سال 1403

ست گودین (Seth Godin)

کتاب‌های ست گودین (Seth Godin)

خیلی بعید است که کسی در حوزه کسب و کار آنلاین فعال باشد و ست گادین را به درستی نشناسد. ست گادین، نویسنده‌ای است اهل آمریکا که در زمینه کارآفرینی و کسب و کار آنلاین فعالیت‌های زیادی داشته و مقالاتش در سطح اینترنت بسیار پربازدید است. به طوری که وبلاگ ست گادین، جزء وبلاگ‌های برتر سالیانه قرار گرفته و جزء شناخته شده‌ترین وبلاگ‌های جهانی است. این نویسنده آمریکایی تا امروز نوزده جلد کتاب منتشر کرده است. برخی از این کتاب‌ها از همان مقالات وبلاگ اوست و برخی به صورت جداگانه تألیف شده است. در این مقاله قصد داریم به معرفی ست گادین بپردازیم و جایگاه او را در حوزه کسب و کار و کارآفرینی بررسی کنیم.

آَشنایی با ست گادین

برای شروع بهتر است کمی با زندگی این نویسنده شهیر آمریکایی آشنا شویم. البته سخت است که او را با یک عنوان بشناسیم و معرفی کنیم. گادین هم معلم است و هم نویسنده و مهم‌تر از هر دوی این‌ها، یک کارآفرین بزرگ در سطح جهانی. آنچه از زندگی شخصی ست گادین می‌دانیم این است که در سال ۱۹۶۰ و در آمریکا متولد شده و در حال حاضر در دهه ششم زندگی‌اش به سر می‌برد. رشته تحصیلی او فلسفه و علوم کامپیوتر بوده است و دوران تحصیل خود را در دانشگاه تافتس سپری کرده است. گادین همچنین دوره MBA را در دانشگاه استنفورد گذرانده و فارغ التحصیل این دانشگاه نیز می‌باشد. اما آنچه ست گادین را به یک شخصیت برجسته جهانی برای کارآفرینان تبدیل می‌کند، نه تحصیلات او که نوع نگرش او به جهان اطرافش است. همین موضوع سبب شده تا نقطه نظرات ست گادین مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفته و کتاب‌هایش به سی و شش زبان‌ترجمه و چاپ شود. در ایران نیز چند مجموعه از او به چاپ رسیده که معروف‌ترین کتاب‌هایش «گاو بنفش» و «مهره حیاتی» از این جمله است.

آشنایی با فعالیت‌های کار آفرینی ست گادین

وقتی می‌خواهید درباره یک شخصیت برجسته در حوزه کارآفرینی صحبت کنید، به جای اینکه بی‌جهت از زندگی شخصی‌اش بگویید، بهتر است از فعالیت‌ها و کسب و کارهایش بنویسید. به همین جهت، اجازه دهید کمی با فعالیت‌های اقتصادی و کارآفرینی گادین آشنا شویم.

راه اندازی شرکت یویودین

نخستین فعالیت‌های اقتصادی و کارآفرینی گادین را باید در دوران جوانی او جست و جو کرد. شرکت تبلیغاتی یویودین (Yoyodyne) نخستین شرکتی بود که گادین به صورت شخصیت آن را در فضای اینترنت و به منظور تبلیغات مجازی راه اندازی کرد. شرکتی که خیلی سریع مراحل رشد را طی کرد و برای او سودی سی میلیون دلاری را به ارمغان آورد. گادین شرکت تبلیغاتی یویودین خود را در سال ۱۹۸۸ به ازای سی میلیون یورو به شرکت یاهو واگذار کرد.

موفقیت اتفاقی نیست

پس از فروش شرکت یویودین برخی بر این باور بودند که موفقیت ست گادین اتفاقی بوده و ربطی به تئوری‌های عملی او ندارد. موضوعی که گادین را وارد چالش جدیدی کرد. او البته به واسطه کتاب‌ها و مقالاتش به اندازه کافی در سطح جهانی شناخته شده بود. ولی با این وجود ایده‌ای جدید در ذهن ست شکل گرفت و در نهایت شرکت اسکودیئو (Squidoo) را در سال ۲۰۰۵ میلادی راه انداخت. شرکتی که البته فقط نه سال به آن وفادار ماند و سپس آن را به شرکت هاپ‌پچیز فروخت.

آشنایی با کتابهای ست گادین

گادین در عرصه کارآفرینی به نویسندگی نیز روی آورده است. او که همیشه وبلاگ نویسی را دوست داشته و هرگز از این کار دست نکشیده، در طی سالیان گذشته بسیاری از مطالب وبلاگش را به صورت کتاب نیز به چاپ رسانده است. از گادین تا امروز نزدیک به نوزده جلد کتاب به چاپ رسیده است. در ایران نیز برخی از آثار اوترجمه شده و به بازار کتاب عرضه شده است. در ادامه برخی از این کتاب‌ها را مرور خواهیم کرد.

گاو بنفش

یکی از معروف‌ترین کتاب‌های ست گادین، گاو بنفش است. کتابی درباره راه اندازی کسب و کارهای تازه. گادین در این کتاب از این می‌گوید که برای راه انداختن یک کسب و کار جدید نیاز به ایده‌های جدیدی دارید. در حقیقت باید گاوی بنفش برای ارائه داشته باشید. او صحبتش را به خصوص روی کسب و کارهای آنلاین متمرکز می‌کند و در این باره به گفت و گو می‌نشیند.

مهره حیاتی؛ آیا غیر قابل جایگزین هستید

کتاب دیگری از ست گادین، این نویسنده در این کتاب به موضوع غیر قابل جایگزین بودن در زندگی اجتماعی و شغلی می‌پردازد. گادین از این می‌گوید که باید در کسب و کار خود همانند مهره‌ای باشید که غیر قابل جایگزین است. فردی باشید که برای شرکت‌تان یا برای کسب و کاری که در آن قرار دارید، حائز اهمیت باشید.

شیب؛ قدرت گفتن داستانی معتبر

وقتی می‌خواهید برای کاری خودتان را نامزد کنید، باید بهترین باشید. وقتی کارفرمایی دنبال یک ویراستار می‌گردد، دوست دارد بهترین ویراستار ممکن را انتخاب کند. پس این شما هستید که باید داستانی معتبر را برای کارفرما بیان کنید. باید به او نشان دهید که برترین و شایسته‌ترین فرد هستید. گادین در کتاب شیب به همین موضوع پرداخته است.

قبایل؛ به تو نیاز داریم که رهبرمان باشی

گادین در کتاب قبایل به این موضوع می‌پردازد که در عصر جدید، تمامی ما می‌توانیم قبیله خودمان را داشته باشیم و جریان ساز باشیم.

همه ما عجیب و غریبیم

از اسم کتاب هم مشخص است که هدف اصلی در این کتاب این است که به ما ثابت کند همه می‌توانیم عجیب و غریب باشیم. می‌توانیم خلاف جریان آب شنا کنیم و از توده مردم جدا باشیم. تنها باید مسیر را به درستی بشناسیم و به سمت موفقیت قدم برداریم.

همه بازاریاب‌ها دروغگو هستند

ست گادین در این کتاب به مسئله بازاریابی پرداخته و سعی کرده با مثال‌های پرتعداد از این بگوید که چطور باید در این بازار شلوغ محصول خود را به مصرف کننده بشناسانید.

این بازاریابی است

گادین در کتاب این بازاریابی است، مجدداً به سراغ مسئله بازاریابی رفته و نحوه صحیح بازاریابی را در فضای الکترونیک شرح داده است. از دید او، بازاریابی به شیوه‌های گذشته دیگر کارایی نداشته و همواره با شکست روبرو خواهد شد. در حقیقت ما باید خودمان را به روز کنیم.

جمع بندی

ست گادین را باید یک نویسنده، معلم و کارآفرین مهم در عرصه کسب و کار و به خصوص بازاریابی اینترنتی دانست. او یکی از اشخاصی است که در این زمینه جریان ساز بوده و به همین خاطر دنبال کردن فعالیت‌هایش برای کارآفرینان لازم است. اگر می‌خواهید در کسب و کار خود موفق باشید، پیشنهاد می‌کنیم کتاب‌های این نویسنده را بخوانید.

 

کتاب‌های پرفروش ست گودین

کتاب‌های جدید ست گودین