتیاج داشتم. دوم، من تنها با یک بار مطالعه، این کتاب را به فهرست علاقه‌مندی‌هایم اضافه کردم. (من هرگز همچین کاری نمی‌کنم! اکثر اوقات کتاب‌ها با دو بار خوانده شدن، درخشش خود را از دست می‌دهند)؛ اما اکنون، بیش از دو بار این کتاب را خوانده‌ام و روز به روز نکات جدیدی از آن می‌آموزم.
  • من این کتاب را به فهرست علاقه‌مندی‌هایم اضافه کرده‌ام.من این کتاب را دوست دارم چون پر از شخصیت‌های دمدمی و عجیب و غریب است و همچنین پر از ایده‌هایی است که مغز شما را درگیر خواهد کرد. تولتز، نویسنده سخاوتمندی است که هرگز مسیر آسان حرکت در یک نقشه را با یک جمله ساده و بدون آراستگی طی نمی‌کند.
  • قضاوت در مورد کتاب جز از کل کار سختی است، خصوصا اگر کتاب را به صورت سطحی و تنها برای پر کردن وقت مطالعه کرده باشید. جز از کل، کتابی است که صرفا یک کمدی سیاه و فلسفی به نظر می‌آید. حس هم ذات پنداری که با چسپر داشتم من را به خواندن ادامه داستان می‌کشاند. شخصیت هر فرد داستان، شکل خاصی داشت. اگر می‌خواهید افکار فلسفی در مورد دنیا برایتان شکل بگیرد کتاب جز از کل را حتما مطالعه کنید.
  • جالب، درخشان و متراکم. در قسمتی از کتاب، شخصیت اصلی مارتین دین در مورد اروپا چنین می‌گوید:

«پاریس…ایده آل‌ترین شهر برای تنها و بدبخت بودن.

لندن…شهر وحشتناک و مهیب!

رم؟ پر از شکارچیان جنسی که با مادران خود زندگی می‌کنند.

اسپانیا؟ خیابان‌ها بویی شبیه به جوراب سرخ شده در ادرار دارد_بسیاری از کاتولیک‌ها در ادرار غسل می‌کنند».

مارتین دین فردی بااستعداد، پرگو، کمدی و فیلسوف است؛ کسی که زندگینامه متراکم و هیستریک خود را زمانی که در سلول زندانی در استرالیا حبس بود، نوشته است.

به همان اندازه که مارتین شورش می‌کند، فرار می‌کند و سعی می‌کند هر چیزی باشد، اما … او نمی‌تواند از خانواده خود فرار کند.

جزء از کل

جزء از کل

نویسنده : استیو تولتز
ناشر : چشمه
مترجم : پیمان خاکسار
قیمت : ۳۷۸,۰۰۰۴۲۰,۰۰۰ تومان
  • کتاب جز از کل، به‌یادماندنی‌ترین رمانی است که در پنج سال گذشته خوانده‌ام.
  • هنوز کتاب را تمام نکرده‌ام اما از شخصیت مارتین دین متنفر شدم، زیرا فردی ترسو و گوشه‌گیر است. تمام بلاهایی که بر سر تری دین آمد تقصیر مارتین بود. تری عاشق برادرش بود و خود را فدای برادر می‌کرد. مارتین بویی از احساس و انسانیت نبرده است.
  • یکی از عجیب‌ترین و دوست داشتنی‌ترین کتاب‌هایی بود که تا به حال خوانده‌ام. بعد از هر داستان که اتفاق می‌افتاد فکر می‌کردم دیگر چیزی برای گفتن ندارد، اما با هنرمندی تمام داستان ادامه پیدا می‌کرد. این کتاب در هر صفحه، گوشه‌ای از زندگی انسان‌هایی را نشان می‌دهد که در کنار هم با سختی و احساساتی که قدرت بیانش را ندارند زندگی می‌کنند. خواندن این کتاب به شدت توصیه می‌شود.
  • من اهمیتی نمی‌دهم که نویسنده چه فکری می‌کند… او نیز احتمالا به آنچه من فکر می‌کنم اهمیتی نمی‌دهد؛ اما در کنار داستان گانگستری که کتاب را گسترش داده و مسموم کرده است، از جملات فلسفی چالش برانگیز ریخته شده در متن لذت بردم …
  • نویسنده با استعداد اما در عین حال بسیار جوان. شیوه گفتگوی بی‌تجربه و جوانانه توسط مردان میان‌سال در این کتاب به نوعی برای من آزار دهنده بود. با این حال، تولتز با نوشتن چنین اثر جذاب – اما نه عالی – در آینده نزدیک، نویسنده بزرگی خواهد شد.
  • کتاب جز از کل را پراکنده و عجیب و غریب دیدم. این کتاب بسیار طولانی است و حکایت یک پدر و پسر با دلهره‌های فراوان است. مطمئنا ارزشش را داشت و بعضی از بخش‌ها خواندنی بودند. با این حال، بخش‌های دیگر کسل کننده و تکراری بودند. مفیدترین کلمه‌ای که می‌توانم در مورد این کتاب بگویم این است که جز از کل، کتابی «گسترده» بود.
  • من تنها چیزی که می‌توانم درباره کتاب جز از کل بگویم عجیب بودن و زیبایی آن است. این کتاب تنها کتابی بود که من نمی‌توانستم برای افرادی که کتاب را مطالعه نکرده‌اند، خلاصه‌اش را توضیح دهم؛ زیرا در هر لحظه از این کتاب، یک اتفاق بسیار مهم رخ می‌داد. تا به حال هیچ کتابی به این اندازه مرا شگفت زده نکرده بود. این کتاب هم داستان‌های فلسفی دارد، هم طنز و گاهی هیجانی می‌شود و گاهی غمگین. شاید بهتر باشد چنین بگویم که کتاب جز از کل یک کمدی سیاه است. ما با خیلی از بخش‌های این کتاب می‌خندیم اما اگر خیلی عمیق فکر کنیم همان موضوعات خنده‌دار بیشتر گریه‌آور محسوب می‌شوند. در کل خواندن این کتاب را به همه توصیه می‌کنم.

کتاب جز از کل گاهی اوقات از زاویه دید مارتین و گاهی اوقات از زاویه دید چسپر بیان می‌شود. رویدادها و اتفاقات زیاد این کتاب، باعث جذاب‌تر شدنش شده‌اند.

منبع: بررسی‌های کاربران گودریدز

دسته بندی شده در: