بیا از کتابچی بگیر

آتول گاواند (Atul Gawande)

کتاب‌های آتول گاواند (Atul Gawande)

زندگی و شخصیت

آتول گاواند جراح، نویسنده و محقق بهداشت عمومی آمریکایی است که در پنجم نوامبر ۱۹۶۵ به دنیا آمد. او جراح عمومی و متخصص غدد درون‌ریز بدن است و در حال حاضر، در بیمارستان بریگام و زنان در بوستون، ماساچوست فعالیت دارد. او علاوه بر پزشکی و جراحی، از دانش خود برای فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی استفادهٔ زیادی کرده است و به خاطر تبحر بالایی که در نویسندگی دارد، آثار منحصربه‌فرد و پرفروشی نیز به جا گذاشته است. گاواند ابتدا در بروکلین، نیویورک از پدر و مادری هندی و پزشک متولد شد. پس از تولد او، طولی نکشید که به آتن، اوهایو نقل مکان کردند. جایی که او و خواهرش بزرگ شدند. گاواند بالاخره در سال ۱۹۸۳ از دبیرستان آتن فارغ التحصیل شد و سال ۱۹۸۷ از دانشگاه استنفورد لیسانس زیست شناسی و علوم سیاسی خود را دریافت کرد. وی به عنوان دانشمند رودز، در سال ۱۹۸۹ از کالج Balliol، آکسفورد، مدرک کارشناسی ارشد فلسفه، سیاست و اقتصاد را کسب کرد. او در سال ۱۹۹۵ با دکترای پزشکی از دانشکدهٔ پزشکی هاروارد فارغ التحصیل شد و در سال ۱۹۹۹ موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد بهداشت عمومی از دانشکده بهداشت عمومی هاروارد شد. او دورهٔ آموزش دستیاری جراحی عمومی خود را دوباره در سال ۲۰۰۳ در هاروارد گذراند.

برای دیدن وبسایت شخصی او می‌توانید به آدرس atulgawande.com مراجعه بفرمایید.

روزنامه‌نگاری

در دوره‌ای از زندگی، دوست گاواند یعنی یعقوب وایزبرگ، سردبیر روزنامهٔ تخته‌سنگ، از او خواست که در مجلهٔ آنلاین کمکش کند. به همین ترتیب، او در سال ۲۰۰۹، مقاله‌ای منتشر کرد که مراقبت‌های بهداشتی دو شهر در تگزاس را مقایسه می‌کرد. او با این مقاله می‌خواست به این نکته اشاره کند که مراقبت‌های بهداشتی در یک شهر در مقایسه با شهر دیگر گران‌تر است. این مقاله موجی خبری ایجاد کرد و توسط رئیس جمهور باراک اوباما برای تصویب قانون اصلاح بهداشت و درمان مورد استناد قرار گرفت. به گفتهٔ سناتور رون ویدن، مقاله به طور چشمگیری بر تفکر اوباما تأثیر گذاشت و توسط او به گروهی از سناتورها نشان داده شد. وی در واقع اذعان داشت که این همان چیزی است که ما باید اصلاح کنیم. گاواند علاوه بر نوشته‌ها و مقاله‌های مشهور خود، مطالعاتی را درباره موضوعاتی از جمله تکنیک‌های جراحی نظامی و خطا در پزشکی منتشر کرده است که در مجلهٔ پزشکی نیوانگلند موجود است. او هم‌اکنون مدیر چالش جهانی ایمنی بیمار در سازمان بهداشت جهانی است. مقاله‌های او در بهترین مقاله‌های آمریکایی ۲۰۰۳، بهترین مقاله علمی آمریکا ۲۰۰۲ و ۲۰۰۹، و بهترین علوم آمریکایی و طبیعت نویسی ۲۰۱۱ قرار دارند.

در سال ۲۰۱۲، او یک سخنرانی TED را با عنوان «چگونه پزشکی را بهبود دهیم؟» ارائه داد. این سخنرانی بیش از ۲ میلیون بار مشاهده شده است.

آثار

گاواند اولین کتاب خود را با عنوان «عوارض: یادداشت‌های یک جراح دربارهٔ علم ناقص» در سال ۲۰۰۲ منتشر کرد. این کتاب، نامزد نهایی جایزه کتاب ملی بود و در بیش از صد کشور جهان منتشر شده است. کتاب دوم او، یادداشت‌های یک جراح در مورد اتاق عمل بود که در آوریل ۲۰۰۷ منتشر شد. این کتاب در مورد سه فضیلت بحث می‌کند که گاواند آن‌ها را برای موفقیت در پزشکی بسیار مهم و ارزشمند می‌داند: کوشش، انجام کار به شیوهٔ صحیح و نبوغ. گوانده در کتابش از مثال‌ها و اشخاصی استفاده کرده که همگی تجسمی از این فضایل را داشته‌اند. این کتاب تلاش می‌کند تا چندین جنبه از موضوعات بحث‌برانگیز پزشکی را ارائه دهد. برای مثال می‌توان به قانون بد قضائی در ایالات متحده، نقش پزشکان در مجازات اعدام و تنوع درمانی بین بیمارستان‌ها اشاره کرد. گوانده سومین کتاب خود را با عنوان مانیفست چک لیست منتشر کرد. این کتاب با زیر عنوان «چطور کارها را درست انجام دهیم» در سال ۲۰۰۹ منتشر شد. او در این کتاب در مورد اهمیت سازماندهی و برنامه‌ریزی قبلی (مانند چک لیست‌های دقیق) در پزشکی، صنعت هواپیمایی، ساختمان‌سازی و به طور کلی، در تمام حرفه‌ها بحث می‌کند. مانیفست چک لیست در سال ۲۰۱۰ در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های غیر داستانی گالینگور نیویورک تایمز جا گرفت. کتاب «فناپذیری» او، در اکتبر ۲۰۱۴ منتشر شد و به عنوان یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های شماره ۱ نیویورک تایمز شناخته شد. این کتاب، در مورد تأثیر روش‌های درمانی بر روی بیماران لاعلاج بحث می‌کند. این کتاب بسیاری از تصورات سنتی راجع به نقش دارو را به چالش می‌کشد.

کتاب‌های پرفروش آتول گاواند

کتاب‌های جدید آتول گاواند