درس عربی یکی از دروسی است که دانش‌آموزان زیادی در مطالعه و حل تست‌های آن مشکل‌دارند و به‌طورکلی هنگامی‌که صحبت از درس عربی به میان می‌آید، با ۳ گروه از دانش‌آموزان مواجه می‌شویم. گروه اول که از آن متنفر هستند و اصلاً نمی‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند و کلاً این درس را کنار گذاشته‌اند، گروه دیگر که سطح علمی متوسطی در درس عربی دارند ولی در برخی موارد به مشکل برمی‌خورند و دارای درصدهای متفاوت و متوسطی هستند ولی عربی را درسی سخت تلقی می‌کنند و گروه آخر که با این درس مشکلی نداشته و به درصدهای بالا در درس عربی دست پیدا می‌کنند؛ اما اگر هر سه این گروه از تأثیر درس عربی در کنکور آگاه باشند، با اشتیاق و انگیزه بیشتری به مطالعه و تمرین آن خواهند پرداخت. نکته جالب اینجاست که درس عربی پایین‌ترین نمره را در میان دروس عمومی به خود اختصاص داده به‌گونه‌ای که در کنکور سال‌های گذشته تقریباً ۱۵ درصد داوطلبان به درصد منفی در درس عربی رسیده‌اند!

و از آن‌طرف هم تنها ۵ درصد داوطلبان به درصد بالای ۷۰ رسیده‌اند. در کنکور سراسری، درس عربی، دومین درس دفترچه عمومی است و سؤالات این درس از سؤال ۲۶ الی سؤال ۵۰ دفترچه دروس عمومی را به خود اختصاص می‌دهد. داوطلبان باید به ۲۵ سؤال این درس در مدت‌زمان ۲۰ دقیقه پاسخ دهند. این درس با ضریب ۲ می‌تواند نقش مهمی در تراز نهایی داوطلب داشته باشد. نکته جالب دیگر در مورد درس عربی آن است که این درس هرچند نسبت به درس‌های ادبیات فارسی و دین و زندگی ضریب کمتری دارد، اما به علت ضعف عمومی داوطلبان در این درس، هر نمره آن به مقدار بیشتری نمره تراز داوطلبان را افزایش می‌دهد. از این مطلب این‌گونه می‌تواند نتیجه گرفت که کسب درصد بالای ۷۰ در عربی کنکور، رتبه داوطلبان کنکور را به‌طور شگفت‌انگیزی متحول خواهد کرد و شرایط را برای رسیدن به تراز‌های بسیار بالا مهیا می‌کند.

ویژگی‌ کتاب‌های عربی کامل میکرو طلایی گاج و جامع خیلی سبز

کتاب عربی کامل کنکور میکرو طلایی انتشارات گاج شامل مطالب سه کتاب عربی دهم، عربی یازدهم و عربی دوازدهم در قالب ۶۲۴ صفحه و ۲۱۰۸ تست (تست‌های تألیفی و مفهومی و همچنین سؤالات کنکور سراسری سال‌های اخیر) است. چیدمان فصل‌های هر سه پایه که در قسمت فهرست آورده شده، به ترتیب دروس کتاب درسی نیست و بر اساس مرتبط بودن مطالب و به‌صورت موضوعی نوشته‌شده‌اند. هدف این کتاب، آموزش عمیق مفاهیم به دانش‌آموزان و آشنا کردن ایشان با سؤالات تستی متنوع و کافی برای کسب موفقیت در کنکور سراسری است. هم‌چنین فونت و سایز کلمات مناسب است و صفحه‌آرایی کتاب به‌خوبی صورت گرفته و رنگ‌های مورد استفاده در آن مشکی و خاکستری و قرمز است. تفکیک مطالب از یکدیگر و استفاده از نمودار‌ها و کادر‌های گوناگون و درعین‌حال انسجام آن‌ها، باعث تمرکز بیشتر خواننده بر مطالب اصلی‌ می‌شود. در مقابل کتاب عربی جامع خیلی سبز دربرگیرنده مطالب کتاب‌های درسی عربی سال دهم یازدهم و دوازدهم به همان ترتیب درس به درس کتاب درسی در قالب ۶۴۴ صفحه و ۳۱۱۲ تست (تست‌های تألیفی، کنکوری و آزمون‌های آزمایشی کانون فرهنگی آموزش «قلم‌چی») است لحن کتاب گرم و صمیمی است و مخاطب را مجذوب خود می‌کند و به‌هیچ‌عنوان برای خواننده کسل‌کننده و ملالت‌آور نیست. وجود حجم کاملی از درس‌نامه‌ها و تست‌ها و البته پاسخنامه کاملاً تشریحی کتاب موجب شده تا کتاب عربی جامع خیلی سبز نیز به‌عنوان منبع بسیار مناسبی در جهت آمادگی دانش آموزان برای کنکور سراسری شناخته شود. فونت و سایز کلمات نیز استاندار بوده و در چاپ مطالب آن از رنگ‌های خاکستری، آبی و مشکی استفاده شده است.

