ژانر کسب و کار

کتاب‌های ژانر کسب و کار

ادبیات در ژانر کسب و کار بسیار جذاب است، خصوصا برای مدیران یا صاحبان سرمایه؛ چرا که در کتاب‌هایی با این سبک مسائل گوناگون شغلی به شرح و تفصیل گفته شده است. مسائل مهم پیرامون حوزه کسب و کار مثل چگونگی ایجاد شغل، استفاده بهینه از سرمایه، تعامل درست کارفرمایان و کارمندان، تبدیل فرصت به ثروت، تعهد حرفه‌ای در کار و… همگی در این ژانر، به خوبی شرح داده شده است. امروزه در ایران عده زیادی خواهان ایجاد کسب و کار خود هستند، کتاب‌های این ژانر به آن‌ها کمک می‌کند که حتی اگر سرمایه‌ای ندارند یا سرمایه اندکی دارند، به خوبی کسب و کار خود را ایجاد کنند و پیش ببرند.

ادبیات کارآفرینی

کارآفرین، همان‌طور که حدس می‌زنید به معنی شخص یا اشخاصی است که اقدام به ایجاد مشاغل جدید می‌کنند. این ابتدایی‌ترین تعریف برای کارآفرینی است. کارآفرینی یعنی عملی کردن یک ایده خلاقانه برای ایجاد یک کسب و کار جدید. کارآفرینی سه مشخصه اصلی دارد: ریسک کردن، ارزش آفرینی و تبدیل کردن یک فرصت به ثروت. به گفته ریچارد کانتیلون اقتصاددان فرانسوی−ایرلندی قرن ۱۷ و ۱۸ میلادی کار آفرین یعنی: «کسی که کسب و کاری را سامان می‌دهد و ریسک این کار را می‌پذیرد. به این امید که از این ریسک کردن، سودی به دست آورد.» ویژگی‌های کار آفرینان عبارت است از: مسئولیت‌پذیری، ریسک‌پذیری، اعتماد به موفقیت، تحمل شکست، انرژی بالا، علاقه‌مندی به ارزش آفرینی و توانایی مدیریت و سازمان‌دهی.

معروف‌ترین کتاب‌های ژانر کسب و کار در مورد ایجاد شغل

  • سرمایه‌گذار هوشمند، نوشته بنجامین گراهام: بنجامین گراهام بزرگترین و معروف‌ترین مشاور سرمایه‌گذاری قرن بیستم است. کتاب او با نام سرمایه‌گذار هوشمند سال ۱۹۴۹ نوشته و به بازار عرضه شد. به گفته وارن بافت این کتاب بهترین کتاب در ارتباط با سرمایه‌گذاری است.
  • مجموعه مقالات وارن بافت: وارن بافت مدیر عامل شرکت «برکشایر هاتاوی» است و در این کتاب تجارب ارزشمند و بی‌نظیر خود را با ما به اشتراک گذاشته است. وارن بافت یکی از بزرگ‌ترین مدیران و از افراد ثروت‌مند جهان است.
  • ماجراهای کسب و کار نوشته جان بروکز
  • هنر جنگ: این کتاب پیش از میلاد مسیح توسط سان تزو نوشته شده است و به استراتژی کسب و کار می‌پردازد.
  • معمای نوآور: این کتاب ارزشمند اثری از کلایتون ام. کریستنسون است. این کتاب به توضیح علت‌های گوناگون شکست‌ها و موفقیت‌های هر کسب و کاری می‌پردازد. گفتنی است استیو جابز از این کتاب برای آوردن توضیحی در چرایی استفاده از محاسبات ابری در اپل استفاده می‌کند.

معروف‌ترین کارآفرینان جهان

  • والت دیزنی: او در ابتدا یک کارتونیست بود. در دفتر یک روزنامه مشغول به کار شد ولی بعدها به سمت انیمیشن روی آورد و با کمپانی یونیورسال همکاری کرد، پس از خلق شخصیت اسوالد خرگوش خوش شانس برای یونیورسال، از آن کمپانی جدا شد و یک شخصیت کارتونی متعلق به خودش را خلق کرد، شخصیتی که برای همه یادآور خاطرات خوش کودکی است: میکی موس
  • استیو جابز: کار آفرینی که نامش برای همه آشناست و نوآوریش موجب تغییر شگرف در دنیای دیجیتال بود، کسی نیست جز استیو جابز، موسس کمپانی اپل، او در خانواده‌ای فقیر به دنیا آمد ولی روی پای خود ایستاد. ثروت او را در زمان مرگش ۸.۳ میلیارد دلار تخمین زده‌اند.
  • بیل گیتس: همان‌طور که می‌دانید بیل گیتس یکی از ثروت‌مندترین افراد جهان است. میزان ثروت او تقریبا ۷۹ میلیارد دلار تخمین زده شده است. بیل گیتس یکی از بزرگ‌ترین بنیان‌گذاران شرکت مایکروسافت است. او فعالیت‌های خیرخواهانه و عام المنفعه زیادی انجام داده است که موجب حسن شهرت اوست، مثل موسسه گیتس و مالیندا که بیش از ۲۸ میلیارد دلار برای این موسسه هزینه کرد.
  • جک ما: یکی از بزرگ‌ترین کارآفرینان جهان بنیان‌گذار شرکت علی بابا، یعنی جک ماست. جمله معروف او این است: هرگز کم نیاورید؛ زیرا پایان شب سیه سفید است.

ژانر مدیریت کسب و کار

در ژانر کسب و کار خصوصا در حوزه مدیریت کسب و کار کتاب‌های فراوانی نوشته و ترجمه شده است که برای مدیران چه در صنایع بزرگ و چه در مقیاس کوچک‌تر می‌تواند مفید باشد، برای مثال کتاب‌های زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

  • بالاترین ظرفیت ذهن نوشته جان هال: در این کتاب به مدیران آموزش داده می‌شود که چطور در کسب و کار پله‌های موفقیت را یکی پس از دیگری طی کنند و چگونه از فرصت‌ها به بهترین نحو درآمدزایی کنند.
  • خود اشتغال‌ها یا کارفرمایان نویسندگان جور کوم و رمپتون: این کتاب را اگر می‌خواهید کسب و کار کوچکی راه بیاندازید، بسیار توصیه می‌کنم. این کتاب آموزش می‌دهد که چگونه با تلاش مستمر و درس گرفتن از تجربیات دیگران و شخصی سازی کردن تجربه‌ها موفقیت کسب کنید.
  • صبح جادویی برای کارآفرینان نویسندگان هال الرود و کمرون الرود: این کتاب فوق العاده جذاب، در زندگی روزمره مدیران نیز به کار می‌آید این که چگونه روز خود را آغاز کنند و چگونه در شش روز اثری شگرف بر زندگی خود بگذارند و تغییر بزرگی ایجاد کنند.


چند کتاب ایرانی را در ژانر کسب و کار:

  • کتاب اوج: معرفی ۱+۳۸ چهره موفق و کارآفرین برتر ایران
  • نوآوری اجتماعی: مفاهیم، تعاریف، مدل‌ها نوشته علی مبینی دهکردی و مهران کشتکار هرانکی
  • کارآفرینی در نهادهای جامعه مدنی: پژوهشی در سازمان‌های غیر دولتی ایران نوشته سیدمحمد مقیمی

کتاب‌های پرفروش کسب و کار

کتاب‌های جدید کسب و کار