درس فیزیک در کنکور، برای هردو رشته ریاضی و علوم تجربی، اهمیت خاصی دارد. به‌گونه‌ای که تمام دانش‌آموزان رتبه برتر روی این درس حساب ویژه‌ای بازمی‌کنند. و با صرف وقت بر روی مطالب آن، نتیجه تلاش خود را می‌بینند. همواره دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور به دنبال بهترین منابع و روش‌های مطالعاتی برای کسب موفقیت در رشته‌های تجربی و ریاضی برای آزمون سراسری هستند. مطالعه بهترین منابع نه‌تنها به دانش‌آموزان مباحث درسی را به بهترین شکل آموزش می‌دهد بلکه نقش مهمی در رتبه نهایی آن‌ها ایفا می‌کند.

در این گفت‌و‌گو که با استاد محمد نوکنده، دبیر برجسته درس فیزیک صورت گرفته، سعی بر آن شده تا سؤالات مهم و پرتکرار دانش‌آموزان درزمینه کنکور سراسری و مخصوصاً درس فیزیک، پاسخ داده شود. و برای شما ثابت کنیم که رسیدن به درصدهای عالی در درس فیزیک حتی در زمان محدود نیز امکان‌پذیر است و اینکه دانش‌آموزان با رعایت چه نکاتی، می‌توانند سریع‌تر به آنچه در درس فیزیک می‌خواهند، برسند.

سؤالات و مباحثی از قبیل:

  • کیفیت سؤالات درس فیزیک کنکورهای ریاضی و تجربی سال ۹۹ چگونه بود و روند طرح سؤالات کنکور ۱۴۰۰ به چه صورت خواهد بود؟
  • با توجه به تعطیلی مدارس، دانش‌آموزان و داوطلبان کنکوری چگونه جلوی بی‌نظمی خود را در طول سال تحصیلی بگیرند؟
  • بهترین ترتیب مطالعه مباحث درس فیزیک چیست؟
  • کسی که پایه ضعیفی در درس فیزیک دارد، چگونه می‌تواند به موفقیت در کنکور سراسری دست یابد؟   
  •  منابع کمک‌درسی مناسب در درس فیزیک، چه کتاب‌هایی هستند؟               
  • دانش‌آموزان کنکوری در چه آزمون آزمایشی شرکت کنند؟

در ادامه این مقاله، درباره کلیه موضوعات فوق بحث خواهیم کرد و از نظرات و تجربیات استاد نوکنده بهره‌مند خواهیم شد.

کنکور ۹۹، کنکوری مفهومی!

استاد محمد نوکنده در خصوص کنکور ۹۹ و پیش‌بینی کنکور ۱۴۰۰ این‌گونه پاسخ می‌دهد:

در کنکور ۹۹ شاهد تغییرات چشم‌گیری در خصوص طراحی و سبک سؤالات در هردو رشته ریاضی و تجربی بودیم. به این صورت که سؤالات مطرح‌شده کاملاً رویکرد مفهومی داشتند و این مسئله نشان‌دهنده این است که کنکور سراسری وارد فاز جدیدی شده است و سال ۱۴۰۰ هم باید منتظر طرح سؤالات مفهومی باشیم.علاوه‌بر‌این، حضور سؤالات پایه دهم و یازدهم بسیار پررنگ‌تر شده و تقریباً تعداد تست یکسانی از هر سه‌پایه (دهم، یازدهم و دوازدهم) مطرح می‌شود. پس دانش‌آموزان باید در مطالعه و تمرین درس فیزیک دقت و توجه بیشتری داشته باشند و تمرکز ویژه‌ای بر درک مفاهیم داشته باشند و کار را به‌صورت اصولی پیش ببرند تا بازدهی خود را افزایش دهند.

بی‌نظمی، آفت بچه‌های نسل کرونا!

