بیا از کتابچی بگیر

چارلز دیکنز (Charles Dickens)

کتاب‌های چارلز دیکنز (Charles Dickens)

چارلز دیکنز خالق بهترین آثار ادبیات کلاسیک

چارلز دیکنز یکی از شناخته شده‌ترین نویسندگان انگلیسی قرن نوزدهم میلادی است که کتاب‌های به جا مانده از او جزو بهترین آثار ادبیات کلاسیک به شما می‌روند. دیکنز در آثار خود عموما از تجربیات زندگی شخصی و رخدادهای اجتماعی الهام می‌گرفت. او نسبت به آنچه که در جامعه‌اش رخ می‌داد آگاه و حساس بود و سعی می‌کرد تا در داستان‌هایش از موضوعات روز و دغدغه‌های خود سخن به میان آورد. به همین خاطر اکثر آثار دیکنز مربوط به طبقه ضعیف و محروم جامعه هستند و به درد و مشکلات این طبقه می‌پردازند.

بسیاری از آثار چارلز دیکنز به زبان فارسی هم ترجمه شده‌اند و به همین واسطه، این نویسنده در بین مخاطبان فارسی محبوبیت زیادی دارد. در ادامه به زندگی شخصیت دیکنز می‌پردازیم و سپس تعدادی از بهترین کتاب‌های او را به شما معرفی می‌کنیم.


نگاهی به زندگی شخصی چارلز دیکنز

چارلز دیکنز در سال ۱۸۱۲ میلادی در ناحیه لندپورت در شهر پورتسموث به دنیا آمد. پدر او جان دیکنز، کارمند ساده نیروی دریایی بریتانیا بود. جان مانند بسیاری از مردان هم‌طبقه خودش، اهل لاابالی‌گری بود، اما همیشه تلاش می‌کرد تا برای رسیدن به وضعیت معاش بهتر، حداقل یکی از فرزندان خود را در جایگاهی که امکان پیشرفت داشت قرار دهد. به همین خاطر او یکی از دختران خود را به مدرسه موسیقی اشراف‌زادگان فرستاد تا شاید از این طریق به نان و نوایی برسد.

بلندپروازی‌های جان باعث شد تا بدهی زیادی بالا بیاورد و به همین خاطر راهی زندان شد. در آن زمان قانون انگلستان به شکلی بود که همه افراد خانواده بدهکار با هم به زندان می‌رفتند. فقط چارلز که در آن دوران ۱۲ ساله بود به زندان نرفت، اما مجبور شد برای تامین مخارج زندگی در یک کارخانه واکس‌سازی مشغول به کار شود. چارلز به خاطر کار شبانه‌روزی در این کارخانه، از تحصیل بازماند و تا زمان آزادی خانواده‌اش نتوانست مجددا به مدرسه برود. به هر حال چارلز توانست دوران تحصیل را پشت سر بگذارد و پس از آن، در یک دفتر وکالت مشغول به کار شود.

جالب است بدانید که چارلز دیکنز در ابتدا هیچ علاقه‌ای به نویسندگی نداشت و مایل بود بازیگر شود. یک روز وقتی می‌خواست برای آزمون بازیگری برود، ناگهان مریض شد و به همین خاطر از بازیگری جا ماند. سپس به این فکر افتاد که به عنوان خبرنگار در مطبوعات مشغول به کار شود و همین‌طور هم شد. او در سن بیست سالگی به عنوان خبرنگار عمومی و پارلمانی فعالیت می‌کرد.

یکی از اتفاقات تلخ زندگی چارلز دیکنز که تاثیر زیادی هم روی نوشته‌های او گذاشت، عشق نافرجامش به دختری به نام ماریا بیدنل بود. خانواده ماریا به خاطر اینکه اعتقاد داشتند چارلز از نظر جایگاه اجتماعی در سطح آنها نیست، با ازدواج آنها مخالفت کردند. چارلز بعدها عشق خود به ماریا را به شکل دیگری در زمان معروفش «دیوید کاپرفیلد» به تصویر کشید. جایی که شخصیت اصلی داستان عاشق دختری به نام دورا می‌شود.

سرانجام چارلز دیکنز در سال ۱۸۳۶ با دختری به نام کاترین هوگارت ازدواج کرد و یک سال بعد صاحب نخستین فرزند خود شد. در همین دوران، یادداشت‌هایی از او در نشریات مختلف به چاپ رسیدند و اولین اثر مهمش یعنی «یادداشت‌های پیکویک» نیز منتشر شد. پس از آن در سال ۱۸۳۸ کتاب «الیور توئیست» به انتشار رسید و دیکنز به شهرت بسیار زیادی دست یافت.


