درس عربی یکی از دروسی است که دانش‌آموزان زیادی در مطالعه و حل تست‌های آن مشکل دارند. لذا بر آن شدیم تا با جناب آقای محمد واعظی یکی از اساتید برتر کشور در درس عربی به گفت‌و‌گو بپردازیم و از ایشان درباره چگونگی رسیدن به موفقیت در کنکور سراسری و نیز نحوه کسب درصد بالا در درس عربی، سؤالاتی را مطرح کنیم.

در این گفت‌و‌گو به سؤالات چالشی زیر که به درخواست دانش‌آموزان مطرح‌شده‌اند، پاسخ داده خواهد شد:

  • سطح سؤالات کنکور سراسری ۹۹ در درس عربی چگونه بود و کنکور ۱۴۰۰ را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟
  • بیماری کرونا چگونه بر عملکرد داوطلبان تأثیر گذاشته بود و راه مقابله با آن چیست؟
  • نحوه مطالعه صحیح درس عربی چیست و ترتیب اهمیت مباحث به چه صورت است؟
  • چه منبعی را به‌عنوان کتاب کمک‌درسی و شرکت در چه آزمونی پیشنهاد می‌کنید؟
  • دلیل محبوب نبودن درس عربی در بین بیشتر دانش‌آموزان چیست؟

غولی به نام کنکور ۹۹!

استاد واعظی درباره کنکور امسال این‌گونه می‌گوید:

سؤالات درس عربی در کنکور ۹۹ تا حدود زیادی مشابه سال گذشته بود. مباحثی مانند معلوم مجهول، منصوبات، مفعول مطلق و … که طراحان سؤال به آنان پرداخته بودند همگی از مطالبی مهمی بودند که هرساله طراحان را برای طرح سؤال وسوسه می‌کند. نکته‌ای که امسال بیشتر از سال گذشته جلب‌توجه می‌کرد، سطح دشواری سؤالات بود که کاملاً سخت‌تر از سال گذشته بود و این سطح از دشواری در بسیاری از موارد غیراستاندارد به نظر می‌رسید.

گاه این دشواری به‌طور نا‌منظم در رشته‌های مختلف تقسیم‌شده بود به‌عنوان مثال دانش‌آموزی که در رشته تجربی موفق به کسب درصد ۳۰ در درس عربی شده بود در گروه منحصراً زبان می‌توانست به درصد ۸۰ در همین درس برسد. بنابراین داوطلبان کنکور سراسری امسال باید خود را برای سطح بالاتری از سؤالات برای موفقیت در کنکور ۱۴۰۰ آماده کنند و بدانند که احتمال طرح سؤالات دشوار از تمامی مباحث حتی حذفیات نیز وجود دارد.

نحوه برخورد با مهمان ناخوانده‌ای به نام کرونا!

انتشار ویروس کرونا و تجربه جدیدی از نحوه برگزاری کلاس‌ها و شرکت در آزمون‌ها که امسال صورت گرفت، موجب خاص‌تر شدن کنکور امسال شده بود. استاد واعظی در خصوص تأثیر کرونا بر عملکرد دانش‌آموزان و همچنین نحوه مقابله با آن این‌گونه توضیح می‌دهد:

اتفاقی که متأسفانه امسال به بسیاری از دانش‌آموزان ضربه زد این بود که با توجه به غیرحضوری شدن کلاس‌ها و حتی بسیاری از آزمون‌ها، داوطلبان خود را برای بی‌نظمی‌های جلسه کنکور همانند صندلی‌های نامناسب، سر‌و‌صدا‌های بیجا و گاه توزیع با تأخیر دفترچه‌های سؤال آماده نکرده بودند و این موضوع موجب متضرر شدن بسیاری از شرکت‌کنندگان کنکور سراسر شد. با توجه به‌احتمال ادامه یافتن شرایط کرونایی در کشور تا انتهای امسال، راهکار مقابله با آن، این است که دانش آموزان تا جایی که ممکن است شرایط را برای خود سخت کنند و سعی کنند همان جو و حال برگزاری کنکور سراسری را برای خود تداعی کنند.

چگونه درس عربی را بخوانیم؟

سؤالی که در ذهن بسیاری از دانش‌آموزان وجود دارد، نحوه مطالعه درس عربی و نیز تفکیک مباحث مهم‌تر از یکدیگر است. بهتر است جواب این پرسش را از طریق یکی از اساتید برجسته این درس دنبال کنیم.

