سال 1403

جین آستین (Jane Austen)

کتاب‌های جین آستین (Jane Austen)

جین آستین یکی از نویسندگان قرن ۱۸ و ۱۹ است که کتاب‌هایش اثری شگرف در تاریخ ادبیات غرب داشته است. او شناخت زیادی از زندگی زنان داشت و استفاده از همین مهارت آثارش را به آثاری ماندگار تبدیل کرد. او یکی از نویسندگان مشهور انگلیسی است که رمان‌هایش از شهرت زیادی برخوردار است و زنان به رمان‌های او عشق می‌ورزند.

زندگی نامه جین آستین

جین آستین در ۱۶ دسامبر ۱۷۷۵ در جنوب شرقی انگلستان متولد شد.  پدر او یک کشیش بود و جین هفتمین فرزند او به شمار می‌رفت. این نویسنده بریتانیایی رمان‌های زنانه بسیار پرطرفداری را خلق کرده است که هر کس در هر قشری می‌تواند آنها را بخواند و لذت ببرد. جین آستین از دوران نوجوانی نوشتن را آغاز کرد و در ۶ رمان خود درباره زندگی در قرن ۱۷ و اوایل قرن ۱۸ حرف زده است. از بین کتاب‌های او ۴ رمان در عرض ۴ سال چاپ شدند که مهارت او را در نگارش نشان می‌دهد. رمان‌هایی که در زمان حیات او به مرحله چاپ رسیدند عبارت بودند از: عقل و احساس، غرور و تعصب، منسفیلد پارک و اِما. دو کتاب دیگر او بعد از مرگش چاپ شدند و کتاب هفتم هرگز به پایان نرسید.  جین در زمان حیات خود رمان‌هایش را بدون اسم به چاپ می‌رساند. کسی نمی‌دانست او نویسنده این کتاب‌ها است. جین عمر کوتاهی داشت و در سن ۴۲ سالگی درگذشت. او هرگز انگلستان راترک نکرد و تمام عمر با خانواده و دوستان سر کرد. حتی جین تا آخر عمرش ازدواج نکرد. او عاشق نوشتن بود و بیشتر اوقاتش را وقف نوشتن کرد.

شیوه نگارش جین آستین

جین با خواندن کتاب‌های بسیار و مشاهده سبک‌های مختلف سبک نگارش خود را انتخاب کرد، سبکی که باعث شد رمان‌هایش به آثاری جاویدان تبدیل شوند. سبک جین منحصر به فرد است و باعث می‌شود احساسات مخاطب برانگیخته شود. صدای راوی در داخل رمان تاثیرگذاری آن را بیشتر می‌کند و باعث همزادپنداری مخاطب با شخصیت‌های رمان می‌شود. از نظر نقادان نبوغ او دو وجه داشت هم طنزش قدرتمند بود و هم اخلاق و روحیات آدم‌ها را خیلی خوب می‌شناخت و به کنایه آنها را در رمان‌هایش مطرح می‌ساخت. طنزی که او به کار می‌بست هرگز فکاهی نبود بلکه با استفاده از ایهام و کنایه سعی در تجلی واقعیت داشت به طوری که خواننده آن را کاملا احساس کند. جین آستین از توصیف جزئیات پرهیز می‌کرد یعنی هرگز به چهره شخصیت‌ها یا ویژگی‌های جزئی مکان‌های موجود در رمان نمی‌پرداخت. لحظات عاشقانه و احساسی در رمان‌های او به طور مختصر بیان می‌شد و زیاد با جزئیات روی آن تمرکز نمی‌کرد.

زمینه کتاب‌های جین آستین

او در هیچ کدام از رمان‌های خود با مردان کاری ندارد یعنی هیچ جریان سیاسی و موضوعات مربوط به مردان را برنمی تابد. شخصیت‌های اصلی داستان جین معمولا از طبقه متوسط برگزیده می‌شد و سعی می‌کرد از پررنگ کردن طبقه ثروتمند و فقیر به عنوان نقشی برجسته دوری کند او در میانه، راه می‌رفت. البته نقش‌های متوسط او به سمت طبقه بالا در حرکت بودند. حرکتی به سمت اشرافیت در داستان‌هایش دیده می‌شد. جین همیشه از کلیشه دوری می‌کرد یعنی در رمان‌های او تحولات سریع و ناگهانی یا خبرهای عجیب و غریب دیده نمی‌شد. در نوشته‌های خود از چیزهایی می‌نوشت که شخصا آنها را تجربه کرده است و نسبت به آنها آشنایی دارد. جین با زنان هم دوره خود تفاوت زیادی داشت برای او این زنان و سبک‌های آنها که فضایی دراماتیک و عاشقانه داشت و خسته کننده بود. تم رمان‌های جین نیز عاشقانه بود و قهرمانان رمان‌هایش زنان بودند ولی عاشقانه‌های جین سبکی متفاوت داشت که باعث شد جزو پرمخاطب‌ترین رمان‌ها باشد که دو قرن متوالی با جذابیت تمام به محبوبیتش ادامه دهد. آستین ۱۰ یا ۱۲ سال بعد از مرگش به محبوبیت رسید و برخلاف دختران رمان‌هایش هرگز ازدواج نکرد ولی با توجه به نوشته‌هایش احتمالا طعم عاشقی را چشیده بود.

آثار جین آستین

رمان‌هایی که در دوران حیات جین چاپ شده است عبارتند از: عقل و احساس که نام‌های دیگر آن شور و شوریدگی و حس و احساس نام دارد. در این رمان تقابل عقل و احساس با وجود دو خواهر که یکی احساساتی و دیگری عاقل و خویشتندار است، دیده می‌شود. غرور و تعصب رمان مشهور دیگر اوست که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این رمان نیز شاهد مسائل مربوط به اخلاقیات هستیم، غروری که رو به افول می‌گذارد و پیش داوری رفته رفته کمرنگ‌تر می‌شود. اما نام رمانی دیگر از اوست که پخته‌ترین اثرش به شمار می‌رود و طنز موجود در آن با شوخی و کنایه کاملا حس می‌شود. رمان دیگرش منسفیلد پارک نام دارد. در این رمان نیز عشقی پرفراز و نشیب را شاهد هستیم که شخصیت اصلی آن دختری به نام فانی است. رمان‌هایی که پس از مرگ جین چاپ شدند یکی نورثنگر آبی و دیگری‌ترغیب است که محتوای این رمان‌ها نیز سرشار از طنز است و به رفتار آدم‌ها تیزبینانه نگاه می‌کند. البته رمان‌ترغیب تفاوتی با بقیه رمان‌ها دارد و آن نگاه بدبینانه‌ای است که در آن وجود دارد.

شخصیت تاثیرگذار جین آستین

جین در ۴۲ سالگی درگذشت و دلیل مرگ او هیچ وقت مشخص نشد. زمانی که در حیات بود قدر و ارزشی را که شایسته‌اش بود دریافت نکرد. با اینکه ۲۰۰ سال از درگذشت او می‌گذرد اما آثار او همچنان یاد و خاطره‌اش را زنده نگه داشته‌اند و هر روز بر اعتبارش افزوده می‌شود. علاوه بر کتاب‌هایش نشانی دیگری نیز از او به یادگار مانده است و آن تصویری از اوست که بر روی اسکناس ۱۰ پوندی انگلستان حک شده است. بر اساس رمان‌های او نمایش‌های زیادی روی صحنه آمده است و فیلم‌های سینمایی و سریال‌هایی نیز ساخته شده است. جین آستین از زندگی طبقه متوسط و اشرافی قرن نوزدهم حرف می‌زد و مخصوصا زنان و روابط اجتماعی آن‌ها را هوشمندانه نشان می‌دهد. رمان‌های جین آستین هم مخاطب عامی دارد و هم مخاطب عارف و از این رو سالیان سال معروفیت خود را حفظ کرده است.

کتاب‌های پرفروش جین آستین

کتاب‌های جدید جین آستین