کتاب‌های کودکان باید دارای ویژگی‌های خاصی باشند. به خاطر اینکه ذهن کودکان آمادگی درک مفاهیم پیچیده و سنگین را ندارد، آثار این ژانر باید تا حد ممکن ساده و روان باشند. هدف اصلی این آثار، آموزش مسائل مختلف به کودکان، سرگرم کردن آن‌ها و آماده کردن کودک برای درک مفاهیم پیچیده‌تر در زندگی است. کتاب‌های کودک اغلب با تصاویری همراه هستند که فهم مفاهیم را ساده‌تر می‌کنند.
در جهان آثار برجسته‌ای مخصوص کودکان تألیف شده‌اند که برخی از آن‌ها حتی برای افراد بزرگسال نیز جذابیت دارند. مطالعه این آثار نه‌تنها قوه تخیل کودک را تقویت می‌کند، بلکه در قالب یک داستان سرگرم‌کننده، مسائلی چون صداقت، شجاعت، کمک به دیگران و بسیاری دیگر از صفات اخلاقی را به آنان می‌آموزد. در ادامه تعدادی از مشهورترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های ژانر کودک را معرفی می‌‌کنیم. با جستجوی نام این کتاب‌ها در وبسایت کتابچی، می‌توانید آن‌ها را پیدا و برای خریدشان اقدام کنید.

شازده کوچولو

کتاب شازده کوچولو اثر آنتوان دو سنت اگزوپری را همه می‌شناسند. یکی از برجسته‌ترین آثار ادبیات کلاسیک که از آن به‌عنوان بهترین کتاب قرن بیستم در فرانسه یاد می‌کنند. شازده کوچولو همچنین لقب «ترجمه‌شده‌ترین» و «خوانده‌شده‌ترین» کتاب فرانسوی را نیز یدک می‌کشد. نویسنده در این کتاب با نگاهی فرا واقع‌گرایانه، سعی می‌‌کند تا به مفاهیم مهم هستی مانند عشق بپردازد. اگرچه این کتاب درون‌مایه‌ای بزرگ سالانه دارد، اما به خاطر نوع روایتش در یک دنیای فانتزی و جذاب، برای کودکان نیز بسیار شیرین است. چه‌بسا اگر کودک در سنین پایین این کتاب را خوانده باشد، درک مفاهیم عمیق آن در بزرگ‌سالی برایش راحت‌تر خواهد بود.

شازده کوچولو

شازده کوچولو

ناشر : قدیانی
قیمت : ۸۵,۵۰۰۹۵,۰۰۰ تومان

خانه درختی ۱۱۷ طبقه

مجموعه کتاب‌های خانه درختی یکی از جذاب‌ترین آثار برای کودکان هستند. در هر جلد از این کتاب‌ها ۱۳ طبقه به داستان اضافه می‌شود. ماجرا ازاین‌قرار است که دو دوست باحال به اسم اندی و تری که اهل تفریح و اختراع کردن چیزهای جالب هستند، در هر قسمت کلی وسیله عجیب‌وغریب می‌سازند و از آن‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده می‌کنند. در کتاب‌خانه درختی ۱۱۷ طبقه شاهد اضافه شدن چندطبقه جالب دیگر هستیم که هرکدام ماجراهای مخصوص به خودشان را دارند. نویسنده این کتاب اندی گریفیتس است و تصویرگری آن را تری دنتون انجام داده؛ تشابه اسم آن‌ها به شخصیت‌های داستان هم کاملاً تصادفی است!

خانه درختی ۱۱۷ طبقه

خانه درختی ۱۱۷ طبقه

ناشر : هوپا
قیمت : ۲۲۵,۰۰۰۲۵۰,۰۰۰ تومان

جوجه اردک زشت

داستان جوجه اردک زشت را هانس کریستین اندرسن دانمارکی نوشته است. این داستان را هم تقریباً همه شنیده‌اند. ماجرای جوجه اردکی که سر از تخم بیرون می‌آورد، اما به خاطر زشت بودن، مدام مورد تمسخر و بی‌مهری قرار می‌گیرد. در نهایت این جوجه زشت به یک قوی سفید زیبا تبدیل می‌شود و دیگران را شگفت‌زده می‌نماید. خواندن این داستان برای کودکان می‌تواند بسیار جذاب و آموزنده باشد. هرچند تاکنون فیلم‌ها و انیمیشن‌های زیادی بر اساس همین داستان ساخته شده‌اند، اما خواندن آن در قالب کتاب لذت دیگری دارد.

قصه‌های شیرین جهان ۳۷ (جوجه اردک زشت)

قصه‌های شیرین جهان ۳۷ (جوجه اردک زشت)

ناشر : قدیانی
قیمت : ۲۲,۵۰۰۲۵,۰۰۰ تومان

شنل قرمزی

شنل قرمزی یکی از داستان‌های عامه بسیار قدیمی اروپایی است. نویسندگان مختلفی این داستان را در قالب یک کتاب به نگارش درآورده‌اند که تقریباً همه آن‌ها هم شبیه هم هستند و فقط در برخی جزئیات فرق دارند. برای مثال در یک نویسنده فرانسوی به نام شارل پرو که اولین بار این قصه را نوشته، پایان آن را به‌گونه‌ای ترسیم کرده که شنل قرمزی و مادربزرگش توسط گرگ خورده می‌شوند. اما همین داستان در کتاب برادران گریم پایان دیگری دارد. در آنجا هیزم‌شکن وارد ماجرا می‌شود و شنل قرمزی و مادربزرگش را نجات می‌دهد.