معرفی مهمترین آثار چارلز دیکنز

آثار زیادی از چارلز دیکنز به‌صورت رمان یا داستان‌های کوتاه به جای مانده‌اند. جالب است بدانید که او بیشتر داستان‌ها خود را به صورت سریالی در روزنامه‌ها منتشر می‌کرد که این داستان‌ها بعدها جمع‌آوری شدند و به‌صورت کتاب درآمدند. اکثر آثار چارلز دیکنز به زبان فارسی هم ترجمه شده‌اند که می‌توانید از سایت کتابچی آنها را تهیه کنید. مهمترین کتاب‌های دیکنز «الیور توئیست»، «دیوید کاپرفیلد»، «نیکلاس نیکلبی»، «آرزوهای بزرگ»، «داستان دو شهر» و «سرود کریسمس» هستند. در ادامه با برجسته‌ترین آثار چارلز دیکنز بیشتر آشنا می‌شویم:

یادداشت‌های پیکویک (۱۸۳۷):

اولین رمان چارلز دیکنز یادداشت‌های پیکویک نام داشت. این کتاب را می‌توان اولین رمان چاپی در انگلستان نامید که به‌صورت گسترده مورد استقبال عمومی قرار گرفت و حتی نسخه‌های غیرقانونی از آن دست به دست می‌شد.

الیور توئیست(۱۸۳۸):

رمان اجتماعی الیور توئیست، به صورت پاورقی طی سال‌های ۱۸۳۷ تا ۱۸۳۹ در در یک ماهنامه انگلیسی چاپ می‌شد و بعدها به صورت کتاب درآمد. این کتاب به بررسی اوضاع نامناسب یتیم‌خانه‌های انگلستان و شرایط بد اجتماعی در آن دوران می‌پردازد.

نیکلاس نیکلبی(۱۸۳۹):

یکی از رمان‌های تاثیرگذار دیکنز همین نیکلاس نیکلبی است. در این کتاب زندگی سخت کودکان فقیر به تاثیرگذارترین شکل ممکن روایت می‌شود.

مغازه عتیقه فروشی (۱۸۴۰):

 این رمان هم جزو آثار پرفروش دیکنز به شمار می‌رود. بر اساس رمان مغازه عتیقه فروشی چندین فیلم و سریال ساخته شده معروف‌ترین‌شان در ایران، انیمیشن «دختری به نام نل» است.

سرود کریسمس(۱۸۴۳):

رمان سرود کریسمس درباره مردی ثروتمند و سنگدل به نام اسکروج است که در کریسمس توسط روح دوستش متحول می‌شود و تصمیم می‌گیرد که به همه مردم کمک کند.

دیوید کاپرفیلد(۱۸۵۳):

دیکنز داستان دیوید کاپرفیلد را از سایر رمان‌های خودش بهتر می‌دانست. شاید دلیلش این بود که بسیاری از اتفاقات داستان برگرفته از زندگی شخصی خود دیکنز بودند. به هر حال دیوید کاپرفیلد یکی از بهترین آثار دیکنز است و در آن شاهد انتقادات صریح از نظام اجتماعی هستیم.

خانه متروک (۱۸۵۳):

 دیکنز در این کتاب هم به زندگی سخت طبقه کارگر می‌پردازد و عذاب و بدبختی فقرا را به شکل زیبایی در قالب یک داستان تاثیرگذار روایت می‌کند.

داستان دو شهر(۱۸۵۹):

این کتاب یکی از پرفروش‌ترین آثار تک‌جلدی دنیاست. در کتاب داستان دو شهر ماجراهایی در دو شهر لندن و پاریس را در دوران انقلاب فرانسه و قبل از آن دنبال می‌کنیم.

آرزوهای بزرگ(۱۸۶۱):

یکی دیگر از آثار دیکنز که در آن می‌توان رد و تاثیر زندگی شخصی نویسنده را به وضوح مشاهده کرد آرزوهای بزرگ است. داستان کتاب درباره یک کودک یتیم به نام پیپ است.

عبور ممنوع (۱۸۶۷):

 در کتاب عبور ممنوع که یکی از آخرین آثار دیکنز است، شاهد شخصیت‌پردازی‌های عالی و بسیاری از عناصر داستانی هنرمندانه که در رمان‌های قبلی او نیز به چشم می‌خورند هستیم.

کتاب‌های پرفروش چارلز دیکنز

کتاب‌های جدید چارلز دیکنز