سال 1403

نسیم نیکولاس طالب (Nassim Nicholas Taleb)

کتاب‌های نسیم نیکولاس طالب (Nassim Nicholas Taleb)

خوانندگانی که در حوزه موفقیت و خوشبختی در زندگی مبادرت به مطالعه کتب موجود می‌کنند پس از مدت‌زمانی کوتاه تقریباً با نویسندگان مطرح و مشهور این حوزه آشنا می‌شوند. آنان یاد می‌گیرند که با شنیدن خبر انتشار اثر کدام نویسنده به کتاب‌فروشی رفته و چاپ اول کتاب او را سریعاً تهیه کنند. این افراد در صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی و دیدارهای دوستانه به کتب این نویسندگان ارجاع می‌دهند و حتماً در لیست پیشنهادی خود به دیگران برای خرید از کتاب‌فروشی‌ها نام این‌جور کتب را از یاد نمی‌برند. در این حوزه اما گاهاً نویسندگانی پیدا می‌شوند که به‌قدری متفاوت و جدید قلم می‌زنند که جریانی تازه را در حوزه کتاب‌های موفقیت و سبک زندگی به راه می‌اندازند. تعداد این‌گونه نویسندگان قلیل است و نسبت به نویسندگان دیگر، حتی نویسندگان کهنه‌کار و شناخته‌شده نیز یک سر و گردن بالاتر هستند. نسیم نیکولاس طالب در زمره چنین نویسندگانی است.

نابغه مدیریت ریسک؛ از دانشگاه تا بازارهای مالی

نسیم نیکولاس نجیب طالب در سال ۱۹۶۰ در امیون لبنان به دنیا آمد. خانواده او از مسیحیان ارتدکس یونانی ساکن در لبنان بودند. استعداد و هوش سرشار طالب سبب شد تا تحصیلات دانشگاهی خود را در پاریس دنبال کند. وی پس اخذ مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس خود از دانشگاه پاریس به کالج وارتون دانشگاه پنسیلوانیا رفت و در رشته MBA (کارشناسی ارشد مدیریت کسب‌وکار) تحصیل کرد. طالب در نهایت توانست در رشته علوم مدیریت از دانشگاه پاریس (دوفین) مدرک دکتری خود را دریافت کند. حوزه تخصصی طالب مدیریت ریسک، احتمالات، سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و آمار است. او در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی-پژوهشی معتبر بسیاری تدریس داشته و سابقه همکاری با شرکت‌های مشهوری را در مقام مشاور در کارنامه خود دارد. طالب اکنون در مدرسه مهندسی تندن دانشگاه نیویورک به تدریس مدیریت ریسک اشتغال دارد. در حوزه کتاب، طالب بیشتر با دو اثر تحسین‌شده «قو سیاه» و «پوست در بازی» شناخته می‌شود. او در کتاب‌های خود ازجمله دو اثر یادشده در تلاش است تا دستاوردها و نتایج تحقیقات پربارش در حوزه تخصصی مدیریت ریسک را به وقایع زندگی روزمره و موضوعات موردعلاقه مخاطبان پیوند زند و با زبانی ساده و همه‌فهم مسائلی کاربردی را با خوانندگان کتاب‌هایش به اشتراک بگذارد.

نسیم طالب و نقدی بر عقلانیت خودبنیاد انسانی

طالب در زندگی حرفه‌ای خود در مقام یک پژوهشگر برجسته فردی منظم است و همین سبب شده تا او برای انتشار آثارش برنامه منسجمی را تعریف کند. «اینسرتو» نام مجموعه کتاب‌هایی در مورد ریسک و عدم قطعیت و نسبت آن‌ها با مسائل زندگی است که توسط نسیم نیکولاس طالب نگاشته شده است. او برای پرداختن به همه موضوعات مهم چاره‌ای جز تقسیم‌بندی آن‌ها در مجموعه کتاب‌هایی نداشت و تجربه موفق فروش مجموعه مذکور صحت دیدگاه‌هایش را به اثبات رساند. طالب در آثارش با زبانی ساده و ذکر مثال‌های آشنا برای خوانندگان آرای خود را مطرح می‌کند. او پیش‌فرض مخاطبان در مورد شناخت کامل جهان و توانایی پیش‌بینی قطعی آینده را به چالش می‌کشد. آثار او حول اهمیت «تجربه زیست روزمره» نوشته‌شده‌اند. کسانی که واقعیت با مسائل روبه‌رو نمی‌شوند و در جهت حل آن‌ها تلاشی نمی‌کنند نمی‌توانند ادعای عقلانیت کافی برای حل آن‌ها را داشته باشند. ریسک در جامعه به صورتی نامتقارن و پراکنده توزیع‌شده است و برای رسیدن به عدالت اجتماعی راهی جز به اشتراک‌گذاری ریسک‌ها نداریم. او در آثاری مانند «قو سیاه» به عدم توانایی بشر در پیش‌بینی بلایای طبیعی و انسانی اشاره کرده و از چیزی تحت عنوان جامعه مقاوم نسبت به قوی سیاه دفاع می‌کند. چنین جامعه‌ای می‌تواند رخدادهایی که پیش‌بینی‌شان سخت است را تحمل کند.

چگونه ریسک را به فرصت تبدیل کنیم؟

ممکن است با خواندن عقاید طالب به این نتیجه برسیم که او به‌شدت انسان را در ساختارهای متصل و نیرومندی که احاطه‌اش کرده‌اند محبوس کرده است. چنین انسانی راهی جز پذیرش آنچه تقدیر برایش آماده کرده است ندارد. اما این تصویری است که در ابتدای خواندن آثار او به ذهن مخاطب خطور می‌کند. طالب توانایی هوش و عقلانیت انسانی را نفی نمی‌کند. او صرفاً دست به‌نقد این کلیشه زده است که عقلانیت انسانی، خود بنیاد و همه‌فن‌حریف دانسته شود و بر اساس آن توانایی هرگونه مداخله و تصرف در طبیعت برای او به رسمیت شناخته شود. او به‌جای چنین توهمی از چیزی تحت عنوان «پادشکنندگی در سیستم‌ها» سخن می‌گوید. در این پیشنهاد تلاش می‌شود به جای مبارزه و تلاش در جهت فائق آمدن بر تصادفات، ریسک‌ها و احتمالات از آن‌ها در جهت رشد و بهبود وضعیت فرد و جامعه استفاده شود. این‌جور موارد به‌عنوان واقعیت‌هایی گریزناپذیر در زندگی ما حضور دارند و نمی‌توان نقش حیاتی‌شان را نادیده گرفت. پیشنهاد نسیم نیکولاس طالب روشن است: به‌جای خشمگین شدن از دست موج‌ها، موج‌سواری کن و لذت ببر!

کتاب‌های پرفروش نسیم نیکولاس طالب

کتاب‌های جدید نسیم نیکولاس طالب