سال 1403

هری پاتر کتابسرای تندیس

کتاب‌های هری پاتر کتابسرای تندیس

شاید کمتر کسی اسم هری پاتر را نشنیده باشد. شخصیت موجود در کتاب‌هایی که مجموعه‌ای بزرگ از داستان‌های جالب و زیبا را در دل خود دارد. این مجموعه به زبان‌های مختلفی‌ترجمه شده است و فیلم‌های آن نیز ساخته شد. هری پاتر یکی از شناخته شده‌ترین داستان‌هایی است که در دنیا توانسته است توجه طرفداران زیادی را به سمت خود جلب کند و به یک داستان جهانی تبدیل شود.

نویسنده کتاب‌های هری پاتر

هنر پردازی و نویسندگی زیبا و تخیلی سری کتاب‌های هری پاتر توسط جوآن جو رولینگ صورت گرفته است. این نویسنده انگلیسی با نوشتن مجموعه داستانی هری پاتر به شهرت زیادی دست یافت. رولینگ علاوه بر هری پاتر کتاب‌هایی مانند خلأ موقت، قصه‌های بیدل نقال، کوبیدیچ در گذر زمان را هم به رشته تحریر درآورد.

سبک داستان نویسی او ادبیات کودک و نوجوان و داستان جنایی است. کتاب‌های هری پاتر و فیلم‌هایی که بر اساس آن ساخته شد سبب شد این نویسنده زن به ثروت زیادی دست یابد و در بین ۱۳ زن پولدار جهان قرار گیرد. علاوه بر این وی در سال ۲۰۰۷ به عنوان دومین شخصیت تأثیرگذار سال انتخاب شد. رولینگ در حال حاضر فعالیت‌های خیر خواهانه و انسان دوستانه زیادی انجام می‌دهد.

هری پاتر کیست و چگونه خلق شده است؟

هری پاتر یکی از تأثیرگذارترین و مشهورترین شخصیت در بین کودکان و نوجوانان است. هری پاتر شخصیت اصلی است که در مجموعه کتاب‌هایی با همین نام خودنمایی کرده است و به علت داستان هیجانی و شگفت انگیزی که دارد در تمام دنیا معروف شد و پس از مدتی فیلم هری پاتر نیز توسط کارگردانان بزرگ عرصه سینما و تلویزیون به تصویر کشیده شد.

هری پاتر آن‌قدر در دنیای کودکان و حتی بزرگسالان معروف شد که در ذهن آن‌ها خود را به عنوان یک شخصیت واقعی جای داد و به عنوان یک اثر ماندگار در تاریخ به جای ماند. سری کتاب‌های هری پاتر داستان یک جادوگر نوجوان را روایت می‌کند که به همراه دوستان خود به نام‌های هرمیون گرنجر و رون ویزلی در مدرسه علوم جادوگری هاگوارتز تحصیل می‌کنند.

بخش اصلی این داستان به زمانی برمی‌گردد که هری پاتر برای غلبه بر جادوگر سیاه به نام لرد ولد مورت برمی‌خیزد. این جادوگر قصد داشت افراد غیر جادوگر را سرکوب کند، دنیای جادوگران را تحت فرمان خود درآورد و همه کسانی را که در مقابل وی ایستاده‌اند از جمله هری پاتر از پای درآورد.

سری کتاب‌های هری پاتر

هری پاتر در اصل یک داستان نیست بلکه مجموعه‌ای است که داستان‌هایی که در تمام آن‌ها شخصیت اصلی را این نوجوان فعال و ماجراجو بر عهده دارد. هری پاتر دارای ۸ کتاب است که هر کدام در زمانی خاص به رشته تحریر درآمده است.

هری پاتر و سنگ جادو

اولین جلد از سری کتاب‌های هری پاتر با نام هری پاتر و سنگ جادو منتشر شد. این جلد به زنده ماندن هری را از حمله ولد مورت روایت می‌کند که در این حمله پدر و مادرش کشته می‌شوند. زخمی به شکل صاعقه در سمت راست پیشانی هری بر اثر این حمله به یادگار می‌ماند. این کتاب در ژوئن ۱۹۹۷ منتشر شد.

هری پاتر و تالار اسرار

دومین جلد از این مجموعه با نام هری پاتر و تالار اسرار در سال ۱۹۹۸ در انگلستان منتشر شد. در این کتاب هری پاتر دومین سال زندگی خود را در مدرسه هاگوارتز می‌گذراند. در این داستان ولد مورت با توطئه‌ای که انجام می‌دهد تعدادی از دانش آموزان از جمله هرمیون گرنجر را خشک می‌کند.