عربی کامل میکرو طلایی گاج

عربی کامل میکرو طلایی گاج

نویسنده : محمد جال
ناشر : گاج
قیمت : ۲۲۱,۴۰۰۲۷۰,۰۰۰ تومان

نویسندگان

نویسنده کتاب عربی کامل کنکور میکرو طلایی انتشارات گاج، دکتر محمد جال هستند. ایشان یکی از برترین اساتید درس عربی با بیش از ۲۵ سال تدریس درخشان در دانشگاه و مدارس برتر کشور محسوب می‌شوند. در کتاب عربی کامل کنکور میکرو طلایی انتشارات گاج، تمامی نکات هر درس بسیار جامع و دقیق‌تر از کتاب درسی به‌صورت طبقه‌بندی و به زبانی ساده در قالب کادر‌ها و تیترهای منطقی و متناسب با متن و هم‌چنین کلمات و اصطلاحات مهم و کلیدی هر موضوع مشخص‌شده است. مؤلف کتاب در ابتدا و بخش مقدمه مؤلف، کلیه بخش‌های کتاب را معرفی کرده و نحوه استفاده صحیح از کتاب را شرح داده است و در قالب یک جدول، بودجه‌بندی مباحث درس عربی را در کنکور سراسری رشته‌های مختلف آورده است. لحن کتاب شیوا و قابل فهم است و دانش‌آموزان متوسط و قوی می‌توانند به بهترین شکل از آن بهره ببرند و در درس عربی حسابی حرفه‌ای شوند! نویسندگان کتاب عربی جامع خیلی سبز، آقایان کاظم غلامی، بهروز حیدر بکی، محسن آهویی و سرکار خانم غزال موسوی هستند و کتاب حاضر حاصل سال‌ها تجربیات با ارزش ایشان در زمینه تدریس و تألیف و آموزش درس عربی است. این کتاب، منبعی تمام‌عیار از مطالب و مهارت‌هایی است که یک داوطلب کنکور سراسری یا حتی دانش آموزان پایه‌های دهم و یازدهم برای یادگیری درس عربی و موفقیت در آزمون‌های چهارگزینه‌ای مختلف به آن نیاز دارند.

بررسی بخش‌های مختلف کتاب‌ها (درس‌نامه، پرسش‌های چهارگزینه‌ای، پاسخنامه تشریحی و کلیدی)

کتاب عربی کامل کنکور میکرو طلایی انتشارات گاج، مبتنی بر نظام آموزشی و بودجه‌بندی نوین مباحث کتاب درسی مدون شده است که این امر موجبات آشنایی دانش‌آموزان را با نحوه طراحی سؤالات کنکور سراسری (تیپ‌شناسی سؤالات کنکور) میسر می‌کند. این کتاب شامل ۷ فصل و ۲۷ مبحث است که هر فصل آن به قسمت‌های زیر تقسیم‌بندی می‌شود:

  • فصل اول: فن ترجمه (شامل مباحث فعل، اسم، حرف و اسلوب جمله)
  • فصل دوم: قواعد (شامل یادآوری مباحث کلیدی متوسطه اول، عربی سال دهم، عربی سال یازدهم و عربی سال دوازدهم)
  • فصل سوم: اعراب و تحلیل صرفی (تجزیه و ترکیب)
  • فصل چهارم: ضبط حرکات (حرکت‌گذاری)
  • فصل پنجم: واژگان، مترادف و متضاد
  • فصل ششم: مفهوم
  • فصل هفتم: درک مطلب

در هر مبحث، درس‌نامه‌هایی کامل و مفهومی به همراه تمام نکات تست‌های کنکور سراسری اخیر (کتاب درسی مربوطه) را به تفضیل آورده‌ شده است و پس از هر درس‌نامه نیز، بانک تست کاملی از سؤالات کنکور سراسری به همراه پاسخنامه جامع و تست‌های تألیفی استاندارد منطبق بر کتاب درسی را ارائه کرده است. انتهای هر مبحث از فصل قواعد، تست‌هایی از موضوعات دیگر، مانند فن ترجمه، ضبط حرکات حروف، مترادف و متضاد و تجزیه و ترکیب به سبک کنکور سراسری وجود دارد، هدف از این امر، تقویت مهارت تست‌زنی دانش‌آموزان در این مباحث، به جهت اهمیت بسیار آن‌ها در نحوه بودجه‌بندی مباحث کنکوری است. در کتاب عربی کامل کنکور میکرو طلایی انتشارات گاج حتی‌الامکان سعی شده تا تیپ بندی تست‌ها، نکات درسی را به اشکال گوناگون در قالب تست‌هایی متنوع به چالش بکشد و در ذهن دانش‌آموزان تثبیت کند. در این کتاب، تمامی مباحث کتاب‌های درسی دهم، یازدهم و دوازدهم هر سه گروه آزمایشی ریاضی، تجربی و انسانی به همراه مباحث عربی اختصاصی انسانی به ‌طور کامل پوشش داده شده است تا این کتاب بتواند پاسخگوی نیاز همه داوطلبان رشته‌های مختلف کنکور سراسری (رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و منحصراً زبان) باشد. به طور مثال در مبحث‌های ۹، ۲۲ و ۲۶ که در فهرست کتاب ذکرشده‌اند و نیز در کنار بعضی از تست‌های سایر مباحث، علامت ««» را مشاهده می‌کنید. این تست‌ها مخصوص عربی اختصاصی داوطلبان گروه انسانی است و ارتباطی به مباحث عربی داوطلبان گروه ریاضی فیزیک و علوم تجربی ندارد. از نقاط قوت منحصربه‌فرد کتاب عربی کامل کنکور میکرو طلایی انتشارات گاج، می‌توان به پاسخنامه کاملاً تشریحی و تحلیلی آن اشاره کرد. زبان مورد استفاده در بخش پاسخنامه، ساده و قبل فهم بوده و نویسنده باحوصله کامل به شرح تک‌تک تست‌ها و البته گزینه‌های آن‌ها پرداخته است. در پاسخنامه تشریحی کتاب، نویسنده سعی داشته تا هیچ قسمتی را بدون ترجمه فارسی و تحلیل کامل باقی نگذارد؛ به این صورت که ترجمه صورت سؤالات در کنار ترجمه هر چهار گزینه سؤالات (با هدف درک بهتر دانش‌آموزان از نکات قواعدی مؤثر در معنی عبارات) به همراه بررسی گزینه‌های نادرست و ذکر نکات کلیدی آمده‌اند که می‌توانند به‌خوبی پاسخگوی کلیه نیاز‌های دانش‌آموزان برای درک بهتر مفاهیم باشند.

عربی جامع کنکور خیلی سبز

عربی جامع کنکور خیلی سبز

نویسنده : بهروز حیدربکی
ناشر : خیلی سبز
قیمت : ۱۵۶,۸۰۰۱۹۶,۰۰۰ تومان

در کتاب عربی جامع انتشارات خیلی سبز، تمامی دروس کتاب با بخش درس‌نامه آغاز می‌شوند. درس‌نامه شامل کلیه مطالب و مفاهیم اصلی هر درس بوده که به‌طور همه‌جانبه با زبانی روان و قابل‌فهم آموزش داده‌شده است به‌نحوی‌که برای دانش آموزان با سطح‌های مختلف قابل درک است. توضیحات هر درس با مثال‌های ساده همراه بوده و آوردن کادرهای سؤال و پاسخ تشریحی در خلال درس‌نامه نقش به سزایی در یادگیری مخاطب دارد. همچنین تفکیک مطالب از یکدیگر و استفاده از جدول‌های گوناگون از نکات برجسته درس‌نامه کتاب است. از دیگر نقاط قوت بخش درس‌نامه آوردن نکاتی درباره تست‌های ترجمه هر درس است که بسیار مفید هستند. آوردن کادرهایی با عنوان نکات تکمیلی جای هیچ‌گونه ابهامی را در ذهن خواننده کتاب باقی نمی‌گذارد و به‌اصطلاح تا دانش‌آموز مطلب را یاد نگیرد دست از سر او برنمی‌دارد. علاوه بر این در انتهای بخش درس‌نامه جدول واژه‌نامه به همراه ترجمه متن درس و جملات مهم و نکته دار هر درس آمده است. گاه پیش‌آمده که نویسندگان کتاب قبل از تدریس درس جدید دروس گذشته را مرور کرده‌اند که این نکته‌ای بسیار کلیدی برای مرور مطالب توسط دانش آموزان است دقیقاً مثل اتفاقی که در قسمت درس‌نامه دروس اول هر سه‌پایه رخ‌داده است و گاهی هم مطالب موجود در بخش درس‌نامه فراتر از سطح کتاب درسی هستند ولی مطالعه آن‌ها موجب فهم عمیق‌تر مطالب می‌شود. در بخش توضیحات، سؤالات تشریحی و همچنین حل تمرین‌های کتاب به چشم نمی‌خورد. پس از قسمت درس‌نامه با تست‌های متنوعی روبرو می‌شویم که تمامی آن‌ها نکته دار و مفید هستند. پرسش‌های چهارگزینه‌ای در این بخش از چهار بخش (واژگان-ترجمه تعریب و مفهوم-قواعد-تحلیل صرفی و ضبط الحرکات) تشکیل می‌شود. تست‌های موجود در این بخش دربرگیرنده کلیه نکات درس‌نامه هستند و در صورت مشکل در پاسخگویی می‌تواند به‌راحتی آن قسمت را مجدداً از درس‌نامه مطالعه کرد و رفع اشکال کرد. تست‌ها ابتدا با سؤالات تألیفی شروع می‌شوند که کاملاً استاندارد هستند و هدف آن‌ها سنجیدن میزان یادگیری دانش آموزان است سپس تست‌های آزمون‌های آزمایشی و کنکور سراسری آورده شده است که این امر موجب آشنایی بیشتر خواننده با سبک و سیاق سؤالات کنکور می‌شود. به نظر می‌رسد شاید بهتر بود که پرسش‌های چهارگزینه‌ای با سؤالات آسان شروع شود ولی آوردن سؤالات متوسط و سطح بالا در این بخش نیز موجب حرفه‌ای شدن داوطلبان خواهد شد. در انتهای کتاب هم به بخش درک مطلب توجه ویژه‌ای شده است که درواقع بسیاری از داوطلبان کنکور سال‌های اخیر در آن مشکل داشته‌اند: چه در درک مفهوم متن ارائه‌شده و چه در مدیریت زمان پاسخگویی به سؤالات این بخش. حل تست‌های این بخش به‌طور کامل به کلیه دانش‌آموزانی که به دنبال کسب درصد بالا در درس عربی کنکور هستند توصیه می‌شود. کتاب عربی جامع انتشارات خیلی سبز نگاه ویژه‌ای به این نقطه‌ضعف داوطلبان داشته است به این صورت که درک مطلب‌های کنکورهای سال‌های گذشته به همراه تست‌هایشان جمع‌آوری‌شده است و داوطلبان را در این زمینه نیز به مهارت کافی می‌رساند. با توجه به مشکلات متعدد دانش آموزان در درس عربی و مخصوصاً سؤالات کنکور سراسری وجود یک پاسخنامه کاملاً تشریحی که بتواند نیازهای دانش آموزان را برطرف کند امری حیاتی است. از دیگر نقاط قوت کتاب عربی جامع خیلی سبز داشتن پاسخنامه کاملاً تشریحی در انتهای کتاب است. در قسمت پاسخنامه نه‌تنها گزینه صحیح تست‌ها توضیح داده‌شده است بلکه دلیل غلط بودن سایر گزینه‌ها نیز بررسی‌شده است. وجود پاسخنامه کامل که بابیان ساده تمامی جوانب سؤالات را بررسی کرده است موجب اطمینان خاطر دانش آموزان در مواقع رویارویی با تست‌های دشوارتر می‌شود. در مطلب «نقد و بررسی کتاب عربی جامع خیلی سبز» می‌توانید مطلب جامعی را درباره‌ی این کتاب، در وبلاگ کتابچی مطالعه کنید.

