سال 1403

سروش موئینی

کتاب‌های سروش موئینی

اگر دانش‌آموز رشتهٔ تجربی باشید احتمالاً باید یکی از منابع شما در درس ریاضی، کتاب‌های ریاضی خیلی سبز باشد. این کتاب‌ها عموماً توسط سه نویسنده به چاپ رسیده که یحتمل نام آن‌ها برای شما آشنا است. این سه نفر سروش موئینی، رسول محسنی منش و دکتر کورورش اسلامی هستند. سروش موئینی که برای مخاطبین کتابچی آشناتر نیز هست، زیرا چند گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی (live) را با او داشته‌ایم. شما می‌توانید برای تماشای این گفت‌وگوها در صفحهٔ اینستاگرام کتابچی به لینک‌های زیر مراجعه کنید.

  • گفت‌وگوی شماره ۱:۱۲ خرداد ۱۴۰۰ (با موضوع راه‌های مناسب برای جمع‌بندی دروس قبل از کنکور سراسری)
  • گفت‌وگوی شماره ۲:۱۶ تیر ۱۴۰۰ (با موضوع تحلیل سوالات ریاضی کنکور ۱۴۰۰)

نکتهٔ جالبی که در این گفت‌وگوها وجود داشت فن بیان بسیار فوق‌العاده استاد موئینی در بیان مطالب بود؛ که این مورد نشانگر تدریس فوق‌العادهٔ ایشان است و در کلاس درس نیز همانند این گفت‌وگو مطالب را بسیار شیوا و رسا بیان می‌کنند. او هم‌اکنون دبیر یکی از معتبرترین مراکز آموزش مجازی است. در ادامه توضیحات بیشتری راجع به بیوگرافی و تالیفات مهندس سروش موئینی ارائه خواهیم داد.

بیوگرافی سروش موئینی

سروش موئینی متولد سال ۱۳۶۱ است که دوران دبیرستان خود را در رشتهٔ ریاضی فیزیک با موفقیت پشت سر گذاشت. در سال ۱۳۷۹ با شرکت در کنکور همین رشته، توانست رتبهٔ ۷۲ را به دست آورد و در رشتهٔ مهندسی مکانیک دانشگاه شریف مشغول به تحصیل شد. او دورهٔ کارشناسی ارشد خود را نیز در دانشگاه شریف گذراند. سروش موئینی با پذیرفته شدن در دانشگاه، در همان سال‌های ابتدایی دانشجویی خود وارد حوزهٔ آموزش شد. سال ۱۳۸۰ در اولین فعالیت خود در این حوزه، به تدریس درس حساب و دیفرانسیل رشتهٔ ریاضی پرداخت. در طول این مدت علاوه بر دیفرانسیل، تدریس درس گسسته را نیز آغاز کرد. سرانجام در سال ۱۳۸۸ به طور تخصصی و متمرکز در حوزهٔ ریاضیات تجربی فعالیت خود را آغاز کرد. در این بین دست به تألیف کتاب‌های زیادی نیز زده است که در بین دانش‌آموزان کتاب‌های پرمخاطبی محسوب می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر و توضیحات مفصل از قول خود نویسنده، به مطلب «گفت‌وگو با سروش موئینی» در مجلهٔ کتابچی سر بزنید.

تألیفات سروش موئینی از گذشته تا به امروز

اولین صحبت‌هایی که برای تالیف با مهندس موئینی صورت گرفت، اردیبشهت سال ۱۳۸۷ بود. این صحبت‌ها از سوی انتشارات خیلی سبز برای تالیف کتاب ریاضی تجربی جامع خیلی سبز بود. بعد از نوشتن کتاب و انجام تغییرات زیادی که از سوی انتشارات از او خواسته شد، در نهایت در شهریور سال ۱۳۸۸ اولین کتاب سروش موئینی منتشر شد. به غیر از این کتاب، کتاب‌های دیگری نیز تالیف کرده و به جز خیلی سبز با برخی دیگر از مجموعه‌ها همکاری داشته است. او نیز مانند بسیاری دیگر از نویسندگان معتقد است که راه ورود به حوزهٔ تالیف، ویرایش علمی چندین کتاب است و بعد از آن می‌توانند با کسب اعتبار و جلب اعتماد ناشران آموزشی وارد این عرصه شوند. چند اثر از او با همراه اندکی توضیحات ارائه شده است.

  • چکیده گسسته و جبر و احتمال انتشارات تخته سیاه: این کتاب که برای دروس ریاضی نظام قدیم بود، دیگر چاپ نمی‌شود.
  • ریاضیات جامع کنکور تجربی انتشارات خیلی سبز (جلد اول، جلد دوم): این کتاب در دو جلد که جلد اول آن شامل درسنامه، تست، پاسخنامه کلیدی و بخش پیوست است؛ با درسنامه‌هایی خودآموز و تست‌های استاندارد از پرفروش‌ترین کتاب‌های ریاضی تجربی است. جلد دوم نیز پاسخنامه تشریحی سوالات جلد اول است که راه حل‌های مناسبی را ارائه داده است.
  • ریاضی دوازدهم تجربی انتشارات خیلی سبز: این کتاب تنها مباحث ریاضی دوازدهم تجربی را ارائه داده است که شامل درسنامه، تست و پاسخنامه تشریحی است. این کتاب مختص دوازدهمی‌های رشتهٔ تجربی است.
  • ریاضی یازدهم تجربی انتشارات خیلی سبز: این کتاب نیز مانند کتاب دوزادهم تجربی شامل تست، درسنامه و پاسخنامه تشریحی است که برای یازدهمی‌ها به چاپ رسیده است.
  • ریاضی دهم تجربی و ریاضی انتشارات خیلی سبز: کتاب ریاضی دهم رشته‌های ریاضی و تجربی مشترک است. این کتاب که به رویکردی کاملاً تستی به چاپ رسیده و روندی مانند کتاب‌های یازدهم و دوازدهم تجربی دارد.
  • فصل آزمون ریاضی تجربی انتشارات خیلی سبز: این کتاب که تنها از تست و پاسخنامه تشریحی ارائه شده است، می‌تواند کتاب دومی برای دانش‌آموزان رشتهٔ تجربی باشد که با استفاده از چندین آزمون این کتاب خود را محک جدی بزنند تا برای آزمون‌های آزمایشی و کنکور آماده‌تر شوند.
  • جمع‌بندی ریاضی تجربی انتشارات خیلی سبز: همانطور که از نام این کتاب مشخص است برای دوران جمع‌بندی به چاپ رسیده است. دانش‌آموزان تجربی می‌توانند با استفاده از این کتاب، ریاضی خود را در ماه‌های منتهی به کنکور جمع‌بندی کنند. این کتاب از درسنامه‌های کوتاه مناسب جمع‌بندی و تست‌های هدفدار تشکیل شده است.
  • آمار و احتمال یازدهم انتشارات خیلی سبز: این کتاب مناسب دانش‌آموزان رشتهٔ ریاضی در پایهٔ یازدهم و کنکور است که از تست، درسنامه و پاسخنامه تشریحی تشکیل شده است.
  • همانطور که مشاهده می‌کنید، بیشتر تالیفات سروش موئینی با همکاری انتشارات خیلی سبز صورت گرفته است. تالیفات او بیش از کتاب‌هایی است که در بالا ارائه شده، اما برای جلوگیری از اطالهٔ کلام به همین چند مورد بسنده کرده‌ایم.

کتاب‌های پرفروش سروش موئینی

کتاب‌های جدید سروش موئینی