سال 1403

کال نیوپورت (Cal Newport)

کتاب‌های کال نیوپورت (Cal Newport)

کال نیوپورت، در سال ۲۰۰۴ از کالج دارتموث فارغ‌التحصیل شد و در سال ۲۰۰۹ مدرک دکترای مهندسی برق و علوم کامپیوتر خود را از دانشگاه MIT اخذ کرد. او پس از طی کردن دوره فوق دکتری، در سال ۲۰۱۱ به عنوان استادیار علوم کامپیوتر در دانشگاه جورج تاون مشغول به کار شد. تخصص کال در زمینه نظریه سیستم‌های توزیع‌شده است و بیشتر زمان خود را به جای کد نوشتن، صرف اثبات قضیه‌ها می‌کند. او تا امروز بیش از ۶۰ مقاله منتشر کرده و در مقالات و نظریه‌های مختلف بیش از ۳۵۰۰ بار به نوشته‌های او استناد شده است. کال که در حال حاضر ساکن واشنگتن دی‌سی است، به همراه همسر و سه پسر خود در تاکوما پارکِ مریلند و در یک خانه قدیمی ویکتوریایی زندگی می‌کند. نیوپورت عنوان کرده، بیشتر مقالات و کتاب‌هایش را در اتاق مطالعهٔ خانه ویکتوریایی خود و میان هزاران کتابی که دیوارهای آن‌جا را احاطه کرده‌اند، خلق کرده است.

ایده‌ها و تفکرات کال نیوپورت

کال نیوپورت که اهمیت زیادی برای تعاملات فرهنگی قائل است، تحقیقات بسیاری درمورد نقطه تلاقی فرهنگ و فناوری دیجیتال انجام می‌دهد و در این زمینه چندین مقاله و کتاب نیز به رشته تحریر درآورده است. او می‌گوید:

من در تلاش هستم روش‌هایی برای استفاده از ابزارها و تکنولوژی‌های دیجیتال پیدا کنم تا فناوری‌های این‌چنینی به جای از بین بردن موارد و روابط ارزش‌مند زندگی شخصی و شغلی انسان‌ها، بتوانند ما را در بهبود تعاملات‌مان کمک کنند.

کال اعتقاد دارد، خدمات فناوری‌های دیجیتالی به قدری جذاب و اعتیادآور شده‌اند که می‌توانند تمرکز انسان‌ها را بر روی موضوعات و کارهای عمیق، به میزان قابل توجهی از بین ببرند و کیفیت زندگی‌مان را کاهش دهند. راه حل کال نیپورت در این زمینه، فلسفه‌ای است که آن را مینیمالیسم دیجیتال می‌نامد. او معتقد است شما باید مدت‌زمانی که در اینترنت می‌گذرانید را کاملاً کاهش دهید و فقط روی فعالیت‌های گلچین‌شده‌ای که برای‌تان ارزش‌ها و فوایدی به همراه می‌آورد، متمرکز شوید.

کتاب‌ها و موفقیت‌های کال نیوپورت

آغاز کار نیوپورت در زمینهٔ نویسندگی، در دورهٔ دانشجویی او بود. کال در سه کتاب اول خود با عنوان‌های چگونه در کالج پیروز شویم (۲۰۰۵)، چگونه یک دانش‌آموز ممتاز شویم (۲۰۰۶) و چگونه در دبیرستان یک سوپراستار باشیم (۲۰۱۰)، توصیه‌های نامتعارف و جالبی به دانش‌آموزان و دانشجویان ارائه داد.

  • هیچ‌کس نمی‌تواند شما را نادیده بگیرد.

کال نیوپورت در سال ۲۰۱۲، کتاب «هیچکس نمی‌تواند شما را نادیده بگیرد» را نوشت و در آن به یک سوال مهم پاسخ داد:

مردم چگونه می‌توانند کاری که انجام می‌دهند را دوست داشته باشند.

طبق این کتاب می‌توان فهمید کال نیوپورت، با نظریه‌هایی که به افراد توصیه می‌کنند به دنبال هیجانات‌شان بروند، مخالف است.

نیوپورت توانست کتاب ارزشمند «کار عمیق» را ۴ سال بعد و در سال ۲۰۱۶ منتشر کند. محوریت این کتاب پیرامون کاهش یافتن تمرکز افراد در بسیاری از زمینه‌ها به‌خصوص کار است و کال دلیل اصلی این عدم تمرکز را در استفاده نادرست از فناوری‌های امروزی می‌داند. کال نیوپورت در کتاب «کار عمیق» اعتقاد دارد؛ هرچه سازمان‌ها و افراد توانایی خود را در زمینهٔ تمرکز بر روی فعالیت‌ها و انجام کار عمیق پرورش دهند، به همان اندازه در میان رقبا جایگاه بالاتری به دست خواهند آورد. این کتاب بلافاصله بعد از انتشار، در وال استریت ژورنال به عنوان یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها شناخته شد و در مجله‌های New York Times Book Review, The Wall Street Journal, The Economist, and The Guardian، مورد ستایش قرار گرفت. آمازون «کار عمیق» را بهترین کتاب تجاری ژانویه ۲۰۱۶ معرفی کرد و آن را در لیست بهترین کتاب‌های تجاری سال قرار داد.

  • مینیمالیسم دیجیتال

کتاب دیگر کال نیوپورت با عنوان «مینیمالیسم دیجیتال» است که مزایای کاهش زمان صرف‌شده در اینترنت را بررسی می‌کند. کتاب «مینیمالیسم دیجیتال» نیز به سرعت جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز، وال استریت ژورنال، ناشر هفتگی و USA Today شناخته شد. آمازون، USA Today و Time این کتاب را به عنوان بهترین کتاب ماه معرفی کردند.

  • جهان بدون ایمیل

عنوان یکی دیگر از کتاب‌های کال نیوپورت، «جهان بدون ایمیل» است که در آن با استناد به دلایل مختلف عنوان می‌کند:

روش کار ما در جهان امروز معایب بسیاری دارد. زیرا مدام در حال برقراری ارتباط از طریق ایمیل و پیام کوتاه هستیم.

به طور کلی می‌توان گفت، کال نیوپورت در حال حاضر یکی از موفق‌ترین نویسندگان کتاب‌های تجاری است. کتاب‌های او به بیش از ۳۵ زبان منتشر شده‌اند و همان‌طور که عنوان شد، در بسیاری از نشریات مهم از جمله نیویورک تایمز، وال استریت ژورنال، نیویورکر، واشنگتن پست و اکونومیست به چاپ رسیده‌اند.

کتاب‌های پرفروش کال نیوپورت

کتاب‌های جدید کال نیوپورت