سال 1403

جف کینی (Jeff Kinney)

کتاب‌های جف کینی (Jeff Kinney)

اگر با خاطرات یک بی‌عرضه که با نام‌های (خاطرات یک بچه چلمن) و (خاطرات یک پسر لاغرو) آشنایی داشته باشید، بدون شک جف کینی را نیز می‌شناسید. جف کینی نویسندهٔ آمریکایی و متولد ۱۹ فوریه ۱۹۷۱ است. او در حقیقت نه تنها در نویسندگی بلکه در تصویرگری و طراحی بازی نیز مهارت و استعداد بالایی دارد.

جف در فورت واشنگتن، مریلند بزرگ شد و در دبیرستان اسقف مک نامارا تحصیل کرد. جف که از کودکی به مطالعه علاقهٔ بسیار زیادی داشت، با لذت کتاب‌های نویسندگانی همچون جودی بلوم، بورلی کلاری، پیرس آنتونی و جی آر آر را می‌خواند. او در اوایل دهه ۱۹۹۰ برای ادامه تحصیل به دانشگاه مریلند در کالج پارک رفت. او در طول زندگی دانشجویی و تحصیل خود ایدهٔ طراحی کمیک معروف خود، یعنی «Igdoof» به سرش زد که در روزنامهٔ دانشگاه «The Diamondback» منتشر شد. موفقیت کمیک ایگدوف جف را برای کارتونیست شدن، تشویق و ترغیب کرد. او در سال ۱۹۹۵ به نیوانگلند نقل مکان کرد.

جف طراحی کمیک معروف و محبوب «خاطرات یک بی‌عرضه» را از سال ۱۹۹۸ آغاز کرد. اما اولین جلد از مجموعهٔ این کمیک بوک تا سال ۲۰۰۷ منتشر نشد. کتاب دوم این مجموعه در سال ۲۰۰۸ منتشر شد. کتاب‌های بعدی این مجموعه به ترتیب از ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۰ منتشر شدند و یک مجموعهٔ پانزده جلدی خنده‌دار را برای بچه‌ها (و بزرگسالان) تشکیل دادند. جالب اینجا است که این مجموعه به محض انتشار محبوبیت گسترده‌ای پیدا کرد و با فروش جهانی ۴۲ میلیون نسخه تا سال ۲۰۱۰ به مقام اول جدول کتاب کودکان رسید. به طور کلی در کنار این مجموعه چهار جلد مکمل منتشر شده است که «بچه چلمن خودت انجامش بده»، «خاطرات فیلم سینمایی بچه چلمن»، «نسخهٔ اصلاح شدهٔ بچه چلمن، خودت انجامش بده» و «چپتر بعدی خاطرات فیلم سینمایی بچه چلمن» نام دارند و به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۸، ۲۰۱۰، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۷ منتشر شد.

یک بچه چلمن

این مجموعه کتاب‌ها خاطرات یک پسربچهٔ مدرسه‌ای به نام گرگ هفلی را بیان می‌کند که علی‌رغم اینکه خودش را چلمن و بی‌عرضه می‌پندارد، بسیار بازیگوش و خوش‌فکر است. او نظرهای جالبی را راجع به همکلاسی‌ها و اقوامش بیان می‌کند و گاهی حرف‌هایش را در قالب کنایه و متلک می‌گوید که متن را جذاب‌تر می‌سازد. در هر صفحه از کتاب، تصویرگری متفاوت و دوست‌داشتنی جف کینی به چشم می‌خورد که در عین سادگی، گرگ هفلی را دلبر و دوست‌داشتنی می‌کند. این مجموعه کتاب با وجود اینکه کمدی و خنده‌دار است، پیام‌های مختلفی را در دل خود دارد که آن را در لفافه بیان کرده و بچه‌ها را در نحوهٔ برقراری ارتباط‌های اجتماعی مناسب آموزش می‌دهد.

جالب است بدانید که بر اساس این مجموعه کتاب‌ها فیلم «خاطرات یک بی‌عرضه» نیز ساخته شد. جف به عنوان تهیه‌کنندهٔ اجرایی در این فیلم سهیم بود. با انتقادات مختلف منتقدان، این فیلم در گیشه نمایش خوبی ارائه داد. فیلم دوم Diary of a Wimpy Kid: Rodrick Rules (خاطرات یک بی‌عرضه، قوانین رودریک) در ۲۵ مارس ۲۰۱۱ اکران شد.

به دنبال مشهوریت کم‌نظیر مجموعه کتاب‌های گرگ هفلی، نام جف کینی در لیست نویسندگان پرفروش نیویورک تایمز و لیست ۱۰۰ نفر از بانفوذترین نویسندگان مجلهٔ تایمز قرار گرفت. او در سال ۲۰۰۹ برندهٔ جایزه کتاب کودکان دوروتی کانفیلد فیشر شد. این جایزه را می‌توان به نوعی اثبات محبوبیت بسیار زیاد کینی در میان خوانندگان کودک و نوجوان دانست.

او در کنار کتاب‌ها، بازی‌های آنلاینی را نیز طراحی می‌کند. خلاقیت‌ها و اقدامات مختلف او همواره در سایت معروف کودکان، Poptropica.com که توسط خود جف کینی طراحی شده، به روز رسانی می‌شود. او هم اکنون به همراه همسرش، جولی و دو پسرش، ویل و گرانت، در پلاینویل، جنوب ماساچوست اقامت دارد.

 

کتاب‌های پرفروش جف کینی

کتاب‌های جدید جف کینی