مهندس نوکنده در رابطه با شرایط فعلی آموزش و بیماری کرونا این‌گونه بیان می‌کند:

مهم‌ترین آفتی که بسیاری از دانش‌آموزان در زمان تعطیلی مدارس با آن روبرو هستند، معضل “بی‌نظمی” است. در شرایط فعلی، دانش‌آموزانی که برنامه منظمی دارند به‌خوبی از سایر رقبا پیشی می‌گیرند و نتیجه آن را در آزمون‌های آزمایشی و کنکور سراسری خود خواهند دید. ازآنجایی‌که دیگر مدرسه قادر نیست بر ساعات مطالعه و خواب دانش‌آموزان نظارت کافی را داشته باشد، لذا کسانی که می‌خواهند نتیجه قابل قبولی در کنکور سراسری کسب کنند، می‌بایست هرروز بدانند که قصد مطالعه و تمرین بر چه مباحثی دارند و چه تعداد تست را می‌خواهند بررسی کنند. درواقع، هرکس خودش را باید مجبور به داشتن چارچوبی منظم کند و اگر از عهده این کار برنمی‌آید، حتماً از یک مشاور کاردان و دقیق استفاده کند.

نکات مهم، هنگام مطالعه مباحث درس فیزیک

نظر استاد نوکنده، در خصوص مطالعه مباحث مختلف درس فیزیک در پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به شرح زیر است:

دانش‌آموزان باید توجه داشته باشند که می‌بایست کتاب درسی به‌طور موشکافانه و با ریزبینی مطالعه شود. هم‌چنین مباحث و موضوعات مرتبط باید باهم مطالعه شوند. به‌طور مثال: در فیزیک سال یازدهم مباحث الکتریسیته ساکن، الکتریسیته جاری و مغناطیس و… باهم مرتبط هستند. مسئله دیگر این است که مطالب کتاب‌های دهم و یازدهم و دوازدهم (به‌جز مبحث کار و انرژی در سال دهم که با مبحث دینامیک سال دوازدهم مرتبط است) ارتباط چندانی باهم ندارند و اگر دانش‌آموزی نتوانسته مطالب سال‌های دهم و یازدهم را مطالعه کند، در مطالعه و تمرین موضوعات سال دوازدهم دچار مشکل نخواهد شد.

راه‌حل کلیدی برای دانش‌آموزان در درس فیزیک!

مهندس محمد نوکنده با توجه به تجربه بالای خود درزمینهٔ تدریس، معتقد است که:

ضعیف بودن در یک درس نشان‌دهنده این است که فرد تلاش لازم را برای رسیدن به مهارت آن مبحث به کار نگرفته است و تنها راه جبران آن، پذیرفتن اشتباه‌های گذشته و تغییر سبک زندگی است. دانش‌آموزی که می‌خواهد به رتبه و دانشگاه خوب دست یابد، باید به کنکور سراسری حمله کند و به‌صورت اصولی و با مطالب و تست‌های ساده‌تر کار خود را به‌طورجدی آغاز کند و به‌مرورزمان سطح علمی خود را ارتقا دهد. درس فیزیک ترکیبی از مفاهیم علمی و علم ریاضیات است و دانش‌آموز نباید تنها در لایه سطحی محاسبات درس فیزیک خود را محدود کند، بلکه در ابتدا مفاهیم را به‌طور واقعی درک کند و سپس با در نظر گرفتن فرمول‌ها، به حل مسائل گوناگون بپردازد.

همچنین ایشان در خصوص مطالعه درس فیزیک و حل تست‌های گوناگون معتقدند که:

درس فیزیک، درسی مهارتی است و دانش‌آموزان تنها بامطالعه و خواندن متن مباحث، نمی‌توانند به تسلط کافی در این درس برسند. به‌عنوان‌مثال: اگر فردی بخواهد به غواص ماهری تبدیل شود نمی‌تواند صرفاً با شرکت در کلاس‌های تئوری، ابعاد گسترده این رشته را درک کند و باید دل به دریا بزند تا پیچ‌وخم این کار را با تمام وجود درک کند. در درس فیزیک هم دانش‌آموزان باید بخش کمی از زمان خود را به مطالعه قوانین اختصاص دهند، و پس‌ازآن بیشترین زمان خود را به حل تست‌های گوناگون و تحلیل آن‌ها بپردازند.

انتخاب کتاب کمک‌درسی

استاد محمد نوکنده که از مؤلفان شایسته انتشارات گاج، کاگو، خیلی‌سبز و …بوده‌اند، پیشنهادات مفیدی در رابطه با انتخاب کتاب کمک‌درسی به دانش‌آموزان ارائه می‌دهند.

کتاب هوشمند فیزیک که توسط مهندس محمد نوکنده به رشته تحریر درآمده است، گامی بسیار بلند در راستای هوشمند سازی کتب درسی و کمک‌درسی است. در کتاب هوشمند فیزیک کلیه مباحث و فصل‌های کتاب درسی فیزیک پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به‌صورت هوشمند آموزش داده‌شده و دانش‌آموز در هر قسمت از کتاب، چه توضیح درس و چه تست‌های موجود در آن دچار مشکل شود، ویدیوی تدریس یا حل آن سؤال توسط استاد نوکنده، برای او پخش می‌شود و همانند یک کلاس خصوصی کلیه اشکالات و ابهامات دانش‌آموز برطرف می‌شود. به دلیل موفقیت کتاب هوشمند فیزیک، تاکنون فروش بسیار خوبی داشته و از منابع مفید و کاربردی درس فیزیک به شمار می‌رود.

دیگر منابع پیشنهادی استاد محمد نوکنده به شرح زیر هستند:

پایه دهم: فیزیک دهم ریاضی میکروطبقه‌بندی گاجفیزیک دهم تجربی میکرو طبقه‌بندی گاج

پایه یازدهم: فیزیک یازدهم ریاضی میکروطبقه‌بندی گاجفیزیک یازدهم تجربی میکروطبقه‌بندی‌ گاج

و اما برای دانش‌آموزان کنکوری:

پایه دهم و یازدهم: فیزیک پایه ریاضی میکروطبقه‌بندی گاجفیزیک پایه تجربی میکروطبقه‌بندی گاج

پایه دوازدهم: فیزیک دوازدهم ریاضی میکروطبقه‌بندی گاجفیزیک دوازدهم تجربی میکروطبقه‌بندی‌ گاج

شرکت در آزمون‌های آزمایشی، همانند مراجعه به پزشک!

استاد نوکنده اهمیت شرکت در آزمون و تحلیل سؤالات را با بیان یک مثال به‌خوبی روشن می‌کند:

همان‌گونه که زمان بیماری به پزشک مراجعه می‌کنیم و پزشک مربوطه تجویز را در اختیار ما قرار می‌دهند، شرکت در آزمون‌های آزمایشی نیز به‌منزله مراجعه به پزشک برای شناسایی نقاط قوت و نقاط ضعف و تلاش برای بهبودی شرایط آموزشی دانش‌آموزان است. البته مراجعه به پزشک هنگامی به‌طور کامل تأثیرگذار است که فرد داروهای تجویزشده را تهیه و طبق دستور پزشک استفاده کند. دانش‌آموزان نیز می‌بایست پس از شرکت در آزمون‌ها، به رفع اشکال سؤالات بپردازند و کلیه تست‌ها را تحلیل کنند. آزمون قلم‌چی به لحاظ جامعه آماری مناسب خود، گزینه خوبی برای دانش‌آموزان محسوب می‌شود. به داوطلبان کنکور پیشنهاد می‌شود که برای سنجش رتبه و تراز خود در آزمون‌های آزمایشی یک موسسه شرکت کنند ولی سؤالات سایر آزمون‌ها را نیز مورد تحلیل و بررسی قرار دهند. علاوه بر این، دانش‌آموزان قوی‌تر، پس از حل کلیه کنکورهای سال‌های گذشته می‌توانند سؤالات آزمون‌های آزمایشی سال‌های گذشته را بررسی کنند.

کلام آخر و نتیجه‌گیری

بسیاری از رتبه‌های برتر سال‌های اخیر از افرادی بوده‌اند که در ماه‌های مانده به کنکور سراسری استارت کار خود را مقتدرانه زده‌اند و با اراده قوی خود، به رتبه‌های برتر و دانشگاه‌های موردعلاقه خود رسیده‌اند. پس به‌هیچ‌وجه نباید ناامید شد، بلکه می‌توان با تغییر سبک زندگی و برنامه‌ریزی منظم، به کلیه رؤیاهای خود، رنگ حقیقت بخشید.

دسته بندی شده در:

برچسب ها: