بیا از کتابچی بگیر

یرواند آبراهامیان (Ervand Abrahamian)

کتاب‌های یرواند آبراهامیان (Ervand Abrahamian)

یرواند آبراهامیان در سال ۱۳۱۹ در شهر تهران به دنیا آمد. این تاریخ نگار ارمنی، زاده ایران است. آبراهامیان آثار و تألیفات مختلفی دارد و در زمینه تاریخ معاصر ایران مقالات بسیاری نوشته است. در حال حاضر یکی از برجسته‌ترین و مشهورترین تاریخ نگاران در حوزه تاریخ ایران و معاصر «آبراهامیان» است. در ادامه در خصوص ایشان و آثارشان اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

بیوگرافی یرواند آبراهامیان

آبراهامیان دارای ملیت ارمنی-ایرانی است و شهروندی ارمنی-آمریکایی دارد. او تحصیلات خود را تا کلاس سوم دبستان در یک مدرسه ایرانی پشت سر گذاشت اما پدر و مادرش در سال ۱۳۲۹ او را برای ادامه تحصیل به بریتانیا فرستادند تا تحصیلاتش را در یک مدرسه شبانه روزی ادامه دهد. آبراهامیان تحصیل خود را در رشته «تاریخ اروپا» ادامه داد و با مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه آکسفورد فارغ‌التحصیل شد؛ همچنین بعد از مهاجرت به آمریکا تحصیلاتش را در مقطع دکتری دانشگاه کلمبیا ادامه داد. وی در حوزه تاریخ ایران دارای سابقه تدریس در دانشگاه‌های آکسفورد و پرینستون است. در حال حاضر ایشان تاریخ جهان و خاورمیانه را در کالج باروک دانشگاه نیویورک تدریس می‌کنند. یرواند آبراهامیان آثار، تألیفات و مقالات برجسته‌ای دارد. ویژگی بارز آثار او توجهش به نقش توده‌های گوناگون در گذار تاریخی و مبانی اجتماعی مرتبط با تحولات سیاسی است. نگاه متفاوت این تاریخ‌نگار باعث شده تا راه او از دیگر مورخان که روی ساختار سیاسی قدرت تمرکز کرده‌اند جدا شود. از نظر جایگاه اندیشگی آبراهامیان را یک تاریخ‌دان چپ می‌دانند. وی به روش‌ای پی تامپسون (مورخ انگلیسی) در حوزه تاریخ نگاری توجه ویژه‌ای دارد.

بررسی دیدگاه و آثار یرواند آبراهامیان

آبراهامیان آثار مختلفی دارد که از محبوب‌ترین کتاب‌های او می‌توان به ایران بین دو انقلاب، کودتای مرداد ۱۳۳۲ سازمان سیا و ریشه‌های روابط کنونی ایران و آمریکا، مردم در سیاست ایران پنج پژوهش موردی، تاریخ ایران نوین، تاریخ ایران مدرن، مقالاتی در جامعه شناسی سیاسی ایران یا خمینیسم اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با دیدگاه آبراهامیان در ادامه دو اثر او را به تفکیک بررسی خواهیم کرد.

تاریخ مدرن ایران

این کتاب به‌صورت تحلیلی و تحقیقی تاریخ و گذشته صدساله ایران معاصر را به تصویر می‌کشد. آبراهامیان در نگارش این کتاب معیارهای مختلف اجتماعی، سیاسی، نظامی و اقتصادی را مدنظر قرار داده است. با توجه به اینکه ایران در دوره معاصر تحولات مختلفی را پشت سر گذاشته آگاهی از دلایل آن یکی از مهم‌ترین مسائلی است که یرواند آبراهامیان با قلم خود به آن می‌پردازد. هنگامی که این کتاب را می‌خوانید با مباحث مختلفی از جمله حکومت پهلوی، دوران قاجار، شروع انقلاب اسلامی، کشف نفت، جنگ ایران و عراق و دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد به‌طور کامل آشنا می‌شوید. به عقیده اکثر مخاطبان و صاحب نظران آبراهامیان با این کتاب و یک بررسی همه جانبه، تحقیق بسیار و نکته سنجی دقیق اثر ارزشمندی را به جامعه عرضه کرده است. در ادامه به فصل‌های مختلف این کتاب اشاره خواهیم کرد.

  • شاهان مستبد
  • انقلاب و جنگ بزرگ
  • سیاست مشت آهنین رضا شاه
  • فطرت ناسیونالیستی
  • انقلاب سفید محمدرضا شاه
  • جمهوری اسلامی

کودتا

در این کتاب آبراهامیان مجدداً به تاریخ معاصر ایران به‌ویژه کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲، دلایل کودتا، اتفاقات پیرامون محمد مصدق، روابط ایران و آمریکا از گذشته تا به امروز و ملی شدن نفت اشاره می‌کند. اولین بار در سال ۲۰۱۳ این کتاب منتشر شد. در حقیقت آبراهامیان تلاش می‌کند تا با این کتاب موضوع کودتا و نقش او روی روابط دیپلماتیک ایران و ایالات متحده آمریکا از گذشته تا به امروز را به‌طور کامل بررسی کند. اگر علاقه‌مند هستید تا اطلاعاتتان در خصوص کودتا و مسائل پیرامون آن به چالش کشیده شود، مطالعه این کتاب را به شما توصیه می‌کنیم. در ادامه فصل‌های این کتاب را معرفی خواهیم کرد.

  • ملی شدن صنعت نفت
  • مذاکرات ایران و انگلیس
  • کودتا
  • میراث

کلام آخر

یرواند آبراهامیان از اساتید مجرب و تاریخ نگاران برجسته ایران مدرن است. وی به سیاست و تاریخ خاورمیانه علاقه زیادی دارد و در حوزه روابط خارجی ایران، اقتصاد و سیاست اظهارنظرهای مختلفی کرده است. برای آشنایی بیشتر با نگاه و آثار این تاریخ نگار، خواندن این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم.

کتاب‌های پرفروش یرواند آبراهامیان

کتاب‌های جدید یرواند آبراهامیان