بیا از کتابچی بگیر

برایان‌تریسی (Brian Tracy)

کتاب‌های برایان‌تریسی (Brian Tracy)

برایان‌تریسی رئیس شرکت معروف برایان‌تریسی اینترنشنال است. او مدیر عامل این شرکت مطرح نیز، می‌باشد. این شرکت در واقع یک شرکت تخصصی در زمینه آموزش و توسعه افراد و سازمان‌ها است. برایان‌تریسی نویسنده کتاب‌هایی در زمینه‌های رهبری، عزت نفس، خودباوری، کسب و کار، خلاقیت و روانشناسی، فروش، سخنرانی و موفقیت می‌باشد که از قضا طرفداران زیادی در ایران دارد و اکثر کتاب‌های وی به صورت گویا منتشر شده است.

زندگینامه برایان‌تریسی

برایان‌تریسی در سال ۱۹۴۴ متولد شده است. او در منطقه شارلوت تاون ونکوور کانادا متولد شد. دوران کودکی و نوجوانی برایان با سختی‌های فراوانی همراه بود زیرا خانواده او فقیر و کم توان بودند. برایان در سن ۱۸ سالگی مدرسه و تحصیل را رها کرد و مشغول به شغل کارگری شد تا بتواند به شرایط خانواده‌اش کمک کند، تا اینکه در سن ۲۰ سالگی مشغول به کار در کشتی‌های مسافرتی شد. در طی این مدت برایان به شهرها و کشورهای زیادی سفر کرد. در سن ۲۴ سالگی وقتی که برایان برای کار به کشور سنگاپور سفر کرد تا در مزرعه‌ای مشغول به کار شود، در آنجا نتوانست کار مناسبی پیدا کند و به طور اتفاقی مشغول به کار فروشندگی شد و همین اتفاقات باعث شروع زندگی جدیدی برای او شد. امروزه همان کار او را به نویسنده کتاب‌های موفقیت و مدیر عامل یک شرکت چند میلیون دلاری تبدیل کرده است.

شروع به کار برایان‌تریسی

برایان‌تریسی زمانی که تصمیم به شروع فعالیت در زمینه فروشندگی گرفت، اولین کارش مشورت با فروشندگان ماهر و قدیمی بود، همین مسئله باعث شد تاتریسی نکاتی را یاد بگیرد که در زمینه فروش به او کمک‌های زیادی کرد. در همان ابتدای کار، برایان استعداد خود را در این زمینه نشان داد و در ماه اول توانست فروشی را داشته باشد که او را تبدیل به یک فروشنده حاذق کند، او در کارش پشتکار داشت و این فعالیت خود را در زمینه فروش بی‌وقفه ادامه داد تا زمانی که او از یک فروشنده تبدیل به یک مدیر فروش شد، این امر ادامه داشت تا جایی که او توانست در سن ۲۵ سالگی برای خود یک شرکت فروش را به ثبت برساند. تریسی راز خود در رابطه با رسیدن به این موفقیت سریع و کوتاه مدت را اینگونه بیان می‌کند که ما همیشه برای بهترین شدن در کاری باید خود را با دیگر افراد موفق و فعال در زمینه کاری درگیر کنیم و ویژگی‌های آنان را بررسی کنیم تا بتوانیم نقاط ضعف خود را بیابیم و از دیگران که در زمینه کاری ما فعالیت دارند، سبقت بگیریم.

تعجب برایان از باورهای ایرانی پس از سفر به ایران

شاید برایتان جالب باشد که بدانید برایان‌تریسی در سال ۱۳۴۷ به عنوان یک جهانگرد به ایران سفر کرده است، ولی احتمالا می‌دانید که در سال ۱۳۸۶ نیز به دعوت یک شرکت خصوصی تهرانی، به ایران سفر کرد تا در طی یک همایش سه روزه در مورد «مدیریت در قرن ۲۱» برای علاقمندان سخنرانی کند. هرچند برای دفعات بعدی نیز این امکان فراهم آمد تا همگان از حضور او بهره‌مند شوند، اما به دلیل حاشیه‌های مذهبی – سیاسی، این سفر مقدر نشد. خاطره جالبی در مورد برایان وجود دارد که البته این رخداد، او را از آمدن به ایران، لااقل برای سخنرانی، نه برای جهانگردی، منصرف ساخته است. او تعریف می‌کند که زمانی که در لابی هتل خود منتظر سرو شدن صبحانه خود بوده است، از یک گارسون وضعیت حقوقی او را می‌پرسد، سپس از گارسون سوال می‌کند مخارجش چقدر است؟ گارسون در پاسخ مبلغی را عنوان می‌کند که کاملا بیشتر از مبلغ حقوق ماهیانه وی بوده است. به همین خاطر با تعجب از گارسون می‌پرسد که چگونه این ضرر را در طی یک ماه جبران می‌کند؟ و گارسون در جواب به او می‌گوید: «خدا می‌رسونه».