شنل قرمزی

شنل قرمزی

ناشر : پینه دوز
قیمت : ۴۰,۵۰۰۴۵,۰۰۰ تومان

هری پاتر و سنگ جادو

جناب هری پاتر که معرف حضورتان هستند. کتاب هری پاتر و سنگ جادو اولین جلد از مجموعه کتاب‌های پرطرفدار هری پاتر نوشته خانم جی. کی. رولینگ است. در این کتاب ماجرای کشته شدن پدر و مادر هری پاتر در حمله ولدمورت و نجات پیدا کردن او روایت می‌شود. هری پاتر یکی از بهترین داستان‌های فانتزی جهان است که خواندن آن باعث می‌شود تخیل کودکان شکوفا شود. کتاب هری پاتر و سنگ جادو مانند دروازه‌ای است که کودکان را با دنیای شگفت‌انگیز این مجموعه آشنا می‌کند.

هری پاتر و سنگ جادو

هری پاتر و سنگ جادو

ناشر : کتابسرای تندیس
قیمت : ۱۸۰,۰۰۰۲۰۰,۰۰۰ تومان

پاستیل‌های بنفش

کاترین اپلگیت نویسنده‌ای است که بیشتر با کتاب «ایوان منحصربه‌فرد» شناخته می‌شود، اما دیگر کتاب او یعنی پاستیل‌های بنفش نیز یکی از بهترین آثار ژانر کودک به شمار می‌رود. داستان این کتاب درباره پسربچه‌ای به نام جکسون است. او یک بچه کاملاً منطقی است و چندان رابطه خوبی با خیال‌بافی ندارد. اما او یک روز بالاخره می‌فهمد که آدم‌ها همیشه دنبال شنیدن حرف‌های واقعی نیستند. او با یک دوست خیالی آشنا می‌شود که مثل خودش عاشق پاستیل‌های بنفش است!

پاستیل‌های بنفش

پاستیل‌های بنفش

ناشر : پرتقال
قیمت : ۱۰۸,۰۰۰۱۴۴,۰۰۰ تومان

۴۴ قصه از هانس‌ کریستین آندرسن

بالاتر کتاب جوجه اردک زشت از هانس‌ کریستین آندرسن را معرفی کردیم. داستان‌های این نویسنده به خاطر سبک فانتزی و جذابی که دارند، برای کودکان و نوجوانان مناسب هستند. در این کتاب، ۴۴ قصه مختلف از آندرسن آورده شده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به «دخترک کبریت‌ فروش»، «لباس جدید امپراتور»، «بندانگشتی»، «جک ساده‌دل»، «شاهزاده خانم و نخود» و بسیاری دیگر از شاهکارهای ادبیات ژانر کودک اشاره کرد. تهیه این کتاب ارزشمند برای کودکان به‌شدت توصیه می‌شود.

۴۴ قصه از هانس‌کریستین آندرسن

۴۴ قصه از هانس‌کریستین آندرسن

ناشر : قدیانی
قیمت : ۱۶۶,۵۰۰۱۸۵,۰۰۰ تومان

دنیای معرکه تام گیتس

مجموعه کتاب‌های تام گیتس درباره یک پسربچه بازیگوش هستند که هر بار با یک گرفتاری جدید مواجه می‌شود و سپس خودش را خلاص می‌کند. در اولین جلد این کتاب ماجرای روز اول مدرسه تام، بعد از به پایان رسیدن تعطیلات روایت می‌شود. تام تکالیف تعطیلاتش را انجام نداده، بغل‌دستی‌اش عوض‌شده و کلی دردسر دیگر برایش به وجود آمده است. لیز پیشون، نویسنده این مجموعه از کودکی به نقاشی کشیدن علاقه زیادی داشت و به همین خاطر، همه کتاب‌های این مجموعه دارای نقاشی‌های بسیار زیبایی هستند.

دنیای معرکهٔ تام گیتس

دنیای معرکهٔ تام گیتس

ناشر : هوپا
قیمت : ۱۷۵,۵۰۰۱۹۵,۰۰۰ تومان

ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب

ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب

ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب

ناشر : کتابسرای تندیس
قیمت : ۴۹,۵۰۰۵۵,۰۰۰ تومان

این هم یکی دیگر از برجسته‌ترین آثار ادبیات کلاسیک. آلیس در سرزمین عجایب داستانی جذاب و فانتزی از لوئیس کارول است که برای کودکان نوشته شده، اما همه سنین با آن ارتباط برقرار می‌کنند. داستان این کتاب درباره دختری به نام آلیس است به دنبال یک خرگوش سفید، وارد یک سوراخ کوچک می‌شود که دریچه ورود به یک دنیای اسرارآمیز است. ترجمه‌های زیادی از این کتاب وجود دارند که اکثر آن‌ها خوب و باکیفیت هستند. اگر می‌خواهید کودک خود را کتاب‌خوان بار بیاورید، حتماً کتاب ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب را برایش تهیه کنید.

دسته بندی شده در: