در قرن بیست و یکم یکی از معیار‌های سنجش افراد، آشنایی با زبان بین‌المللی است. به همین دلیل به‌منظور فراگیری هر تخصصی در دانشگاه و آشنایی با علوم روز، داوطلبان بایستی در هر رشته‌ای اندوخته زبان انگلیسی خود را در معرض آزمون قرار دهند و ازاین‌جهت نقش درس زبان انگلیسی در آزمون سراسری دانشگاه‌ها از اهمیت ویژه و روزافزونی برخوردار شده است. همه افراد می‌توانند هر زبان خارجی را که دوست دارند یاد بگیرند به‌شرط اینکه کاملاً طبق اصول زبان و یادگیری عمل کنند. و اما کنکور تخصصی زبان انگلیسی؛ در ابتدا بهتر است بودجه‌بندی سؤالات آخرین کنکور اختصاصی زبان را بررسی کنیم. به همین منظور، بودجه‌بندی مباحث مختلف و تعداد سؤالات هر بخش در جدول زیر آمده است.

بخش نام مبحث تعداد سؤال
بخش اول Grammar 10 سؤال
بخش دوم Vocabulary 15 سؤال  
بخش سوم Sentence Structure 5 سؤال
بخش چهارم Language Functions 10 سؤال  
بخش پنجم Cloze Test 15 سؤال
بخش ششم Reading Texts 15 سؤال
مجموع سوالات – – – – ۷۰ سؤال

جلد اول مجموعه «کتاب زبان جامع انگلیسی تخصصی کنکور» با نام «واژگان، اصطلاحات و درک مطلب زبان تخصصی» تلاش می‌کند تا داوطلبان را برای پاسخگویی به بخش‌های Vocabulary، Language Functions، Cloze Test و Reading Texts یعنی تقریباً ۸۰% سؤالات آزمون آماده کند. (بخش‌های Grammar و Sentence Structure یعنی ۲۰% سؤالات در جلد دوم این مجموعه یعنی «گرامر کاربردی زبان انگلیسی» پوشش داده می‌شوند.) داوطلبان کنکور اختصاصی زبان انگلیسی مانند بقیه داوطلبان سایر رشته‌های تحصیلی باید به سؤالات دفترچه دروس عمومی (شامل چهار درس ادبیات فارسی، عربی، دین و زندگی و زبان انگلیسی) پاسخ دهند. اما در دفترچه اختصاصی تنها درسی که از آن سؤال مطرح می‌شود، درس زبان تخصصی با ۷۰ سؤال و ۱۰۵ دقیقه زمان پاسخگویی است. البته این نکته را باید در نظر داشت که هیچ‌گونه مرجع مشخصی برای طرح سؤالات توسط سازمان سنجش آموزش کشور معرفی نشده است و این دو مجموعه کتاب ( کنکور تخصصی زبان جلد اول و کنکور تخصصی زبان جلد دوم) حاصل تجربیات سال‌ها تدریس و آموزش کنکور نویسندگان توانمند این آثار محسوب می‌شود.

زبان تخصصی جامع کنکور مبتکران (جلد دوم)

زبان تخصصی جامع کنکور مبتکران (جلد دوم)

نویسنده : روزبه شهلایی
ناشر : مبتکران
قیمت : ۱۵۱,۲۰۰۲۱۶,۰۰۰ تومان

نویسنده

مؤلفان کتاب کنکور تخصصی زبان مبتکران دکتر شهاب اناری و مهندس روزبه شهلایی مقدم هستند که هردو از اساتید بنام درس زبان انگلیسی محسوب می‌شوند و شهرت و آوازه ایشان به‌عنوان مؤلفان نام‌آشنای کتاب‌های کنکور و همچنین مدرسین و کارشناسان برنامه‌های آموزشی صداوسیما برکسی پوشیده نیست. لحن صمیمی و رسای دکتر شهاب اناری و مهندس روزبه شهلایی در این مجموعه کتاب‌های تخصصی زبان انگلیسی، باعث شهرت کتاب ایشان حتی در میان معلمان درس زبان انگلیسی شده است؛ به‌گونه‌ای که بسیاری از معلمان در مدرسه به‌عنوان کتاب کمک‌آموزشی و کتاب کار از کتاب‌های تألیف ایشان بهره می‌برند و دانش آموزان را به حل کلیه تمارین و تست‌های آن تشویق می‌کنند. زیرا اگر فرصت کافی برای بررسی تمامی تمارین در کلاس درس مدرسه موجود نباشد، درس‌نامه و پاسخنامه کاملاً تشریحی و تحلیلی این کتب، دانش‌آموزان را در فراگیری کلیه مطالب درسی بی‌نیاز می‌سازد. همچنین آوردن نکات مشاوره‌ای در خلال درس‌نامه و پاسخنامه این مجموعه را به یک مجموعه مشاوره‌ای – آموزشی تبدیل کرده است که در نوع خود بسیار شایسته و بی‌نظیر است.

ویژگی‌های کتاب

مجموعه دوجلدی کنکور تخصصی زبان انگلیسی انتشارات مبتکران، دربرگیرنده کلیه مطالبی است که داوطلبان کنکور سراسری منحصراً زبان  به آن نیاز دارند. جلد اول کتاب دارای ۴۵۱ صفحه و دربرگیرنده مباحث واژگان، اصطلاحات و درک مطلب زبان انگلیسی به همراه تست‌های کنکور سراسری سال‌های اخیر و ضمایم است و جلد دوم کتاب دربرگیرنده مباحث ساختاری و گرامری درس زبان انگلیسی تخصصی بوده و در قالب ۲۴۸ صفحه به چاپ رسیده است. هر دو جلد چاپ‌شده شامل تعداد بسیار مناسبی از تست‌های متنوع و نکته‌دار هستند که حل این قبیل تست‌ها، داوطلبان کنکور سراسری را به تسلط کامل در مباحث مختلف می‌رساند. در چاپ جلد نخست کتاب زبان تخصصی کنکور از رنگ‌های مشکی و خاکستری و در چاپ جلد دوم این مجموعه از رنگ‌های قرمز، خاکستری و مشکی استفاده شده است. هم‌چنین فونت و سایز نوشته‌ها در هر دو جلد استاندارد است و جنس کاغذ مورد استفاده در کتاب‌ها و صفحه‌آرایی آن‌ قابل قبول و مناسب است. دانش‌آموزان علاقه‌مند به شرکت در کنکور منحصراً زبان می‌توانند از این مجموعه دوجلدی زبان تخصصی مبتکران استفاده کنند و به موفقیت برسند.

زبان تخصصی جامع کنکور مبتکران (جلد اول)

زبان تخصصی جامع کنکور مبتکران (جلد اول)

نویسنده : روزبه شهلایی
ناشر : مبتکران
قیمت : ۳۲۰,۶۰۰۴۵۸,۰۰۰ تومان

بررسی بخش‌های مختلف کتاب

کتاب زبان تخصصی جامع کنکور مبتکران جلد اول شامل چهار بخش اصلی است:

فصل اول: درک مطلب پیشرفته

به‌طورکلی این فصل به آموزش تکنیک‌های صحیح خواندن متون درک مطلب و آشنا کردن داوطلبان کنکوری با هفت نوع سؤال درک مطلب در سطح پیشرفته و نحوه پاسخگویی به آن‌ها در کنار تقویت تکنیک‌های صحیح متن‌خوانی در قالب تمرین متن‌های درجه‌بندی‌شده (از ساده به سخت) در کنار توضیحات مفصل تشریحی مؤلف می‌پردازد. هم‌چنین دانش‌آموزان تکنیک‌های کاربردی برخورد با Cloze Test را در قالب متن‌های کلوز درجه‌بندی‌شده (از ساده به سخت) خواهند آموخت.

 این فصل به سه بخش تقسیم می‌شود:

  1. بخش اول: آموزش تکنیک‌های پیشرفته متن‌خوانی
  2. بخش دوم: متن‌های درک مطلب تمرینی همراه با پاسخ‌های تشریحی و مشاوره‌ای مؤلف
  3. بخش سوم: متن‌های کلوز تمرینی همراه با توضیحات کامل و ارائه‌ی روش‌های تستی

لازم به ذکر است که  بسیاری از متن‌های این فصل، از کتاب‌های تافل، FCE و CAE اقتباس شده است و علاوه بر داوطلبان کنکوری، سایر زبان‌آموزانی که به مؤسسات زبان مراجعه می‌کنند نیز می‌توانند با مطالعه و حل تست‌های این بخش عیار علمی خود را محک جدی بزنند.

فصل دوم: واژگان ضروری

این فصل شما را با واژگان و اصطلاحات رایج و کلیدی در قالب متون منسجم و موضوعی آشنا می‌کند. ۲۱ متن آموزشی همراه با ترجمه و دسته‌بندی کلمات مهم به همراه مثال به یادگیری داوطلبان کنکوری کمک شایانی خواهد کرد. در انتهای هر فصل نیز ۲۰ سؤال چهارگزینه‌ای برای تمرین بیش‌تر گنجانده شده است.

به‌طورکلی این فصل شامل موارد زیر است:

۱) متن آموزشی

۲) ترجمه متن

۳) لغات مهم به همراه تعاریف و مثال‌های تکمیلی

۴) تست‌های آموزشی

۵) پاسخنامه تشریحی تست‌ها

فصل سوم: نقش‌های زبانی

در این فصل شما با اصطلاحات محاوره‌ای و روزمره زبان انگلیسی آشنا می‌شوید و در قالب دسته‌بندی موضوعات شایع و رایج در مکالمات، اصطلاحات مربوطه را می‌آموزید. این فصل و محتویات آن یکی از نقاط ضعف اغلب داوطلبان در تمام سال‌های گذشته بوده که با دقت نظر و تمرین آن، می‌توان به‌خوبی از پس تست‌های این بخش نیز برآمد. علاوه بر این، پرداختن به این بخش می‌تواند مهارت افراد را برای داشتن مکالمه‌ای بی‌نقص یاری کند.

به‌طورکلی این فصل شامل موارد زیر است:

  1. آموزش اصطلاحات و جملات روزمره که بر اساس موضوع دسته‌بندی شده‌اند و در ارتباطات انسانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  2. ارائه تمریناتی برای تسلط بیشتر روی مهم‌ترین اصطلاحات

فصل چهارم: کنکورهای سال‌های اخیر

در این فصل سؤالات آخرین کنکور‌های برگزار شده با پاسخ تشریحی برای تمرین بیش‌تر و جمع‌بندی نهایی گردآوری شده است. توصیه می‌شود داوطلبان با سطح علمی مختلف (ضعیف، متوسط و قوی) تک‌تک سؤالات این بخش را با دقت کامل پاسخ دهند و حتی در صورت پاسخ صحیح نیز، پاسخنامه تشریحی را مطالعه کنند تا با سبک و سیاق سؤالات کنکور و فضای آن آشنایی لازم را به دست آورند. در ویرایش جدید کتاب زبان تخصصی جامع کنکور مبتکران جلد دوم نیز ساختار آن به‌منظور کاهش حجم و کنکوری‌تر شدن مطالب دستخوش چندین تغییر کلی در شکل و محتوا شده است به‌طوری‌که:

  1. با تکنیک‌های آموزشی جدید، مطالب کتاب در قالب ۱۱ فصل سازمان یافته است (که هرکدام یکی از موضوعات اصلی گرامر را پوشش می‌دهد.) هر فصل نیز شامل درس‌های آموزشی به نام Unit است.
  2. نوشتار کتاب به‌صورت رنگی درآمده است و مطالب و نکات مهم در کادرهای رنگی یا با آیکون‌های مشخص علامت‌گذاری شده‌اند.
  3. به‌منظور تمرین بیش‌تر دانش‌آموزان و سنجش توان فراگیران بعد از هر چند Unit در یک فصل، مجموعه‌ای از آزمون‌های مروری (Review Test) همراه با پاسخ‌های تشریحی گنجانده شده است.
  4. نکات گرامری که در کنکور کم‌تر تکرار شده است و ممکن برای فراگیران مبتدی دشوارتر یا مبهم‌تر باشد، در داخل کادری به نام «مبحث تکمیلی» آمده است. توصیه می‌شود داوطلبین پس از تسلط بر سایر مطالب سراغ این مباحث تکمیلی بروند.
  5. تمرین‌ها خلاصه شده و تعداد پرسش‌های چهارگزینه‌ای بیش‌تر شده است.
  6. تست‌های کنکور قدیمی‌تر از پایان هر فصل حذف و تست‌های کنکور سال‌های اخیر به آن افزوده شده است.

علاوه بر داوطلبین کنکور اختصاصی زبان، متقاضیان امتحانات TOFEL IELTS، FCE، TOLIMO و سایر آزمون‌های استاندارد برای یادگیری مباحث گرامری می‌تواند از مباحث این کتاب بهره ببرند.

جمع‌بندی

داوطلبان کنکور اختصاصی زبان انگلیسی، باید در دروس عمومی قوی‌تر از داوطلبان سایر رشته‌ها باشد و برای مطالعه هر درس عمومی حداقل روزی یک ساعت وقت بگذارند. اما برای درس زبان تخصصی مطالعه روزانه به مقدار ۲ ساعت لازم است. البته اگر داوطلبان رشته‌های مختلف تمایل دارند تا در کنکور منحصراً زبان نیز شرکت کنند، قطعاً میزان مطالعه هفتگی متفاوت و کمتری نسبت به داوطلبان اختصاصی رشته زبان تخصصی خواهند داشت. به‌هرحال برای موفقیت در این رشته باید تلاش کرد تا مطالعه اصلی بر روی دروس تا عید نوروز تمام شود و پس از عید نوروز به مرور و جمع‌بندی پرداخت. در این میان مراجعه به کلاس‌های ترمیک زبان انگلیسی نیز در موفقیت کنکور تخصصی زبان بی‌تأثیر نخواهد بود. مجموعه دوجلدی زبان تخصصی کنکور از انتشارات مبتکران منابع باکیفیتی برای به تسلط رساندن دانش‌آموزان در درس زبان تخصصی به شمار می‌روند. برای استفاده هرچه بهتر از این کتاب‌ها بهتر است بخش‌های مختلف آن‌ها به‌صورت موازی با یکدیگر پیش بروند؛ یعنی هر هفته مقداری از هر کتاب مطالعه و تمرین شود. از ویژگی‌های برجسته این کتاب‌ها می‌توان به آموزش تکنیک‌های پیشرفته متن‌خوانی، واژگان و اصطلاحات رایج و کلیدی در قالب متون منسجم و موضوعی، اصطلاحات محاوره‌ای و روزمره زبان انگلیسی در قالب دسته‌بندی موضوعات رایج و شایع در مکالمات، گرامر تخصصی زبان انگلیسی از طریق درس‌نامه‌های کامل و دقیق اشاره کرد. هم‌چنین وجود تست‌های متنوع تألیفی و کنکوری تمامی نکات و موارد مهم را مورد سؤال قرار داده تا از یادگیری کامل دانش‌آموزان اطمینان حاصل کند. برای زبان عمومی نیز توصیه می‌شود کتاب زبان انگلیسی جامع کنکور و کتاب درک متن انگلیسی به زبان ساده انتشارات مبتکران به قلم دکتر شهاب اناری و مهندس روزبه شهلایی مقدم را تهیه فرمایید تا با تمام قوا نتیجه‌ای درخشان را برای خود در کنکور سراسری زبان تخصصی رقم بزنید.