راچل راسل ریوردن، نویسنده ای آمریکایی که کتاب هایش از معروفیت ویژه ای برخودار است. او به نام ریک ریوردن مشهور است و سبک نوشتاری اش فانتزی و اساطیری است.

ریوردن از جمله نویسندگانی است که بعد از انتشار هر یک از کتاب‌هایش نام او را در رتبه نخست نویسندگان پرفروش نیویورک تایمز می بینیم. ریک ریوردن به عنوان بهترین نویسنده کتاب کودکان در سایت «گودریدز» به مدت سه سال متوالی انتخاب شده است.

ریک ریوردن نویسنده موفق

ریچارد راسل ریوردن جونیور در سال ۱۹۶۴ زاده شده است. او را بیشتر با نام ریک ریوردن می شناسند. این نویسنده اهل ایالات متحده است. ریک ریوردن مجموعه رمان های پرسی جکسون و خدایان یونان را چاپ کرده است و با این اثر نام و آوازه اش زبانزد خاص و عام شده است.

کتاب های ریک ریوردن به چهل و دو زبان ترجمه تاکنون رسیده و بیشتر از سی میلیون نسخه را فقط در ایالات متحده به فروش رسانده است. دو جلد اول داستان پرسی جکسون و خدایان یونان دو فیلم شاخص و بسیار موفق را خلق کرده است که کمپانی قرن بیستم فاکس این فیلم ها را در کارنامه خود دارد. اصلی ترین موفقیت ریوردن بیشتر به دلیل چاپ سری نخست از پنج رمان این مجموعه یعنی دزد صاعقه در سال ۲۰۰۵ بود. فضای اصلی این داستان از اساطیر یونان و روم شکل گرفته است.

حضور اساطیر در داستان های ریک ریوردن

پس از موفقیتش در مجموعه دزد صاعقه ریک ریوردن مجموعه داستان های کین و مجموعه داستان های قهرمانان المپ را به آثار خود اضافه کرده است. در مجموعه داستان های کین بر فضای اساطیر مصر تمرکز شده است ولی قهرمانان المپ می تواند ادامه ای برای سری رمان های پرسی جکسون و خدایان یونان باشد.

مجموعه داستان های مگنس چیس و خدایان آزارگاد از کتاب هایی است که تازه به چاپ رسانده است در این داستان ها نیز از مضمون اساطیری استفاده کرده است البته اساطیر اسکاندیناوی را در این داستان ها می بینیم. او سری داستان های محاکمه آپولو را نیز در لیست آثار جدید خود دارد که باز هم فضایی اساطیری دارد و این بار این مضمون را از یونان وام گرفته است.

ریوردن در اصل خدایان را به زندگی مدرن می آورد. خدایان یونان و روم و همینطور مصر، همه در آمریکا در حال زندگی هستند.شخصیت های اساطیری نیمه خدایی هستند و مانند آدمیان در جامعه زندگی می کنند.آن ها گرفتار همان مشکلاتی هستند که مردم عادی به آن ها دچارند.

ریک ریوردن موسیقی دانی که معلم شد

ما با آموزگاری رو به رو هستیم که در سودای موسیقی بود. ریک ریوردن در شهر سان آنتونیوی تگزاس متولد شد دوران نوجوانی خود را نیز در شهر زادگاهش سپری کرده است. پس از اینکه از  مدرسه آلامو هایتز فارغ التحصیل شد تصمیم گرفت وارد عرصه موسیقی شود بعد از مدتی به عنوان یک گیتاریست زیردست مطرح شد. او برای اولین بار در برنامه و کلاس نوازندگی در ایالت شمالی تگزاس شرکت کرد. اما در این عرصه نتوانست موفق شود از این رو تصمیم دیگری گرفت.

ریک ریوردن در دانشگاه تگزاس در اوستین به مطالعه انگلیسی و تاریخ مشغول شد و در این زمینه توانست موفقیتی را از آن خود کند. او در زمینه آموزش و تدریس تاریخ و انگلیسی پیشرفت کرده از سوی دانشگاه تگزاس سن آنتونیو مدارک معتبری کسب کرد. در نهایت او در مدرسه پرسیدیو هیل در سن واقع در فرانسیسکو به تدریس مطالعات اجتماعی پرداخت که به مدت هشت سال در این کار سابقه دارد. او خداحافظی کردن از دنیای معلمی را بسیار غم انگیز می داند اما در کنار نویسندگی نیز نمی توانست به کار خود ادامه دهد ولی ارتباط با بعضی از شاگردانش را قطع نکرد.در حال حاضر ریک ریوردن با همسر خود و پسرانش که هالی و پاتریک نام دارند در بوستون زندگی می کنند.

آثار ریک ریوردن

ریک ریوردن مجموعه کتاب های زیادی را به چاپ رسانده است.اولین رمان او Tres Navarre نام دارد که برای رده سنی بزرگسال نوشته شده است. این رمان در سبک معمایی است و جوایز متعددی را برای ریوردن به ارمغان آورده است این جوایز درخشان شامل مانند ادگار، آنتونی و شاموس می باشد. آنچه باعث خلق سری رمان های پرسی جکسون و خدایان یونان شده است به گفته خود ریک ریوردن همان داستان هایی بودند که او شب ها برای پسرش تعریف می کرده است.

