سال 1403

مگان مک دونالد (Megan McDonald)

کتاب‌های مگان مک دونالد (Megan McDonald)

مگان جو مک دونالد نویسندهٔ آمریکایی است که در عرصهٔ ادبیات کودکان فعالیت دارد. او در سال ۱۹۵۹ در پیتسبورگ پنسیلوانیا متولد شد. بزرگ شدن با چهار خواهر دیگر، باعث شد که ایدهٔ نوشتن «کلاب خواهران» به سرش بزند. او دورهٔ دبستان خود را در مدرسهٔ ویرجینیا سپری کرد و سپس با اخذ مدرک فوق‌لیسانس در رشتهٔ کتابداری از دانشگاه پیتسبورگ، فارغ‌التحصیل شد. جالب است بدانید که اولین اثری که از مگان به چاپ رسید، در روزنامهٔ مدرسه و در سن ده سالگی بود. مشهورترین آثار او مجموعه کتاب‌های جودی دمدمی است که برای کودکان ۶ تا ۹ سال نوشته شده است و توسط نشر افق و با ترجمهٔ محبوبه نجف‌خانی منتشر شده است. مک دونالد همچنین کتاب‌های تصویری زیادی برای کودکان طراحی کرده و به نوشتن ادامه می‌دهد. آخرین کار او مجموعه کتاب‌های جولی آلبرایت است.

جودی دمدمی و استینک

مجموعهٔ جودی دمدمی ماجراهای بامزه و خنده‌دار یک دختر دبستانی به نام جودی را به تصویر می‌کشد. او در هر کتاب، اتفاقات هیجان‌انگیز مختلفی را تجربه می‌کند که بیش از هر چیز، توسط بچه‌ها درک می‌شود. در واقع دغدغه‌های جودی، درست مشابه دغدغه‌های تمام بچه‌های هم‌سن او است و هیچ‌وقت هم تلاش نمی‌کند خود را «دختر خوب خانواده و فامیل» نشان دهد. به وقتش بازیگوشی می‌کند و گاهی حتی مرتکب اشتباه می‌شود. اما با وجود تمام بازیگوشی‌ها و شیطنت‌هایش، نحوهٔ صحیح فکر کردن، برنامه‌ریزی و حتی بازی کردن را به بچه‌های هم سن و سال خود، آموزش می‌دهد. جودی برادر کوچکتری دارد که او را با نام «استینک» صدا می‌زد. به همین ترتیب، مجموعه کتاب‌های برادر کوچکتر او یعنی «استینک» نیز توسط مگان مک دونالد نوشته شده که بازیگوشی‌های پسرانه‌تری را به تصویر می‌کشد. تمام کتاب‌های مک دونالد، در مجموعهٔ جودی دمدمی و مجموعهٔ استینک، توسط پیتر اچ رینولدز تصویرگری شده است. عناوین مجموعه کتاب‌های جودی دمدمی به ترتیب عبارتند از:

«جودی دمدمی»، «جودی دمدمی مشهور می‌شود»، «جودی دمدمی دنیا را نجات می‌دهد»، «جودی دمدمی آینده را پیش‌بینی می‌کند»، «جودی دمدمی دکتر می‌شود»، «جودی و دور دنیا در هشت روز و نصفی»، «جودی دمدمی کارآگاه می‌شود»، «جودی دمدمی و تابستان پرماجرا»، «جودی دمدمی و طلسم بدشانسی»، «جودی دمدمی مریخی می‌شود»، «جودی و فهرست آرزوها»، «جودی ملکه می‌شود».

مجموعه کتاب‌های استینک

مجموعه کتاب‌های استینک، برادر جودی، از سال ۲۰۰۵ به چاپ رسید و ده جلدی است. این مجموعه به ترتیب عبارتند از:

استینک هی آب می‌رود، استینک و آب‌نبات گندهٔ فک داغون کن، استینک و بوگندوترین کتانی‌های دنیا، استینک و سفر پرماجرا با خوکچه‌های هندی، استینک و نبرد نهایی کشتی انگشتی، استینک و راه‌پیمایی شبانهٔ زامبی‌ها، استینک و قورباغهٔ عجیب‌وغریب، استینک و یک شب خوابیدن کنار کوسه‌ها، استینک و حملهٔ کپک غولی، استیک، ابر قهرمان منظومهٔ شمسی.

رمان‌های نوشته شده توسط مگان مک دونالد

مگان مک دونالد، گرچه به فعالیت در عرصهٔ ادبیات مشهور است، اما رمان‌هایی را نیز به چاپ رسانده که خواندنی و جذاب هستند. از این رمان‌ها می‌توان به پلی به ناکجا آباد، سایه‌هایی در خانهٔ شیشه‌ای، کلاب خواهران و تمام ستاره‌ها در آسمان اشاره کرد. خود رمان کلاب خواهران نیز سه جلدی است.

جوایز

از آنجا که مگان مک دونالد در عرصهٔ ادبیات کودک و نوجوان بسیار موفق عمل کرده است، جوایز زیادی به دست آورده است. حتی در سال ۲۰۱۱، از روی یکی از کتاب‌های مجموعهٔ جودی دمدمی (جودی دمدمی و تابستان پرماجرا) یک فیلم سینمایی ساخته شد. از جمله جوایزی که مک دونالد از آن خود کرده است می‌توان به جایزهٔ کتاب کودک در سال ۱۹۹۱، جایزهٔ خوانش رنگین‌کمان در سال ۱۹۹۱، جایزهٔ کتاب کالیفرنیا در سال ۲۰۱۴ و… اشاره کرد.

کتاب‌های پرفروش مگان مک دونالد

کتاب‌های جدید مگان مک دونالد