بیا از کتابچی بگیر

آلن دوباتن (Alain De Botton)

کتاب‌های آلن دوباتن (Alain De Botton)

آلن دو باتن، متولد ۲۰ دسامبر ۱۹۶۹ فیلسوف و نویسندهٔ انگلیسی است که ابتدا در سوئیس به دنیا آمد. در کتاب‌های او موضوعات و مضامین مختلف معاصر بحث شده و بر ارتباط فلسفه با زندگی روزمره تأکید شده است. او مقاله‌های عاشقانه را در سال ۱۹۹۳ منتشر کرد که با فروش دو میلیون نسخه ادامه یافت. دو باتن در مدرسهٔ Dragon تحصیل کرد و همان‌جا زبان انگلیسی را به عنوان زبان اول و اصلی مورد استفاده قرار داد. بعدا نیز به مدرسهٔ دولتی در انگلیس، اعزام شد. او اغلب دوران کودکی خود را به عنوان بچه‌ای خجالتی توصیف کرده است که در مدارس شبانه‌روزی زندگی می‌کند. دو باتن در دانشگاه کمبریج به تحصیل در رشتهٔ تاریخ مشغول شد. در این دانشگاه، اوعضو کالج گونول و کایوس بود و با دو ستارهٔ دیگر فارغ التحصیل شد. سپس مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشتهٔ فلسفه در کالج کینگ لندن (۱۹۹۱-۱۹۹۲) به پایان رساند. وی تحصیل در مقطع دکترا در رشتهٔ فلسفهٔ فرانسه را در دانشگاه هاروارد آغاز کرد، اما برای نوشتن کتاب برای عموم مردم، پایان‌نامهٔ خود را رها کرد.

آثار داستانی

دو باتن در اولین رمان خود، جستارهایی در باب عشق که در سال ۱۹۹۳ منتشر شد، به روند عاشق شدن و خروج از عشق می‌پردازد.

آثار غیر داستانی آلن دو باتن

در سال ۱۹۹۷ او اولین کتاب غیرداستانی خود را منتشر کرد: «پروست چگونه می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد». این کتاب بر اساس زندگی و آثار مارسل پروست نوشته شده بود. این کتاب هم در ایالات متحده و هم در انگلیس پرفروش بود. تسلی‌بخش‌های فلسفه، در سال ۲۰۰۰ منتشر شد. عنوان کتاب اشاره‌ای است به کتاب تسلیت فلسفهٔ بوئتیوس، که در آن فلسفه به عنوان شخصیتی تمثیلی از بوئتیوس ظاهر می‌شود تا او را در دورهٔ منتهی به اعدام قریب‌الوقوع دلجویی کند. دو باتن در کتاب تسلی‌بخش‌های فلسفه می‌کوشد تا نشان دهد که چگونه تعالیم فلاسفه‌ای مانند اپیکوروس، مونتنی، نیچه، شوپنهاور، سنکا و سقراط را می‌توان در برابر مشکلات روزمرهٔ مدرن به کار برد. این کتاب به دلیل برخورد درمانی با فلسفه مورد ستایش و انتقاد قرار گرفته است. در سال ۲۰۰۴، او اضطراب منزلت را منتشر کرد. او در کتاب معماری خوشبختی که در سال ۲۰۰۶ به چاپ رسید، در مورد ماهیت زیبایی در معماری و چگونگی ارتباط آن با رفاه و رضایت عمومی افراد و جامعه بحث می‌کند. وی توصیف می‌کند که چگونه معماری هر روز بر مردم تاثیر می‌گذارد. گرچه افراد به ندرت به آن توجه خاصی نشان می‌دهند. بخش خوبی از کتاب در مورد چگونگی بازتاب ویژگی‌های شخصیت انسان در معماری است. او از معماری مدرنیسم دفاع می‌کند و معماری شبه بومی مسکن، به ویژه در انگلستان را مورد نقد قرار می‌دهد. دو باتن در کتاب «خوشی‌ها و مصائب کار»، از ده شغل مختلف، از جمله حسابداری، علم موشک‌سازی و ساخت بیسکویت صحبت می‌کند. این کتاب، قطعه‌ای غیر داستانی و شامل دویست تصویر اصلی است که هدف آن باز کردن زیبایی، علاقه و وحشت نسبت به دنیای مدرن کار است. در ژانویه ۲۰۱۲، دو باتن کتاب دین برای خداناباوران را منتشر کرد. او دربارهٔ مزایای دین برای کسانی که به آن‌ها اعتقاد ندارند صحبت می‌کند. دو باتن اظهار داشت: «برای من روشن است که در نهایت ادیان بسیار پیچیده، جالب و گاه عاقلانه‌اند». در اکتبر ۲۰۱۳، او کتاب هنر به مثابه درمان را که با همکاری مورخ هنر استرالیایی-اسکاتلندی، جان آرمسترانگ نوشته شده است، منتشر کرد. این کتاب استدلال می‌کند که برخی از کارهای بزرگ هنری «سرنخی از کنترل تنش‌ها و سردرگمی‌های زندگی روزمره» را ارائه می‌دهند.

قلم آلن دو باتن

آلن دو باتن مردی است که کتاب‌های فلسفی را به بخشی از علاقه‌مندی‌های عوام تبدیل کرده است. در واقع، تا قبل از او وقتی اسم فلسفه به میان می‌آمد، همه وحشت می‌کردند و ترجیح می‌دادند دست روی این آثار آکادمیک و سخت نگذارند. ولی دو باتن با تفکری جدید در فلسفه روی کار آمد. او معتقد بود که فلسفه می‌تواند عامه‌پسند و کاربردی باشد. از نظر او، فلسفه باید با زبانی ساده روایت شود تا مردم عادی نیز آن را درک کنند و در زندگی خود، فلسفی‌تر فکر کنند. به همین خاطر نیز کتاب‌هایش قلمی ساده، روان و عامه‌پسند دارد. علاوه بر مواردی که در این مطلب ارائه شد، از آثار دو باتن به طور کلی می‌توان به هنر سیر و سفر، سیر عشق، در باب مشاهده و ادراک، یک هفته در فرودگاه، مصیبت‌های شاغل بودن، خبر، آرامش، تکاپوی عاشقانه و… اشاره کرد.

کتاب‌های پرفروش آلن دوباتن

کتاب‌های جدید آلن دوباتن