بیا از کتابچی بگیر

آنتوان دوسنت اگزوپری (Antoine de Saint-Exupery)

کتاب‌های آنتوان دوسنت اگزوپری (Antoine de Saint-Exupery)

بعید است که چه اهل ادبیات باشید و چه نباشید، اسم کتاب «شازده کوچولو» به گوش‌تان نخورده باشد. حال با فرض کردن یک نکتهٔ اضافه، یعنی ارزش قائل شدن برای خالق اثر هنری، مطمئنا نویسندهٔ این اثر جذاب یعنی «آنتوان دو سنت اگزوپری» را هم می‌شناسید. اگزوپری (نام کامل به فرانسوی: Antoine de Saint-Exupéry) یکی از مشهورترین نویسندگان فرانسوی است که زندگی شخصی و حتی کاری‌اش هیچ ارتباط مستقیمی به نویسندگی ندارد. درواقع او که یکی خلبان بوده را می‌توانیم، نویسنده‌ای تجربی به حساب بیاوریم و بابت ذوق خدادادی و قریحهٔ جذابش از او تجلیل کنیم. این نویسندهٔ فقید در اولین سال از قرن بیستم میلادی به دنیا آمد و در بحبوحهٔ جنگ جهانی دوم در ۴۴ سالگی، طی یک پرواز بر فراز دریای مدیترانه کشته شد.

زندگی شخصی آقای نویسنده

اگزوپری در خانواده‌ای نجیب‌زاده و کاتولیک در شهر لیون فرانسه به دنیا آمد. شاید همین خانوادهٔ نخبه‌سالار او اولین دلیل موفقیت او در چند حوزهٔ مختلف و حتی متضاد باشد. او در خردسالی (چهار سالگی) پدرش را از دست داد و این ضربه را هم می‌توان در زنده‌ماندن همیشگی کودک درون و استفاده از لحن روایی کودکانه‌اش موثر دانست. در کنار نویسندگی، او خلبان برجسته‌ای هم بود. اگزوپری پس از مرگ دلخراشش تبدیل به «قهرمان ملی فرانسه» شده و الهام‌بخش بسیاری از مردم این کشور است، زیرا در عین شرایط جسمی و روحی نامناسب و در حالی که اساسا یک خلبان تجاری بود برای کشورش به خط مقدم جبههٔ نبرد با نازی‌ها رفت و در این راه کشته شد.

زندگی ادبی اگزوپری

بیشتر آثار اگزوپری در حوزهٔ داستانی هستند و در میان آثارش، زمینهٔ تغزّلی (عاشقانهٔ محض) و اتوبیوگرافی (خودزندگی‌نامه‌نویسی) هم به شدت دیده می‌شود. البته به طور کلی، گرایش او در نوشتن بیشتر به انشاءنویسی و ادبیات کودک و نوجوان متمایل بود. علاوه بر این‌ها او به زیست هنری هم معتقد بود و از اتفاقات سادهٔ زندگی شخصی‌اش برای نوشتن، وام می‌گرفت؛ برای مثال ایدهٔ نوشتن کتاب «شازده کوچولو» زمانی به فکر اگزوپری آمد که هواپیمای او در صحرای بزرگ آفریقا دچار سانحه شده و به ناچار فرود آمد! درست است که اکثر ما یک داستان از اگزوپری به یاد داریم اما این نویسنده، کتاب‌های موفق دیگری هم دارد. علاوه بر شازده کوچولو، از مهم‌ترین آثار او می‌توانیم به کتاب‌هایی چون «زمین انسان‌ها، خلبان جنگ و نامه به یک گروگان» اشاره کنیم. شش کتاب دیگر او هم پس از مرگش و از روی دست‌نوشته‌هایش گردآوری و چاپ شدند که البته به قوت کتاب‌های بالا نبودند. از میان مترجمان زیادی که آثارش را ترجمه کرده‌اند، بهترین و مشهورترین مترجم آثارش کسی نیست جز احمد شاملو، شاعر معاصر و فقید کشورمان…

کتاب شازده کوچولو به بیش از ۳۰۰ زبان و گویش مختلف ترجمه شده و یکی از رکوردداران آثار ادبی در جهانی شدن و همه‌گیری فرهنگی است.

کتاب‌های پرفروش آنتوان دوسنت اگزوپری

کتاب‌های جدید آنتوان دوسنت اگزوپری