نکته‌ای که بسیاری از دانش‌آموزان و حتی تعدادی از دبیران درس عربی در سال منتهی به کنکور سراسری به آن بی‌توجهی می‌کنند، این است که درس عربی را درس به درس مطالعه و بررسی می‌کنند درصورتی‌که درس عربی کاملاً باید موضوعی مطالعه و تمرین شود. به‌عنوان‌مثال باید ابتدا مطالب مربوط به مبحث فعل جمع‌بندی شود، سپس سراغ مباحث دیگر از قبیل اسم و اجزای جمله و … رفت. کلیه مطالب باید مفهومی و کامل تدریس و آموخته شوند و کسی که پایه ضعیف‌تری در درس عربی دارد باید از ابتدا شروع کرده و جزءبه‌جزء مباحث را کاملاً بیاموزد.

باید توجه داشت که تنها مطالعه و حل سؤالات کافی نیست، بلکه باید به دنبال یادگیری تکنیک حل سؤالات و روش‌های میانبر از دبیران مربوطه بود.

و اما در خصوص ترتیب مطالعه مطالب

توصیه می‌شود ابتدا دانش‌آموزان مبحث ترجمه را که تقریباً بیش از ۵۰ الی ۶۰ درصد هر آزمون را تشکیل می‌دهد را جمع‌بندی کنند و پس از برای افزایش درصد خود در آزمون‌ها، به مبحث قواعد بپردازند و به‌صورت موضوعی آن را پیش ببرند. سپس به تحلیل صرفی بپردازند و با افزایش دایره لغات خود درک مطلب را شروع کنند، به‌طوری‌که پس از ماه آذر یک‌شب در مین یک درک مطلب را کاملاً بررسی کنند و به حل تست‌های مربوط به آن بپردازند.

چه منبعی را انتخاب کنیم و در چه آزمونی شرکت کنیم؟

یکی از تأثیرگذارترین عوامل موفقیت در کنکور سراسری، انتخاب منبع و آزمون مناسب است، درنتیجه همه دانش‌آموزان به دنبال انتخاب بهترین کتاب کمک‌درسی و استاندارد‌ترین آزمون برای کسب آمادگی کنکور سراسری هستند. استاد واعظی این‌گونه پاسخ می‌دهد:

مطلبی که بسیاری از دانش‌آموزان نادیده می‌گیرند این است که به‌جای یادگیری و مرور چندباره یک کتاب، اقدام به خرید منابع مختلف می‌کنند و نمی‌توانند کلیه تست‌های آن کتاب را به اتمام برسانند. توصیه من به داوطلبان کنکور سراسری این است که آن‌قدر یک کتاب را مرور کنند که نکته‌های تست‌ها ملکه ذهنشان شود. کتاب عربی کامل میکروطلایی گاج با رویکرد موضوعی خود، منبع مناسبی برای دانش‌آموزان کنکوری خواهد بود.

شرکت در آزمون‌ها

آزمون قلم چی با توجه به جامعه آماری بالا و مناسب، می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای سنجش داوطلبان باشد، اما توصیه اکید می‌کنم که سال دوازدهمی‌ها از ماه اردیبهشت در آزمون‌های سازمان سنجش شرکت کنند تا بیشتر با فضای سؤالات کنکور سراسری آشنا شوند.

چرا از درس عربی فرار می‌کنیم؟!

اگر بی‌تعارف صحبت کنیم، بسیاری از دانش‌آموزان دل‌خوشی از درس عربی ندارند و از آن لذت نمی‌برند و یا آن را حذف می‌کنند و یا مطالعه آن را به تایم‌های دیگر موکول می‌کنند.

 اما اشکال اصلی کار کجاست؟

به گفته استاد محمد واعظی، عدم موفقیت در درس عربی و کسب درصد‌های پایین، موجب دلسردی و درنتیجه بی‌رغبتی به مطالعه درس عربی می‌شود. اگر ما با عشق درس بخوانیم و طعم درصد‌های بالا را بچشیم یقیناً از هیچ درسی به‌سادگی عبور نخواهیم کرد.

و اما کلام آخر…

در مصاحبه‌ای که با یکی از اساتید درجه‌یک درس عربی کشور صورت گرفت به این نتیجه می‌رسیم که موفقیت در کنکور و رسیدن به هدف‌های خود، ارزش تحمل سختی این چند ماه پیش رو را دارد. داوطلبانی که به دنبال آینده درخشان هستند باید کمی در این مدت، به خود سخت بگیرند تا در جلسه کنکور سراسری با مشاهده سؤالات غافلگیر نشوند.

طوری تلاش کنید و درس بخوانید که سال آینده با دیدن تصویر خود در آیینه، به خودتان افتخار کنید.

دسته بندی شده در:

برچسب ها: