بیا از کتابچی بگیر

انتشارات ماهی

کتاب‌های انتشارات ماهی

انتشارات ماهی از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را در عرصه چاپ و نشر کتاب آغاز کرد. این انتشارات به خاطر آثارترجمه‌ای که عموما در زمینه ادبیات داستانی، تاریخ، جامعه‌شناسی، سیاست، فلسفه، کودک و نوجوان و… منتشر شده‌اند شناخته می‌شود. از جمله پرمخاطب‌ترین کتاب‌های منتشر شده توسط نشر ماهی می‌توان به آثار بزرگ ادبیات آلمان (از نویسندگانی مانند آلبر کامو) و همچنین آثار فرانتس کافکا اشاره کرد. این نشر تاکنون بیش از ۲۸۰ کتاب منتشر کرده که بیشتر آنها جزو آثار برجسته ادبی در دنیا هستند.

انتشارات ماهی بیشتر به خاطر کیفیت ویرایشی آثارش مورد تحسین قرار می‌گیرد. کتاب‌های این انتشارات ازترجمه روانی برخوردارند و ویراستاری خوبی دارند. همچنین طرح جلد کتاب‌ها و کیفیت آنها در سطح قابل قبولی است. کتاب‌های نشر ماهی در قطع‌های مختلف به چاپ می‌رسند. برای نمونه، کتاب‌های قطع جیبی که طرفداران زیادی هم دارند، بیشتر شامل مجموعه داستان‌ها می‌شوند. مجموعه «مختصر و مفید» از این انتشارات در قطع پالتویی به چاپ رسیده است. رمان‌های حجیم و کتاب‌های تاریخی نیز معمولا در قطع رقعی چاپ شده‌اند. همچنین این انتشارات مجموعه‌ای از کتاب‌های تاریخ باستان دارد که برخی از آنها در قطع رقعی و برخی دیگر در قطع وزیری به چاپ رسیده‌اند.

از جمله مهمترین کتاب‌های منتشر شده در انتشارات ماهی می‌توان به بیگانه اثر آلبر کامو، شب‌های روشن فیودور داستایفسکی، محاکمه و مسخ فرانتس کافکا اشاره کرد. البته این انتشارات، آثاری از نویسندگان ایرانی هم به چاپ رسانده که کتاب اسطرلاب حق اثر مولانا و همچنین در کشاکش دین و دولت اثر محمدعلی موحد از آن جمله هستند. در ادامه تعدادی از مهمترین کتاب‌های انتشارات ماهی را معرفی می‌کنیم:

بیگانه

در خط اول کتاب بیگانه اثر آلبر کامو می‌خوانیم: «مادرم امروز مرد. شاید هم دیروز، نمی‌دانم. تلگرامی به این مضمون از خانه سالمندان دریافت داشته‌ام! مادر درگذشت. تدفین فردا. همدردی عمیق. از تلگرام چیزی دستگیرم نشد. شاید این واقعه اتفاق افتاده باشد.» کامو از همان ابتدای داستانش، مخاطب را غافلگیر می‌کند. ماجراهای این کتاب که در دهه ۳۰ و در الجزایر اتفاق می‌افتد، درباره مردی به نام مورسو است که فردای روز خاکسپاری مادرش با دختری به اسم ماری آشنا می‌شود. او در ادامه به شکلی کاملا تصادفی درگیر قتل یک مرد عرب می‌شود.

محاکمه

رمان محاکمه که یکی از معروف‌ترین آثار فرانتس کافکا است، داستان مردی را بازگو می‌کند که بدون ارتکاب جرمی، دستگیر شده است. خواننده در طول داستان گمان می‌کند که دستگیری این مرد یک سوءتفاهم است و به زودی رها خواهد شد، اما این اتفاق رخ نمی‌ٔهد. رمان محاکمه تاثیرات زیادی روی آثار نویسندگان پس از کافکا گذاشت و مورد استقبال خواننده‌ها نیز قرار گرفت.

مسخ

رمان مسخ را می‌توان شاهکار فرانتس کافکا نامید. این کتاب درباره گرگور، یک بازاریاب جوان است که به حشره‌ای بزرگ تبدیل می‌شود. این تبدیل شدن را می‌توان نمادی از زندگی پوچ انسان امروز دانست که در دنیایی خشک و ماشین‌زده گرفتار شده است. کافکا به خوبی بحران زندگی بشر امروز را درک کرده و آن را به بهترین شکل ممکن در رمانش به تصویری می‌کشد. انسانی که تنهاست و از جامعه‌ترد شده و در اضطراب و دلهره به سر می‌برد.

شب‌های روشن

شب‌های روشن داستانی کوتاه نوشته فیودور داستایفسکی، نویسنده بزرگ روسی است. این کتاب که در سال ۱۸۴۸ نوشته شده، مانند اکثر داستان‌های داستایفسکی، از زبان یک راوی اول‌شخص روایت می‌شود که تنهاست و نمی‌تواند جلوی افکار خودش را بگیرد. او اسیر خیال‌بافی‌های ذهن خودش شده و تجربه‌های مختلفی از اتفاقات شهر را در قالب شش فصل این کتاب برای خواننده‌ها بازگو می‌کند.

استاد پترزبورگ

جی. ام. کوتسی نویسنده‌ای است که همواره تلاش کرده تا در آثارش بین داستان و تاریخ تناسب برقرار کند. یکی از مهمترین کتاب‌های او بی‌شک استاد پترزبورگ است که در سال ۱۹۹۴ آن را نوشت. او در این کتاب به بخشی از زندگی شخصی خود و مرگ ناگهانی پسرش می‌پردازد، اما مستقیما به آن اشاره نمی‌کند. از سوی دیگر استاد پترزبورگ به نوعی منطبق بر زندگی‌نامه فیودور داستایفسکی است. این کتاب مضمون بسیار پیچیده و عمیقی دارد و به بهترین شکل ممکن زندگی شخصی نویسنده را با وقایع تاریخی پیوند می‌زند.

استالین

کتاب استالین به زندگی رهبر شوروی، ژوزف استالین از کودکی تا زمان مرگش می‌پردازد. ادوارد رادزینسکی، نویسنده این کتاب برای نگارش آن از اسناد تاریخی که پیش از فروپاشی نظام شوروی در دسترس نبودند استفاده کرده است. رادزینسکی در این کتاب سعی کرده تا وقایع تاریخی را تحریف نکند و با حفظ جذابیت‌های داستانی، توصیفی دقیق و کامل از آن دوران ارائه دهد.

در کشاکش دین و دولت

در کشاکش دین و دولت کتابی از محمدعلی موحد است که به تاریخ اسلام، پس از رحلت پیامبر اکرم در سال یازدهم هجرت می‌پردازد. این کتاب یک بازه زمانی ۳۰ ساله، تا صلح امام حسن(ع) با معاویه را دربر می‌گیرد و با دقت به رخدادهای مهم این دوره از تاریخ مسلمانان می‌پردازد. این دوران شامل حوادث و اتفاقات مهمی است که مواردی مانند شکل حکومت در صدر اسلام، نحوه تشکیل حکومت خلیفه‌ای، نزاع در میان قبیله قریش، ماجرای شورش مسلمانان بر خلفا و… را شامل می‌شود.

کتاب‌های پرفروش ماهی

کتاب‌های جدید ماهی