کتاب فیزیک پایه کنکور دهم و یازدهم میکرو گاج برای آمادگی در کنکور سراسری و آزمون های آزمایشی با بیش از ۲۵۰۰ تست از کاملترین منابع کنکوری برای دانش آموزان به شمار می‌رود.

کتاب فیزیک پایه کنکور دهم و یازدهم رشته ریاضی میکرو (دو جلدی) نوشته‌ی «محمد آهنگر»، «بهروز نادری نژاد» و «سعید احمدی» از انتشارات بین‌المللی گاج، قابل استفاده برای دانش‌آموزان متوسطه دوم رشته‌ی ریاضی و فیزیک است. دانش‌آموزان دهم و یازدهم رشته ریاضی با توجه به جداگانه بودن مطالب مرتبط با دهم و یازدهم می‌توانند از این کتاب استفاده کنند؛ چرا که در این کتاب، ابتدا فیزیک دهم و سپس فیزیک یازدهم با تفکیک فصل، آورده شده است. دانش‌آموزان کنکوری هم که تکلیف‌شان مشخص است، هم دهم و هم یازدهم را باید مطالعه کنند.

فیزیک پایه میکرو ریاضی بانک تست گاج (جلد اول)

فیزیک پایه میکرو ریاضی بانک تست گاج (جلد اول)

نویسنده : سعید احمدی
ناشر : گاج
قیمت : ۳۱۱,۶۰۰۳۸۰,۰۰۰ تومان

بودجه‌بندی سوالات فیزیک کنکور

در کنکور ریاضی نظام جدید، بودجه‌بندی فیزیک به صورت زیر است:

پایه شماره فصل عنوان فصل تعداد سوالات مجموع
دهم ۱ فیزیک و اندازه‌گیری ۱ ۱۲
۲ کار، انرژی و توان ۲
۳ ویژگی‌های فیزیکی مواد ۲
۴ دما و گرما ۳
۵ ترمودینامیک ۴
یازدهم ۱ الکتریسیته‌ی ساکن ۵ ۱۳
۲ جریان الکتریکی و مدارهای جریان مستقیم ۴
۳ مغناطیس ۲
۴ القای الکترومغناطیسی و جریان متناوب ۲
دوازدهم ۱ حرکت بر خط راست ۴ ۲۰
۲ دینامیک و حرکت دایره‌ای ۶
۳ نوسان و موج ۴
۴ بر هم‌کنش‌های موج ۲
۵ آشنایی با فیزیک اتمی ۲
۶ آشنایی با فیزیک هسته‌ای ۲

نکته: بودجه‌بندی فوق، میانگینی از تعداد سوالات سال‌های اخیر کنکور نظام جدید رشته‌ی ریاضی است؛ بنابراین امکان تغییر تا حد یک یا دو سوال در هر فصل را دارد.

طبق جدول فوق، فیزیک دهم و یازدهم، ۲۵ سوال از ۴۵ سوال فیزیک کنکور ریاضی را تشکیل می‌دهند؛ و این یعنی ۵۵ درصد فیزیک، که درصد قابل توجهی است.

درباره‌ی کتاب

فیزیک پایه کنکور دهم و یازدهم رشته ریاضی میکرو ، در دو جلد تنظیم شده‌ است. هر دو جلد کتاب با چاپ دو رنگ متشکل از آبی و مشکی، چشم‌نواز و مناسب است. شیوه‌ی بیان کتاب، صمیمی و حتی گاهی محاوره‌ای است؛ بنابراین دانش‌آموز می‌‌تواند ارتباط خوبی با متن‌های کتاب برقرار کند.

جلد اول کتاب با ۳۷۴ صفحه شامل تست‌ها و پاسخ کلیدی است که با کاغذ سفید و مرغوبی به چاپ رسیده است. جلد دوم نیز با ۶۶۲ صفحه در برگیرنده‌ی پاسخ تشریحی و همچنین بخش خلاصه نکات به‌عنوان درسنامه است. کاغذ استفاده شده در جلد دوم تیره است.