پسر او هالی دچار بیش فعالی بوده و عارضه نارساخوانی داشته است و همین مسئله باعث شده ریوردن شخصیت اصلی داستان را که خودش است با این عارضه خلق کند. داستان این رمان درباره پسری است که دوازده سال دارد و به خاطر اتفاقاتی که برایش رخ داده متوجه می شود پسر خدای دریاست. وقتی با این موضوع رو به رو می شود می فهمد که باید سرنوشت خطیری را بپذیرد. ریک ریوردن در سال ۲۰۰۵ اولین رمانش را منتشر کرد که همان دزد صاعقه از مجموعه پرسی جکسون است. بعد از مدتی یعنی تا سال ۲۰۰۹ ادامه این مجموعه با چهار دنباله ادامه یافت که داستان های پرسی جکسون و خدایان یونان نتیجه آن بود.

ریوردن با هدف اینکه کتاب هایش را کودکان زیادی در دنیا بتوانند بخوانند آثاری فوق العاده خلق کرد.کتاب های او در کل به این قرارند:

مجموعه پرسی جکسون که شامل: دزد صاعقه، دریای هیولاها، نفرین تیتان، نبرد هزارتو، آخرین المپیان است. قبلا در مجله کتابچی مطلبی را به نقد و بررسی مجموعه پرسی جکسون اختصاص داده بودیم.

مجموعه دیگر به نام وقایع خاندان کین شامل: هرم سرخ، سریر آتش، سایه مار.

مجموعه بعدی که نامش قهرمانان المپوس است و شامل این داستان هاست: قهرمان گمشده، پسر نپتون، نشان آتنا، خانه هیدس، خون المپوس.

مجموعه کراس اور جادوگران و دورگه ها شامل: پسر سوبک، عصای سراپیس، تاج پتولومی.

مجموعه مجازات آپولو: پیشگوی پنهان، پیشگویی تاریک، هزارتوی سوزان، آرامگاه ستمگر. سی و نه سرنخ شامل هزار توی استخوان، کتاب سیاه از رازهای سوخته، طلوع ویسپر ها.

تنها ایستاده نام دیگر اثر اوست و شامل داستان بهار سرد است. مجموعه ناوارو: تکیلای قرمز بزرگ، قدم دوم گروه، آخرین پادشاه تگزاس، شیطان به آستین می رود، ماموریت جاده، جزیره سرکش، پایین شهر. پیش درآمدی بر داستان های قهرمانان یونان و پیش درآمدی بر دورگه ها و هیولاها از دیگر کتاب های این نویسنده فعال و پرشور است.

محبوبیت کتاب های ریک ریوردن

داستان های پرسی جکسون و خدایان یونان محبوبیت زیادی دارد و چهل و پنج میلیون نسخه اش در بیش از سی و پنج کشور جهان به فروش رسیده است هم چنین مدت دویست و چهل و پنج هفته صدرنشین فروش های NYT بوده است یعنی تا هشت اکتبر سال ۲۰۱۱ جزو پرفروش ترین ها بوده است. کتاب دزد صاعقه در سال ۲۰۰۸ جایزه مارک تواین را از آن خود کرد و کتاب دریای هیولاها در سال ۲۰۰۹ این افتخار را نصیب او کرد. در سال ۲۰۰۹ رمان دزد صاعقه او برنده جایزه ربکا کودیل شد و کارنامه زندگی اش را درخشان تر کرد. کتاب هزارتوی استخوان نیز در بیست و هشت اکتبر سال ۲۰۰۸ صدر جدول پر فروش های نیویورک تایمز را از آن خود کرد.

ریک ریوردن نویسنده ای با جوایز متعدد 

این نویسنده برای کتاب هایش جوایز زیادی برده است از جمله برای کتاب هرم سرخ ریک ریودرن جایزه بهترین کتاب لایبرری ژورنال را در سال ۲۰۱۰ گرفته است.در سال ۲۰۱۱ جایزه بهترین کتاب در رده سنی کودکان را به دست آورد که هرم سرخ نام داشت و همین جایزه را به عنوان بهترین نویسنده سال به طور همزمان تصاحب کرد.

موفقیت های او به طور سلسله وار ادامه داشت. در همان سال برای اثر موفق بازماندگان المپ و مجموعه داستان های پرسی جکسون جوایز یومینگ سورینگ ایگل و میلنر را به افتخاراتش اضافه کرد.در سال ۲۰۱۲ کتاب هرم سرخ او جایزه ایندین پینت­ براش را کسب کرد گفتنی است که کتاب نشانه آتنا جایزه بهترین کتاب در رده سنی کودکان را در بلغارستان به او هدیه کرد در نهایت کتاب چکش تور ریوردون جایزه استون وال را به خود اختصاص داد و موفقیت های خود را کامل تر ساخت.

دسته بندی شده در: