سال 1403

بهمن بازرگانی

کتاب‌های بهمن بازرگانی

شیمی یعنی علم مطالعهٔ ساختار، خواص، ترکیبات، و تغییر شکل مواد. این شاخهٔ علمی مربوط به عناصر شیمیایی و ترکیبات شیمیایی می‌شود که شامل اتم‌ها، مولکول‌ها، و برهم‌کنش میان آن‌هاست. درس شیمی در نظام آموزشی ایران برای رشته‌های ریاضی و تجربی کاملاً مشابه است و در سه سال متوسطه دوم، در هر سال یک کتاب را شامل می‌شود. این درس جز دورس اختصاصی این دو رشته محسوب می‌شود که در کنکور نیز ۳۵ سوال را به خود اختصاص می‌دهد. این درس ترکیبی از مفاهیم حفظی و مسائل است که دانش‌آموزان برای کسب درصد بالا باید بر هر دو موضوع مسلط باشند.

بیوگرافی بهمن بازرگانی

کمتر دانش‌آموز و یا فارغ‌التحصیل رشته‌های ریاضی و تجربی پیدا می‌شود که بهمن بازرگانی را نشناسد و یا حداقل نام ایشان به گوشش نخورده باشد. کتاب‌های شیمی کنکور بهمن بازرگانی آنقدر با کیفیت بودند که در زمان کوتاهی در کشور مطرح شد. او در درس شیمی هم یک مدرس حرفه‌ای و هم یک مولف حرفه‌ای است. بهمن بازرگانی با تحصیلات کارشناسی ارشد شیمی، همزمان با اواخر دورهٔ دانشجویی خود یعنی اوایل دههٔ هفتاد، وارد دنیای آموزش شیمی شد. در ابتدای کار در چندین آموزشگاه در سطح تهران، مشغول به تدریس شیمی شد و تا به امروز که حدود سه دهه از آن می‌گذرد، در معتبرترین آموزشگاه‌های تهران مشغول به این کار است. در سال ۷۴ نیز کار تالیف را با انتشارات اندیشه‌سازان شروع کرد.

سبکی جدید در تالیف کتب آموزشی

آموزش در کتاب‌های بهمن بازرگانی، سبک متفاوتی با سایر کتاب‌ها داشت. برای اولین بار در تاریخ تالیف کتب کمک آموزشی، از مطالب طنز و کاریکاتورهای متناسب با مفهوم درس استفاده شد، که این موضوع باعث جذب هر چه بیشتر دانش‌آموزان سراسر کشور شد. با این سبک، مطالعه برای دانش‌آموزان جذاب‌تر می‌شود و ارتباط بیشتری نیز با کتاب برقرار می‌کنند. تا این حد که دانش‌آموزان کتاب را مطالعه می‌کنند که به این مطالب طنز برسند. علاوه بر این مورد، درسنامه‌های متفاوت آن است که با تداعی کردن کلاس درس در ذهن دانش‌آموز، آموزش را ساده‌تر کرده و ماندگاری بیشتر در حافظه بلند مدت آن‌ها دارد. برای این کار، از یک معلم و سه دانش‌آموز که هر کدام نمایندهٔ قشر خاصی از دانش‌آموزان است استفاده شده است. مکالمهٔ بین این سه دانش‌آموز و معلم است که کلاس درس را در ذهن دانش‌آموز تداعی می‌کند و جنبهٔ سرگرمی نیز دارد. در خلال همین صحبت‌ها نکات آموزشی ریزی را ارائه کرده است.

کتاب‌های استاد بهمن بازرگانی

بهمن بازرگانی در ابتدای کار، تالیف را با انتشارات اندیشه‌سازان شروع کرد. این همکاری تا اواخر دههٔ ۷۰ ادامه داشت و در اوایل دههٔ ۸۰ با انتشارات مبتکران همکاری خود را آغاز کرد. در سال ۸۰ هنوز سیستم ۵٫۳٫۴ بر نظام آموزشی کشور حاکم بود و کتاب‌های آن زمان با کتاب‌های درسی سیستم ۶٫۳٫۳ تفاوت داشت. بر همین اساس کتاب‌هایی که برای اولین بار با همکاری انتشارات مبتکران چاپ شد، بعد از تغییر نظام آموزشی، تجدید چاپ نشد. کتاب‌های استاد بازرگانی برای نظام جدید به تفکیک پایه به شرح زیر است:

پایه دهم:

تفاوت کتاب‌های شیمی دهم تک جلدی و دو جلدی در تعداد سوالات آن است. تعداد سوالات کتاب دو جلدی بیشتر از تک جلدی است و تفاوت زیادی در درسنامه‌های آن وجود ندارد. در شیمی دهم تک جلدی هر سه فصل شیمی دهم ارائه شده، ولی در جلد اول مجموعه کتاب دو جلدی فصل اول شیمی دهم و در جلد دوم آن فصول دوم و سوم شیمی دهم مورد بحث قرار گرفته است. فیل شیمی یک کتاب خلاصه و مناسب برای جمع‌بندی شیمی دهم محسوب می‌شود.

پایه یازدهم:

تمامی مواردی که برای شیمی دهم ذکر شد برای این کتاب‌ها نیز صدق می‌کند.

پایه دوازدهم:

در جلد اول، فصول اول و دوم شیمی دوازدهم ارائه شده و در جلد دوم، فصول سوم و چهارم شیمی دوازدهم شرح داده شده است.

کتاب‌های پرفروش بهمن بازرگانی

کتاب‌های جدید بهمن بازرگانی