جدول زیر تعداد تست‌های کتاب را با تفکیک فصل و پایه نشان می‌دهد:

پایه شماره فصل عنوان فصل تعداد تست‌ها مجموع
دهم ۱ فیزیک و اندازه‌گیری ۱۴۲ ۱۳۵۷
۲ کار، انرژی و توان ۲۰۵
۳ ویژگی‌های فیزیکی مواد ۲۹۳
۴ دما و گرما ۴۶۹
۵ ترمودینامیک ۲۴۸
یازدهم ۱ الکتریسیته‌ی ساکن ۳۹۵ ۱۲۴۱
۲ جریان الکتریکی و مدارهای جریان مستقیم ۴۰۹
۳ مغناطیس ۲۳۷
۴ القای الکترومغناطیسی و جریان متناوب ۲۰۰
مجموع ۹ – – – – – – – – ۲۵۹۸

ویژگی‌های جلد اول

تست‌ها

فیزیک پایه کنکور دهم و یازدهم رشته ریاضی میکرو متشکل از تست‌های ۵ فصل کتاب فیزیک دهم و ۴ فصل کتاب فیزیک یازدهم ریاضی است. در این کتاب هر فصل به چند شاخه، و هر شاخه به چند زیر شاخه، تقسیم‌بندی شده که برای هر زیرشاخه، تست‌های جداگانه‌ای در نظر گرفته شده است.

ویژگی جالب این کتاب، مشخص کردن تیپ تست‌های مختلف است؛ که باعث افزایش نظم و طبقه‌بندی بهتر انواع سوالات در ذهن دانش‌آموز می‌شود. برای این منظور، لابه‌لای تست‌ها، با رنگ آبی درباره‌ی چند تست بعد، که از یک تیپ هستند، توضیح مختصری داده شده است. برای مثال در صفحه‌ی ۶۷ کتاب درسی قبل از تست‌های ۴۴۶ تا ۴۵۳ می‌بینیم: «تو ادامه‌ی کار، سوالایی رو براتون آوردیم که بحث اصلیش اینه که  از مایع (۱)، فشارش با چه‌قدر از جیوه معادل هست. این موضوع تو حل مسائل خیلی به‌درد بخوره …»

ویژگی دیگر قسمت تست‌ها، ستاره‌دار بودن تعدادی از سوالات است. سوالات ستاره‌دار دربرگیرنده‌ی تمامی مطالب فصل هستند و با حل آن‌ها می‌توانید به تسلط نسبتاً خوبی دست پیدا کنید.

در ابتدای هر فصل، قسمتی با سرتیتر «شماره سوالات منتخب فصل (مثلاً) دوم، ویژه‌ی دوران جمع‌بندی» می‌بینیم؛ که حدوداً ۱۰ درصد از تست‌های هر فصل است و ویژه‌ی دوران جمع‌بندی و مرور است. دانش‌آموزانی که قصد مرور فیزیک را دارند می‌توانند به این تست‌ها بسنده کنند. البته قابل ذکر است که تنها حل این سوالات، در اولین دور مطالعه شما را به تسلط نمی‌رساند. بنابراین از این تست‌ها فقط برای مرور استفاده کنید. این ویژگی برای دانش‌آموزانی هم که در آزمون‌های آزمایشی شرکت می‌کنند، می‌تواند خیلی مفید باشد. این تست‌ها روز قبل از آزمون برای مرور و محک خود، مرجع مناسبی هستند.

در انتهای هر شاخه، بخشی به نام «یک قدم تا ۱۰۰» وجود دارد که حدودا ۲۵ درصد از تست‌های یک شاخه را دربرمی‌گیرند. این تست‌ها به نوعی، تست‌های جامع هر شاخه هستند  همه‌ی مطالب شاخه‌ی موردنظر را شامل می‌شوند. طبق پیشنهاد نویسندگان کتاب، تست‌های یک قدم تا ۱۰۰ را بهتر است در دو گام حل کنید:

  • تست‌هایی با سطح متوسط، که شماره‌ی آن‌ها در ابتدای هر شاخه ذکر شده است، و همه‌ی دانش‌آموزان باید به حل و بررسی این تست‌ها بپردازند.
  • سایر تست‌های یک قدم تا ۱۰۰ که سطح بالاتری دارند و مختص دانش‌آموزان قوی‌تر است؛ یا به عبارتی دانش‌آموزانی این تست‌ها را مطالعه کنند که حداقل به ۶۰ درصد تست‌های گام اول پاسخ صحیح داده‌اند.

