بیا از کتابچی بگیر

انتشارات علامه حلی

کتاب‌های انتشارات علامه حلی

مؤسسه علامه حلی فعالیت خود را در سال ۱۳۸۵ به طور رسمی آغاز کرد. در این سال تعدادی از معلمان با دغدغه «آموزش استعداد درخشان» دور هم جمع شدند و مؤسسه علامه حلی را تأسیس کردند. این معلم‌ها که خودشان از دانش‌آموختگان مدارس استعدادهای درخشان شهر تهران هستند، سال‌ها در مدارس سمپاد (سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان)، به دنبال پیاده سازی روش‌های مؤثر و جدید آموزش بوده‌اند و در نهایت تصمیم گرفتند تا نتیجهٔ این تجربیات را در مؤسسه علامه حلی در اختیار دیگر فعالان عرصه آموزش بگذارند. سؤال مهمی که ممکن است برای همهٔ شما پیش بیاید، ارتباط یا عدم ارتباط مؤسسه علامه حلی با مدارس سمپاد (اکثر این مدارس با نام‌های «علامه حلی» برای پسران و «فرزانگان» برای دختران فعالیت می‌کنند) است. در این باره باید گفت: «مؤسسه آموزشی علامه حلی، مؤسسه غیر انتفاعی است که ارتباط دولتی و رسمی با مدارس علامه حلی و فرزانگان ندارد، اما با توجه به این که مؤسسین این مجموعهٔ آموزشی، جمعی از فارغ‌التحصیلان قدیمی و دبیران این مدارس با هدف آموزش عمیق و مفهومی هستند، بنابراین فعالیت‌های مؤسسه علامه حلی و مدارس سمپاد در یک راستا است. اما همهٔ دانش‌آموزان برتر و سخت‌کوش می‌توانند از خدمات این مجموعه استفاده کنند.

حوزه‌های فعالیت مؤسسه علامه حلی

مؤسسه علامه حلی بعد از تأسیس، به تدریج در حوزه‌های مختلف آموزشی فعالیت‌هایی را انجام داد که در نوع خود خاص بودند. تقریباً می‌توان گفت برای اولین بار در سطح کشور فعالیت‌های آموزشی با رویکردی متفاوت نسبت به قبل توسط این مؤسسه شکل گرفت. در ادامه به معرفی این فعالیت‌ها خواهیم پرداخت.

  • برگزاری آزمون: مؤسسه علامه حلی انواع مختلفی از آزمون‌های تستی و تشریحی را برگزار می‌کند. هدف از برگزاری این آزمون‌ها سنجش تحصیلی، آمادگی ورود به تیزهوشان، استعدادیابی المپیاد، آمادگی المپیاد و… برای سنجش عملکرد دانش‌آموزان است. ثبت‌نام و انجام این آزمون‌ها در سامانه‌ای به نام «کارسنج» صورت می‌گیرد.
  • برگزاری کلاس‌های آمادگی ورود به تیزهوشان: این کلاس‌ها در مقاطع ششم و نهم برای آمادگی ورود به مدارس برتر و تیزهوشان (سمپاد) برگزار می‌شود. دوره‌های حضوری این کلاس‌ها تنها در شهر تهران برگزار می‌شود که با توجه به فراهم شدن امکان اعطای نمایندگی‌های مؤسسه علامه حلی در کشور، احتمالاً به زودی شاهد برگزاری کلاس‌های حضوری در سایر استان‌ها خواهیم بود. البته امکان ثبت نام دانش‌آموزان سراسر کشور در دوره‌های مجازی به وجود آمده است. اساتید این کلاس‌ها، دبیرهای باتجربه و باسابقه‌ای هستند که سال‌ها در مدارس سمپاد و مدارس برتر فعالیت داشته‌اند.
  • کارسوق: کارسوق یک دوره کوتاه مدت آموزشی در یک موضوع خاص است.  این کلمه ترجمهٔ لغت به لغت کلمه انگلیسی Work Shop (کار+سوق: بازار) است. هدف از برگزاری این دوره‌ها، یافتن دانش‌آموزان خلاق و مبتکر است که با دانسته‌های مقدماتی خود دست به کارهای خارق‌العاده می‌زنند. به بیان ساده‌تر یعنی کشف استعدادهای خاص و تقویت روحیه خلاقیت و آفرینندگی در دانش‌آموزان. کارسوق‌های مختلف، با شیوه‌های گوناگونی برگزار می‌شوند که حداقل یکی از روش‌های «سخنرانی، نشست‌های مختلف، نمایشگاه، مسابقه، گفت‌وگو، آزمایش، بحث و کارگاه‌های علمی» در آن‌ها برای انتقال اطلاعات استفاده می‌شود.
  • کتاب: انتشارات علامه حلی با بهره‌گیری از روش‌های نوین آموزش اقدام به تألیف کتاب‌های متعددی برای مقاطع مختلف کرده است. مجموعه کتاب‌های انتشارات علامه حلی، با همکاری جمع زیادی از مؤلفین و معلمان باتجربه مدارس سمپاد، تألیف و ویرایش گردیده است. در این کتاب‌ها تلاش بر این بوده که علاوه بر تأمین محتوای مناسب برای دانش‌آموزان برتر کشور، روش‌های جدیدتر و مؤثرتر آموزشی هم در انتقال این محتوا به کار گرفته شود. فعال کردن دانش‌آموز در مسیر آموزش و ارجاع او به انجام مشاهدات، فعالیت‌ها و آزمایش‌های مناسب برای انتقال مفاهیم آموزشی و همچنین ترغیب دانش‌آموز به منابع گسترده‌تر مانند سایت‌های علمی اینترنتی و نرم‌افزارهای آموزشی، از ویژگی‌های این سیستم آموزشی است. که در قسمت‌های مختلف کتاب‌های این انتشارات مثل «کنکاش کن، دست به کار شو، نوبت بازی، شهر فرنگ، پیشنهاد بازید و…» این منابع، سایت‌ها و آزمایش‌ها معرفی شده‌اند. علاوه بر این برای کمک به فرایند تدریس معلمین و دبیران، محصولات جانبی چون متن راهنمای تدریس کتاب، محتوای الکترونیک و… در کنار هر کتاب تولید شده است.

کتاب‌های پرفروش علامه حلی

کتاب‌های جدید علامه حلی