سال 1403

لیز پیشون (Liz Pichon)

کتاب‌های لیز پیشون (Liz Pichon)

لیز پیشون، نویسندهٔ خلاق کتاب کودکان

لیز پیشون احتمالا یکی از نویسنده‌های مشهور بریتانیایی است که شما چیزی راجع به او نمی‌دانید. نویسنده و تصویرگر کتاب‌های کودکان که در سال ۱۹۶۳ به دنیا آمد. نویسنده‌ای که او را با مجموعه کتاب‌های «تام گیتس» می‌شناسند. یک مجموعهٔ کمدی مصور که به بیش از ۴۳ زبان دنیا ترجمه شده و بیش از هشت میلیون نسخه در سراسر دنیا فروش داشته است. درست به همین دلیل نیز در کتابخانه‌های ایرلند، او را جزء ۲۰ نویسندهٔ برتر کتاب کودکان می‌شناسند.

او از کودکی به نقاشی و رنگ‌آمیزی علاقهٔ بسیار زیادی داشت و در آکادمی هنر Camberwell، طراحی و گرافیک یاد گرفت. او ابتدا به عنوان یک مدیر هنری در آموزشگاه موسیقی Jive Records مشغول به کار شد. اگرچه در کنار آن، به عنوان یک تصویرگر آزاد و نویسنده کتاب‌های کودکان فعالیت می‌کرد.  

همانطور که قبلا نیز به آن اشاره کردیم، مشهورترین و بهترین اثر او، مجموعه داستان‌های کمدی و مصور تام گیتس است که در سال ۲۰۱۱ به چاپ رسید. در حال حاضر، این مجموعه پانزده جلد دارد. او در سال ۲۰۱۶، «بچه ملیله» را خلق کرد. ورژن کودکانهٔ قالیچهٔ Bayeux که وقایع تاریخی را به نمایش می‌گذارد. در سال ۲۰۱۷، نیز اعلام شد که پیشون روی مجموعه‌ای جدید در حال کار است که توسط انتشارات آکادمی کتاب کودکان منتشر خواهد شد.

سایر آثار لیز پیشون

از سایر آثار او می‌توان به «اشکال بسیار زشت»، «برادر بزرگتر من، بوریس»، «لایحه خسته»، «پنگوئن‌ها»، «سه خوک ترسناک و گرگ بزرگ مهربان» و «جنگ کفش‌ها» اشاره کرد.

چند کلامی راجع به معروف‌ترین اثر او، تام گیتس

تام یک پسر ۱۰ سالهٔ شیطان و بازیگوش است که ماجراها و دردسرهای زیادی را از سر می‌گذراند و آن‌ها را طی یادداشت‌های روزانه به اشتراک می‌گذارد.

در واقع، عادی بودن ماجراهایی که تام تجربه می‌کند، کلید و راز محبوبیت این مجموعه است. کتابی رئالیست و واقع‌گرایانه که از عناصر خیالی و جادویی برای جذب کودکان استفاده نکرده و به نوعی، رقیب مجموعه خاطرات پسر لاغرو (یا خاطرات یک بی‌عرضه)، نوشتهٔ جف کینی به شمار می‌رود.

جالب اینجا است که صفحات کتاب تام گیتس نیز سن و سال و بازیگوشی‌های تام ۱۰ ساله را نشان می‌دهد. در این صفحات انواع و اقسام خط خطی‌ها، لکهٔ غذا، آب و جوهر به چشم می‌خورد. حتی پارگی نیز در میان آن‌ها به چشم می‌خورد.

با توجه به این نکات، جذابیت بصری کتاب‌ها برای پیشون از اهمیت بالاتری برخوردار است. از نظر پیشون، تصورات خواننده به اندازهٔ تخیلات او در کتاب‌ها مهم است. در واقع پیشتون طرح اولیهٔ داستان گیتس را کاملا مصور در نظر گرفته بود. او همیشه خلاء بزرگی را در بازار نشر کودکان احساس می‌کرد و این خلاء را در تصویرگری مناسب می‌دید. پیشون می‌خواست یک داستان معمولی را با عنصر جدیدی به نام تصویرگری حرفه‌ای ترکیب کند. پس به هر صفحه از کتاب تام گیتس، به عنوان یک اثر هنری مستقل نگاه می‌کرد که همین این مجموعه را به یکی از پرفروش‌ترین و موفق‌ترین آثار در کتاب کودکان تبدیل کرده است.

جوایز لیز پیشون

خلاقیت لیز پیشتون در تصویرگری و خلق داستان‌های مصور و کمدی برای کودکان، جوایز زیادی را برایش به ارمغان آورده است. از این جوایز می‌توان به جایزهٔ ملی انتشارات Parenting در سال ۱۹۹۸، جایزهٔ طنز رولد دال در سال ۲۰۱۱، جایزهٔ کتاب قرمز در سال ۲۰۱۲، جایزهٔ واتر استونز در سال ۲۰۱۲ و جایزهٔ پیتر آبی در سال ۲۰۱۳ اشاره کرد.

 

 

کتاب‌های پرفروش لیز پیشون

کتاب‌های جدید لیز پیشون