نتیجه‌گیری

یکی از تأثیرگذارترین عوامل موفقیت در کنکور سراسری، انتخاب منبع مطالعه و تمرین مناسب است، درنتیجه همه دانش‌آموزان و مخصوصاً داوطلبان کنکوری به دنبال انتخاب بهترین کتاب کمک‌درسی برای کسب آمادگی کنکور سراسری هستند. هر دو کتاب عربی کامل میکرو طلایی گاج و عربی جامع خیلی سبز به لحاظ محتوایی از کتاب‌های کمک‌آموزشی غنی و پرطرفدار محسوب می‌شوند. از مشهودترین تفاوت‌های میان این دو کتاب می‌توان به این موضوع اشاره کرد که مطالب در کتاب عربی کامل میکرو طلایی گاج به‌صورت موضوعی فراهم شده و در کتاب عربی جامع خیلی سبز مطالب به‌صورت درس به درس و به همان ترتیب کتاب‌های درسی عربی قرار گرفته است. کتاب عربی کامل میکرو طلایی گاج پاسخگوی نیاز‌ دانش‌آموزان رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و منحصراً زبان است و مطالب مخصوص رشته علوم انسانی نشان‌دار شده‌اند اما در کتاب عربی جامع خیلی سبز تنها مطالب مربوط به رشته‌های علوم تجربی، ریاضی فیزیک، هنر و منحصراً زبان آورده شده است. به طور کلی منابع مناسب برای دانش‌آموزان با سطح علمی مختلف به شرح زیر است:

کتاب عربی جامع کنکور خیلی سبز

مناسب برای دانش‌آموزانی که از پایه دهم و یازدهم، با درس عربی ارتباط خوبی برقرار کردند و با آن آشنا هستند و با آمادگی سال دوازدهم را آغاز کردند

کتاب عربی کامل میکرو طلایی گاج

مناسب برای دانش‌آموزانی که به درصد‌های بالا می‌اندیشند و قصد دارند عیار علمی خود را در قالب تست‌های دشوارتر بسنجند

دسته بندی شده در: