سال 1403

رشته ادبیات و علوم انسانی

دانش‌آموزان پس از اتمام دوره اول متوسطه، برای ورود به دوره دوم باید انتخاب رشته انجام دهند. به طور کلی دانش‌آموزان می‌توانند در ۶ رشته ادامه تحصیل دهند. این ۶ رشته عبارتند از:

  1. ریاضی و فیزیک
  2. علوم تجربی
  3. ادبیات و علوم انسانی
  4. علوم و معارف اسلامی
  5. فنی و حرفه‌ای
  6. کاردانش

اگر دانش‌آموز سال نهم هستید، برای اینکه انتخاب رشته اصولی بر اساس علاقه، ویژگی‌های شخصیتی، هوش و استعداد، توانایی و مهارت، اقتصاد و بازار کار و… داشته باشید، می‌توانید مقالهٔ «هر آن‌چه که باید دربارهٔ هدایت تحصیلی و انتخاب رشتهٔ دانش‌آموزان پایه نهم بدانید! » را به طور کامل در مجله کتابچی مطالعه کنید تا با دید آگاهانه‌تری مسیر تحصیلی آینده خود را انتخاب کنید. خوشبختانه این باور غلط و رایجی که دانش‌آموز ضعیف باید دور رشته‌های ریاضی و تجربی را خط بکشند و سراغ رشته انسانی بروند، تا حدود زیادی در جامعه کمرنگ شده است. انتخاب رشته‌ای که شما انجام می‌دهید، فقط مسیر سه ساله آیندهٔ شما را تعیین نمی‌کند، بلکه مسیر زندگی‌تان را مشخص می‌کند. چرا که پس از اتمام دوره دوم متوسطه، با غول بزرگی به نام کنکور سروکار خواهید داشت و در کنکور سراسری هم در این رشته شرکت خواهید کرد و در یکی از رشته‌های زیرگروه علوم انسانی ادامه تحصیل خواهید داد. در نتیجه شغل و زندگی شما را تحت الشعاع قرار خواهد داد و می‌توان انتخاب رشته را از مهم‌ترین انتخاب‌های سرنوشت‌ساز زندگی هر انسانی دانست. اگر در دروس ادبیات، عربی و مطالعات اجتماعی وضعیت مناسبی دارید و این دروس را با علاقه مطالعه می‌کنید و علاقهٔ زیادی به دروس زیست‌شناسی، فیزیک و ریاضیات ندارید، رشتهٔ انسانی می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

اطلاعاتی درباره رشته‌ها و زیرگروه‌ها در کنکور علوم انسانی

اگر در کنکور رشتهٔ علوم انسانی شرکت کرده باشید، پس از اعلام نتایج نهایی و مجاز شدن در انتخاب رشته، باید بر اساس رتبه قبولی‌تان، انتخاب رشته انجام دهید. هر ساله در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری که از طریق سازمان سنجش منتشر می‌شود، لیستی از رشته‌های پرمتقاضی در هر سه رشته اعلام می‌شود که طبق دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۰، پرمتقاضی‌ترین رشته‌ها در علوم انسانی، رشته‌های حقوق، روانشناسی و حسابداری هستند. رشته‌های دانشگاهی در کنکور علوم انسانی، به ۵ زیرگروه تقسیم‌بندی می‌شوند. زیرگروه ۱ که دروس تخصصی ادبیات فارسی و زبان عربی بالاترین ضریب را نسبت به سایر دروس دارند (ضریب ۴)، رشته‌های مرتبط با آموزش زبان عربی، آموزش زبان و ادبیات فارسی، حقوق، علوم قضایی، علوم قرآن و حدیث، فقه و حقوق و رشته‌هایی از این قبیل را شامل می‌شود. در زیرگروه ۲، درس ریاضی با ضریب ۴ و علوم اجتماعی با ضریب ۳، بالاترین ضرایب را دارند. رشته‌هایی که در این زیرگروه قرار می‌گیرند، عبارتند از امنیت اطلاعات، جامعه شناسی، مددکاری اجتماعی، مردم شناسی و… در زیرگروه ۳، دروس ریاضی و اقتصاد صدرنشین هستند و از مهم‌ترین رشته‌های این زیرگروه می‌توان به حسابداری، اقتصاد و تمامی مدیریت‌ها از جمله بازرگانی، مالی، بانکی، صنعتی و… اشاره کرد. در زیرگروه ۴، دروس تاریخ، جغرافیا، روانشناسی و ریاضی با ضریب ۳ از مهمترین دروس هستند و رشته‌هایی مانند آمار، علوم سیاسی، علوم انتظامی و باستان شناسی در این زیرگروه قرار می‌گیرند. در زیرگروه ۵، دروس روانشناسی، علوم اجتماعی و ریاضی بالاترین ضریب را دارند (ضریب ۳). اگر علاقمند به رشته‌های روانشناسی، علوم تربیتی، مطالعات خانواده، مشاوره و آموزش ابتدایی هستید، باید عملکرد خیلی خوبی در این ۳ درس مهم در کنکور داشته باشید.

اطلاعاتی درباره دانشگاه‌های علوم انسانی

در معرفی دانشگاه‌های مطرح و برتر در گروه علوم انسانی در کشور، می‌توان به دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبائی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه شهید بهشتی تهران، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه خورازمی و دانشگاه شیراز اشاره کرد. همچنین دانشگاه‌های آزاد اسلامی (علی‌الخصوص واحد علوم تحقیقات تهران)، واحدهای پیام نور در استان‌ها و موسسات غیرانتفاعی نیز می‌توانند متناسب با وضعیت رتبه و کارنامه کنکور دانش‌آموز و همچنین بضاعت مالی از نظر پرداخت شهریه، مناسب باشند.

کنکور رشته علوم انسانی و جزئیات آن

دانش‌آموزان در کنکور رشته انسانی، همانند کنکور رشته‌های علوم تجربی، علوم ریاضی، هنر و زبان‌های خارجی، باید به پرسش‌های چهارگزینه‌ای ۲ دفترچه پاسخ بدهند. اولین دفترچه، دفترچه عمومی است که شامل ۱۰۰ سوال است و مدت زمان پاسخگویی به این ۱۰۰ سوال که ۴ درس را شامل می‌شود، ۷۵ دقیقه است. دفترچه دوم، دفترچه اختصاصی است که شامل ۱۸۰ پرسش چهارگزینه‌ای است و دانش‌آموزان در مدت ۱۶۵ دقیقه، فرصت دارند که به این سوالات که از ۹ درس اختصاصی رشته انسانی طرح شده است، پاسخ دهند. در ادامه درباره هر یکی از دروس و اهمیت آن و همچنین منابع کمکی در سال کنکور، مطالبی آورده شده است که می‌تواند به آگاهی شما نسبت به مقولهٔ کنکور بیافزاید و باعث بهبود عملکرد شما در سال کنکور شود.

زبان و ادبیات فارسی

دفترچه عمومی با سوالات درس زبان و ادبیات فارسی آغاز می‌شود. این درس شامل ۵ مبحث است که عبارتند از: لغت و املا، تاریخ ادبیات، دستور زبان، آرایه‌های ادبی و قرابت معنایی.

  • تعداد سوالات: ۲۵ تست
  • شماره سوالات: از شماره ۱ تا شماره ۲۵
  • زمان پاسخگویی: ۱۸ دقیقه
  • کتاب‌های درسی: ادبیات فارسی پایه دهم، ادبیات فارسی پایه یازدهم و ادبیات فارسی پایه دوازدهم
  • منابع کمک درسی پیشنهادی گروه کتابچی:
  1. اگر قصد دارید این درس را به صورت مبحثی و تفکیک شده در کتاب‍های مجزا مطالعه کنید، مجموع ۵ جلدی فارسی جامع انتشارات نشر الگو گزینهٔ بسیار مناسبی است. این مجموعه ۵ جلدی، شامل کتاب‌های لغت و املا نشر الگو، تاریخ ادبیات کنکور + قلمروها نشر الگو، دستور زبان فارسی نشر الگو، آرایه‌های ادبی نشر الگو و قرابت معنایی جامع کنکور نشر الگو می‌شود.
  2. اگر می‌خواهید تمامی مباحث را در یک کتاب مطالعه کنید، کتاب ادبیات فارسی موضوعی کامل کنکور انتشارات مبتکران سری میکرو طلایی یکی از بهترین گزینه‌هاست که در قالب یک مجموعه دو جلدی به چاپ رسیده است. (جلد اول ادبیات موضوعی گاج، جلد دوم ادبیات موضوعی گاج)

زبان عربی

درس عربی دومین درس در دفترچه عمومی است که به طور کلی به سه بخش ترجمه و تعریب، درک مطلب و قواعد تقسیم می‌شود.

فرهنگ و معارف اسلامی

آمارهای سازمان سنجش نشان می‌دهد که دانش‌آموزان در کنکور سراسری، در درس دینی نسبت به سایر دروس، وضعیت بهتری دارند. لذا اگر در این درس نتوانید درصدی بالاتر از درصد میانگین کسب کنید، تاثیر منفی زیادی بر تراز و رتبه شما خواهد گذاشت.

زبان انگلیسی

تست‎‌های درس زبان انگلیسی در کنکور در ۴ شاخه مطرح می‌شود: واژگان، گرامر، کلوز تست (Cloze test) و ریدینگ (Reading)

ریاضی

همانطور که پیش‌تر گفتیم، درس ریاضی در زیرگروه‌های ۲، ۳، ۴ و ۵ بالاترین ضریب را دارد. لذا کسب درصد بالا در این درس، می‌تواند تاثیر شگرفی در رتبه و تراز نهایی شما داشته باشد.

اقتصاد

میانگین درس اقتصاد در کنکور معمولا بالا نیست و با توجه به وقفه‌ای که بین سال دهم تا دوازدهم وجود دارد، ممکن است دانش‌آموزان مطالب این درس را از خاطر ببرند. لذا داشتن درسنامه و منبع تست جامع و کامل، کمک بسیار بزرگی به دانش‌آموزان در کسب درصد بالا در این درس می‌کند.

تعداد سوالات: ۱۵ تست

شماره سوالات: از شماره ۱۲۱ تا شماره ۱۳۵

زمان پاسخگویی: ۱۰ دقیقه

کتاب‌های درسی: اقتصاد پایه دهم

منابع کمک درسی پیشنهادی گروه کتابچی: کتاب اقتصاد جامع کنکور از انتشارات مشاوران آموزش

زبان و ادبیات فارسی

تست‌های درس ادبیات در قالب ۵ موضوع مطرح می‌شود که عبارتند از: سبک شناسی و تاریخ ادبیات، قلمرو ادبی (آرایه‌های ادبی)، قافیه، عروض و قلمرو فکری (قرابت معنایی).

  • تعداد سوالات: ۳۰ تست
  • شماره سوالات: از شماره ۱۳۶ تا شماره ۱۶۵
  • زمان پاسخگویی: ۳۰ دقیقه
  • کتاب‌های درسی: علوم و فنون ادبی پایه دهم، علوم و فنون ادبی پایه یازدهم و علوم و فنون ادبی پایه دوازدهم
  • منابع کمک درسی پیشنهادی گروه کتابچی: کتاب علوم و فنون ادبی جامع کنکور از انتشارات مشاوران آموزش

زبان عربی

عربی تخصصی را می‌توان جزو دروس دشوار در کنکور رشته انسانی به شمار آورد. عربی تخصصی مانند عربی عمومی به ۳ بخش اصلی تقسیم می‌شود که عبارتند از ترجمه و تعریب، درک مطلب و قواعد.

تاریخ

درس تاریخ، یکی از حجیم‌ترین دروس رشته علوم انسانی است و می‌توان آن را درسی صددرصد حفظی دانست.

  • تعداد سوالات: ۱۵ تست
  • شماره سوالات: از شماره ۱۸۶ تا شماره ۲۰۰
  • زمان پاسخگویی:  ۱۲٫۵ دقیقه
  • کتاب‌های درسی: تاریخ پایه دهم، تاریخ پایه یازدهم و تاریخ پایه دوازدهم
  • منابع کمک درسی پیشنهادی گروه کتابچی: کتاب تاریخ جامع کنکور از انتشارات مشاوران آموزش

جغرافیا

ماهیت درس جغرافیا، شباهت بسیار زیادی به درس تاریخ دارد و این درس را نیز می‌توان جزو دروس حفظی رشته انسانی به شمار آورد.

علوم اجتماعی

داوطلبان کنکور انسانی معمولا عملکرد خوبی در درس علوم اجتماعی دارند. همچنین اگر به رشته‌های همچون روانشناسی، علوم تربیتی، آموزش ابتدایی و سایر رشته‌های زیرگروه ۵ رشته انسانی علاقمند باشید، باید تلاش مضاعفی در این درس داشته باشید.

  • تعداد سوالات: ۲۰ تست
  • شماره سوالات: از شماره ۲۱۶ تا شماره ۲۳۵
  • زمان پاسخگویی: ۱۵ دقیقه
  • کتاب‌های درسی: جامعه شناسی پایه دهم، جامعه شناسی پایه یازدهم و جامعه شناسی پایه دوازدهم
  • منابع کمک درسی پیشنهادی گروه کتابچی: کتاب جامعه شناسی جامع کنکور از انتشارات مشاوران آموزش

فلسفه و منطق

داوطلبانی که درک عمیق و فلسفی‌ای از مسائل دارند، در حل تست‌های این دو درس موفق‌تر عمل می‌کنند. دروس منطق و فلسفه، دروسی مفهومی و حفظی‌اند و با توجه به زنجیروار بودن مطالب، بهتر است که جهت حصول نتیجه بهتر، در مطالعهٔ این درس تداوم و استمرار داشته باشید.

روان‌شناسی

دفترچه تخصصی رشته انسانی با تست‌های درس روانشناسی به پایان می‌رسد و اکثر داوطلبان درصد خوبی از این درس کسب می‌کنند.

کتاب‌های پرفروش ادبیات و علوم انسانی

کتاب‌های جدید ادبیات و علوم انسانی