در ادامه در طی مسیری که با تاکسی به سمت سالن همایش در حرکت بوده است، از راننده تاکسی نیز همین سوال را می‌پرسد و در کمال تعجب متوجه ضررهای مالی راننده تاکسی نیز می‌شود و پاسخی جز «خدا می‌رسونه» برای جبران ضررهای مالی از سوی راننده نمی‌شنود. به همین خاطر در همایش خود این نکته را بیان می‌کند: «شما به من نیازی ندارید تا در زندگی موفق و ثروتمند شوید، چون ایرانی‌ها خدایی دارند که حتی اگر ضرر کنند، مخارج آنها را می‌دهد.»

کتاب‌های برایان‌تریسی

برایان از جمله افراد موفق در قرن حاضر می‌باشد که تصمیم گرفته است کتاب‌هایی را در مورد تجارت و دانش خود منتشر کند تا اصول موفقیت را به دیگران نیز بیاموزد. البته او بیشتر کتاب‌های خود را به صورت صوتی منتشر کرده است و تاکنون بیش از ۵۰۰۰ سمینار در زمینه موفقیت برگزار کرده است. کتاب‌های زیادی به قلم وی نوشته شده است و ما تنها به معروفترین کتاب‌های برایان‌تریسی در ایران اشاره می‌کنیم:

  • قورباغه‌ات را قورت بده: یکی از قدیمی‌ترین، محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین کتاب‌های برایان‌تریسی در بازار ایران و تمام دنیا می‌باشد. این کتاب با قوانین کوتاه و مختصر خود که هر کدام در یک صفحه کوچک نوشته شده است، سعی دارد تا خواننده را از بند عادات زشت زندگی و در راس آن، تنبلی در انجام کارهای روزمره رها سازد.
  • روانشناسی فروش: کتاب روانشناسی فروش را هر ویزیتور یا بازاریابی می‌شناسد. این کتاب در مورد اصول حرفه‌ای مذاکره و تحقیقات علمی در مورد نحوه تفکر حرفه‌ای و زبان بدن در هنگام مذاکره می‌باشد.
  • قورباغه‌ات را ببوس: گویا قورباغه نماد زشتی‌های درونی یک شخص در کتاب‌های تریسی می‌باشد. این کتاب قرار است به شما یاد دهد که چگونه کسی که هستید را دوست داشته باشید. این کتاب به شما می‌آموزد که چطور تفکری که در مورد خود دارید، می‌تواند بر روی آینده زندگی شما تاثیر بگذارد. این کتاب به کمک همسر برایان، «کریستیناتریسی» نوشته شده است.
  • مدیریت زمان: این کتاب قرار است به شما یاد دهد که چطور بهره وری خود را بالا ببرید و زمان کافی برای انجام کارهای غیر ضروری مهم داشته باشید.
  • سخنرانی موفق: این کتاب صرفا برای کسانی که در فضای کنفرانس و سخنرانی اشتغال دارند، یک گزینه عالی محسوب می‌شود. در این کتاب تمام فنون سخنرانی مدرن و موفق را فراگیری خواهید کرد.

توصیه‌های تریسی برای رسیدن به موفقیت

در پایان بهتر است ۴ جمله طلایی‌تریسی که مضمون تمام کتاب‌های وی می‌باشد را بیان کنیم:

«آموزش کلید موفقیت است ولی چون سخت و وقت گیر است و بیشتر انسان‌ها تنبل هستند کسی برای یادگیری اهمیت قائل نمی‌شود.»

«کیفیت زندگی و هدف اصلی ما بستگی به احساسمان از خود (کرامت نفس) دارد.»

«انتخاب‌های امروز، کیفیت زندگی فردای شما را می‌سازند. گذشته را رها کنید و به فکر ساخت فردای خویش باشید.»

«کارهای کوچک، ساده و راحت را انجام ندهید زیرا کم کم به آنها عادت می‌کنید. از کارهای سخت و بزرگ استفاده کنید.»

کتاب‌های پرفروش برایان‌تریسی

کتاب‌های جدید برایان‌تریسی