ویژگی منحصر به‌فرد بخش تست‌ها، طراحی سوالات مکمل برای برخی از سوالات کنکور است. موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود. تست‌های مکمل از ۳ نوع هستند:

  • مکمل مفهومی: برای بررسی عمیق‌تر مفاهیم مطرح شده در کنکور سال‌های اخیر و تحلیل از نگاهی دیگر.
  • مکمل محاسباتی: جهت تقویت بعد محاسباتی دانش‌آموزان.
  • مکمل خلاقانه: به منظور بالا بردن خلاقیت ذهنی دانش‌آموزان که فاکتور مهمی برای موفقیت در کنکور است.

در کتاب فیزیک پایه کنکور دهم و یازدهم رشته ریاضی میکرو ، هر تست با ذکر مرجع آورده شده است. منابع سوالات در این کتاب از سوالات کنکور سال‌های اخیر، کتاب درسی، امتحانات کشوری و تالیفی است. مولفین کتاب حتی از تست‌های کنکور دانشگاه آزاد که تا قبل از سال ۸۰ مجزا از کنکور سراسری برگزار می‌شده، غافل نشده‌اند. و منتخب آن‌ها را که ارزش و احتمال طرح مجدد در کنکور داشته با حروف اختصاری M.K.A (منتخب کنکور آزاد) آورده‌اند.

پاسخنامه‌ی کلیدی

تمامی ۲۵۹۸ تست مطرح شده در جلد اول، داری پاسخ کلیدی هستند که در صفحات ۳۵۵ تا ۳۶۵ گنجانده شده‌ است. این قسمت طوری طراحی شده که امکان خطای دید در یافتن گزینه صحیح را به حداقل می‌رساند.

ویژگی‌های جلد دوم

خلاصه نکات (درسنامه)

برای خلاصه نکات مطرح شده در این کتاب، شماره‌ی تست‌های مربوط به هر درسنامه دقیقاً ذکر شده است. با توجه به متن درسنامه‌ها، ای کاش مولفین اسم خلاصه را روی آن‌ها نمی‌گذاشتند؛ چرا که خلاصه نیستند و واقعا همه‌ی نکات مورد نیاز هر دانش‌آموز را در خود جای داده است. حتی با ذکر مثال‌های متعددی به تبیین مفاهیم موجود پرداخته است. دانش‌آموزان با بررسی مثال‌ها به روش‌های خوبی در حل سوالات می‌رسند.

روند درسنامه به این صورت است که، ابتدا با یک یا چند جمله‌ی کوتاه هدف از خلاصه نکات را بیان می‌کند. سپس با استفاده از جداول و یا شماره‌گذاری‌های منطقی، طبقه‌بندی خوبی را برای ارائه مطالب فراهم می‌کند و آن‌ها را در قالب «نکات مهم و کاربردی» بیان می‌کند.

خلاصه نکات به گونه‌ای هستند که اگر دانش‌آموز هیچ پیش‌زمینه‌ای نداشته باشد هم می‌تواند استفاده لازم را ببرد، اما برای بهره‌مندی بیشتر بهتر است ابتدا جزوه‌ی دبیر خود را مطالعه کند سپس به خلاصه نکات این کتاب مراجعه کند. مولفین کتاب نیز در مقدمه به این نکته اشاره کرده‌اند.

پاسخنامه‌ی تشریحی

پاسخنامه تشریحی فیزیک پایه کنکور دهم و یازدهم رشته ریاضی میکرو در جلد دوم، سبک خاص خود را دارد. در پاسخنامه، نه زیاده گویی می‌بینیم و نه اینکه کمتر از حد مطلوب، توضیح ارائه شده باشد. در هر سوال که نیاز دیده شده با بیان مفاهیم لازم، درک دانش‌آموز را از سوال را بالا می‌برد. هر فرمولی برای حل نیاز بوده را، ابتدا مکتوب کرده و بعد از آن جایگذای را انجام داده است. یعنی این‌گونه نیست که سریعاً فرمول جایگذاری شده را برای دانش‌آموز بیان کند. در سوالات دشوار نیز پاسخ‌ها به صورت گام به گام ارائه شده است.

تبدیل واحد در حل سوالات فیزیک جایگاه مهمی دارد، در پاسخنامه تمامی تبدیل واحدها مشاهده می‌شود؛ همچنین تمامی اعداد موجود در پاسخنامه با ذکر واحد بیان شده‌اند. که این یک نکته‌ی مثبت به شمار می‌رود.

نکته‌ی دیگر، بیان راه‌حل‌های دوم و حتی سوم در بعضی از سوالات است که عموماً پاسخ‌های تستی و کوتاه هستند. پاسخ‌های تستی در کنکور برای صرفه‌جویی در زمان بسیار کاربردی هستند.

از دیگر ویژگی‌های کتاب پاسخ فیزیک پایه کنکور دهم و یازدهم رشته ریاضی میکرو می‌توان به کادر‌های آبی رنگ با تیترهای «تذکر»، «توجه» و «بررسی دقیق‌تر» اشاره کرد. این سه کادر، شامل نکاتی جهت یادآوری مطالب قبلیِ مورد استفاده در حل سوال مورد نظر و همچنین اشتباهات متداول دانش‌آموزان است، که اشتباهات رایج را در ذهن دانش‌آموز پررنگ می‌کند و این باعث جلوگیری از بروز همان اشتباه در آزمون‌ها و کنکور می‌شود.

بخش دیگری نیز با عنوان «نگاه مفهمومی‌تر» برای افزایش درک مفاهیم کتاب در قسمت پاسخنامه تشریحی درج شده است.

یکی از ویژگی‌های پاسخنامه تشریحی که در کتاب‌های دیگر نادر است، بخش «خلاقیت حرفه‌ای‌ها» است. در پاسخنامه تشریحی کتاب، در کادرهای آبی رنگ مجزا، با عنوان «خلاقیت حرفه‌ای‌ها»، نویسندگان تلاش کرده‌اند تا پس از بررسی خلاقیت‌ها و ایده‌های بسیار جالب بیش از ۲۰۰ نفر از رتبه‌های زیر ۲۰۰ رشته‌های ریاضی و تجربی در دو سال اخیر، در حل سوالات فیزیک، دانش‌آموزان را نیز با این خلاقیت‌ها آشنا کنند، که باعث افزایش بازدهی ذهنی خواهد شد. جالب اینجاست که نویسندگان در مقدمه‌ی کتاب اذعان کرده‌اند، که برخی از پاسخ‌های رتبه برترها، برای آن‌ها نیز تازه بوده است.

پیشنهادهایی برای دانش‌آموزان

  •  با توجه به وجود خلاصه نکات یا همان درسنامه‌ها در جلد دوم، پیشنهاد می‌شود دانش ‌آموزان هر دو جلد را تهیه کنند. جلد اول به تنهایی برای کسی مفید است که تسلط بسیار بالا دارد و فقط برای تمرین بیشتر و افزایش سرعت، قصد استفاده از کتاب را دارد. هرچند که باز هم پاسخنامه تشریحی را در دست نخواهد داشت.
  • در حل سوالات، ابتدا به حل سوالات ستاره دار بپردازید تا خیال‌تان از حل همه‌ی تیپ تست‌ها راحت باشد، بعد از آن اگر وقت داشتید برای تمرین بیشتر به سراغ سایر سوالات (سوالات بدون ستاره) بروید.
  • از این جهت که پاسخنامه تشریحی علاوه بر حل سوال با یک یا چند روش، شامل تذکرات و نکته‌های جالب و نیز شامل «خلاقیت حرفه‌ای‌ها» است؛ حتی در صورت صحیح بودن پاسخ خودتان، حتما پاسخنامه را هم مطالعه کنید.
  • یکی از الزامات مورد نیاز برای مرور و دوران جمع‌بندی، داشتن خلاصه‌ای مناسب است. پیشنهاد می‌شود حتماً بعد از مطالعه و حل تست‌های هر شاخه، بلافاصله خلاصه‌ای با ادبیات و دست‌خط خودتان بنویسید، چرا که در همان لحظه در بیشترین حد تسلط خود بر شاخه‌ی مورد نظر هستید و می‌توانید بهترین خلاصه‌ی مختص خودتان را خلق کنید. این خلاصه‌ها بعداً برای شما معجزه خواهند کرد، شک نکنید!
  • با استفاده از این کتاب، از کتاب درسی بی‌نیاز می‌شوید، زیرا تمامی مطالب و فرمول‌ها در خلاصه نکات موجود هستند. تمرین‌های کتاب نیز به صورت تست در این کتاب وارد شده‌اند.