بیا از کتابچی بگیر

ماجراهای نارنیا قدیانی

کتاب‌های ماجراهای نارنیا قدیانی

نارنیا کجاست؟ دنیایی پر از جادوگر، موجودات افسانه‌ای، حیوانات سخنگو و قلمروهای جادویی که به قلم سی. اس لوئیس در هفت جلد مختلف خلق شده است و خاطرات تعداد زیادی از کودکان را از همان سال انتشار (یعنی سال ۱۹۵۰) تا به امروز تشکیل می‌دهد. در واقع، نارنیا یکی از آن نوستالژی‌های معروف است که اکثر افراد با آن آشنا هستند و شاید هم زمانی می‌خواستند در دنیای خلق‌شده توسط نویسنده، زندگی کنند. دریچهٔ این دنیا، کمد لباس جادویی است که در اتاقی قرار دارد و راه ورود و خروج را تعیین می‌کند. بچه‌هایی که از طریق این کمد لباس به نارنیا وارد می‌شوند، می‌توانند به اصلان، شیر عدالت خواه دنیای نارنیا کمک کنند و در مقابل شر بایستند. این کتاب به عنوان یکی از بزرگ‌ترین آثار در ادبیات کودکان معرفی شده است و بر اساس این رمان قطور هفت جلدی، تئاترها، فیلم‌های سینمایی و بازی‌های رایانه‌ای زیادی طراحی شده است. پس می‌توان به نتیجه رسید که شهرت آن، جهانی است. در واقع ماجراهای نارنیا در عین حال که در عصر معاصر به چاپ رسیده، یکی از کتاب‌های فانتزی کلاسیک در ادبیات کودکان محسوب می‌شود و با فروش بیش از ۱۰۰ میلیون نسخه و ترجمه به ۴۷ زبان مختلف، به پرفروش‌ترین اثر لوئیس تبدیل شده است. اما قبل از اینکه بیش از پیش راجع به این اثر صحبت کنیم که توسط پیمان اسماعیلیان ترجمه و نشر قدیانی به چاپ رسیده است، بیایید چند کلامی هم با نویسندهٔ آن آشنا شویم.

درباره سی. اس. لوئیس

سی. اس. لوئیس نویسندهٔ ایرلندی است که در سال ۱۸۹۸ به دنیا آمد و فعالیت‌های ادبی زیادی را به انجام رساند. شاید تعجب کنید که نویسندهٔ نارنیا، کتاب نقد یا الهیات نیز نوشته باشد، ولی واقعا همین‌طور است و آثار مختلفی نیز از او در این زمینه به جا مانده است. از سایر فعالیت‌های او می‌توان به تدریس در دانشگاه کمبریج و کار به عنوان منتقد و پژوهشگر ادبی اشاره کرد. کتاب‌های نقد او شامل تمثیل عشق، مطالعاتی در باب کلام، تصویر رها شده و تجربه‌ای در باب نقد می‌شود. از جمله رمان‌های او می‌توان به بازگشت زائر، از سیارهٔ خاموش، برلاندرا، آن قدرت زشت و… اشاره کرد. از جمله کتاب‌هایی که در زمینهٔ الهیات نوشته، می‌توان به مسیحیت محض، چهار عشق، فراسوی فردیت، نامه‌های اسکروتیپ و مسئلهٔ درد اشاره کرد. جالب است بدانید که او سعی کرده تا کتاب نارنیا را تا حد زیادی به مسیحیت گره بزند و اصلان را به نوعی، نماد عیسی مسیح معرفی کرده است. می‌گویند که او حین گفتگویی با تالکین، نویسندهٔ مجموعهٔ ارباب حلقه‌ها، مسیحی شد و حضور خدا را مجدداً پذیرفت.

هفت جلد مستقل ولی بهم پیوسته

ماجراهای نارنیا شامل هفت جلد مختلف است که به لطف انتشارات قدیانی در یک کتاب قطور و سنگین گرد هم آورده شده‌اند. گرچه این ماجراها از یکدیگر مستقل هستند و اگر تمایل به خواندن یکی از آن‌ها هم داشته باشید، می‌توانید موضوع و محتوا را به خوبی تشخیص دهید و از آن لذت ببرید. ولی ترجیح بر آن است که به ترتیب بخوانید و با درون‌مایهٔ داستان و شخصیت‌های آن، بهتر و بیشتر آشنا شوید. به هر حال، شیر اصلان در تمام قصه‌ها حضور دارد و شخصیت او در هر اثر، محبوب‌تر و دوست‌داشتنی‌تر می‌شود.

ساحره ادامه داد: «هرگز چنین دنیایی وجود نداشته.» آن‌ها گفتند: «هرگز دنیایی جز دنیای شما نبوده.» پادل گلا که هنوز هم مقاومت می‌کرد، گفت: «درست نمی‌فهمم منظورتان از دنیا چیست. هرچه دلت بخواهد می‌توانی با سازت دلنگ دلنگ کنی، آن‌قدر که انگشت‌هایت از خستگی بیفتد، ولی نمی‌توانی کاری کنی که نارنیا از یادم برود؛ همین‌طور دنیای زبرین. اگر هم دیگر نتوانیم آنجا را ببینیم، تعجب نمی‌کنم. شاید هم بتوانی روی تمامش را بپوشانی و تاریکش کنی، چه می‌دانم! ولی می‌دانم که قبلا آنجا بوده‌ام. آسمان پر از ستاره را دیده‌ام. خورشید را دیده‌ام که از توی دریا طلوع می‌کند و شب‌ها پشت کوه‌ها غروب می‌کند. آن را دیده‌ام که وسط روز به بالای آسمان می‌رسد و دیگر نمی‌توانم به خاطر نورش به آن نگاه کنم.»

داستان اول این مجموعه راجع به چهار کودک به نام مارتین، رز، پیتر و آن است. اما بیشتر ماجراها حول محور پیتر که از همه کوچک‌تر است، می‌چرخد. این چهار نفر، به خاطر حملات هوایی باید از لندن خارج می‌شدند. پدر آن‌ها به جبهه رفته است و مادرشان نیز به برخی اقدامات جنگی مشغول است. اما طی اتفاقاتی، همگی از طریق کمد جادویی به دنیای نارنیا منتقل می‌شوند. شایان ذکر است که این ماجرا برای کودکان مختلفی رخ می‌دهد و شخصیت‌های ثابت، به دنیای نارنیا تعلق دارند. در صورت تمایل، می‌توانید مجموعهٔ هفت جلدی را تهیه کرده و به ترتیب بخوانید، یا اینکه هر جلد را به صورت مستقل تهیه کنید و با دنیای نارنیا به صورت مختصر آشنا شوید.

کتاب‌های پرفروش ماجراهای نارنیا

کتاب‌های جدید ماجراهای نارنیا