همچنین بخش دیگر کتاب به اخراج شدن روبیوس هاگرید از مدرسه می‌پردازد. در مدرسه طلسمی اتفاق می‌افتد که همه به هری شک می‌کنند و او برای اثبات بی‌گناهی خود دست به کارهایی می‌زند و به دنبال تالار اسرار می‌گردد.

هری پاتر و زندانی آزکابان

این جلد در سال ۱۹۹۹ در انگلستان منتشر می‌شود و در آن به داستان عمه مارج پرداخته می‌شود. همچنین هری از رازهایی در مورد مرگ پدر و مادرش آگاه می‌شود و ماجراهایی را به دنبال خود می‌کشاند که زندان آزکابان نیز در آن جریان دارد.

هری پاتر و جام آتش

چهارمین جلد از مجموعه هری پاتر که در سال ۲۰۰۰ منتشر شد جزو کتاب‌های طولانی این مجموعه است و چند اتفاق مهم در آن رخ می‌دهد.

در این مجموعه سه جادوگر با هم مسابقه می‌دهند که هری پاتر نیز یکی از آن‌هاست و اتفاقاتی که در این مسابقه رخ می‌دهد مرگ سدریک را رقم می‌زند و لرد ولد مورت باز هم به قدرت می‌رسد.

هری پاتر و محفل ققنوس

جی کی رولینگ جلد پنجم از این مجموعه ماندگار خود را در سال ۲۰۰۳ در انگلستان منتشر کرد. این رمان طولانی‌ترین جلد این مجموعه است که‌ترجمه فارسی آن ۱۲۵۰ صفحه است و توسط انتشارات تندیس در سه جلد چاپ شده است.

داستان این جلد پس از بازگشت لرد سیاه را به داستان می‌کشد و محفل ققنوس تشکیل می‌شود و یکی از تلخ‌ترین ماجراهای هری پاتر در آن رقم می‌خورد و داستان‌های شگفت انگیزی را در دل خود رقم می‌زند.

هری پاتر و شاهزاده دو رگه

این کتاب در سال ۲۰۰۵ منتشر شد و در آن بسیاری از رازهای روابط بین افراد آشکار می‌شود. در این داستان مشخص می‌شود که ولد مورت هفت جان دارد که دوتای آن‌ها از بین رفته است.

هری کتاب معجون سازی را که صاحب آن شاهزاده دورگه است پیدا می‌کند و در این درس شاگرد اول می‌شود. او به جینی ویزلی علاقه مند می‌شود ولی روابطی عادی با هم دارند.

در پی ماجراجویی هری شخصیت واقعی شاهزاده دورگه نیز برای او معلوم می‌شود.

هری پاتر و یادگاران مرگ

خانم جی کی رولینگ هفتمین قسمت از داستان تخیلی خود را به نام هری پاتر و یادگاران مرگ در سال ۲۰۰۷ در ۹۳ کشور از جمله ایران توزیع شد. این داستان از خانه لوسیون مالفوی شروع می‌شود. همان خانه‌ای که لرد ولد مورت نقشه قتل هری را کشیده بود.

در این بخش هری و دوستانش به دنبال جان پیچ‌های ولد مورت هستند برخی از شخصیت‌های اصلی داستان در این بخش کشته می‌شوند. وسیله‌های مرگبار ابر چوبدستی، سنگ زندگی مجدد و شنل نامرئی اصلی توسط هری شناسایی می‌شوند. همچنین رازهای بسیاری از شخصیت‌های داستان‌های گذشته نیز برای هری مشخص می‌شود.

هری پاتر و فرزند نفرین شده

این کتاب با اندکی تأخیر نسبت به جلدهای ماقبل خود در سال ۲۰۱۶ منتشر شد. در این داستان هری پاتر کارمندی پرمشغله در وزارت سحر و جادوست و دارای سه فرزند است؛ اما هنوز هم نتوانسته از فکر گذشته خود بیرون آید و آن را رها کند.

پسرش آلبوس بار میراث خانوادگی ناخواسته را به دوش می‌کشد. گذشته و حال با هم پیوند می‌خورند و هری و پسرش متوجه حقیقتی نه چندان خوشایند می‌شوند: گاهی تاریکی از جایی فرا می‌رسد که اصلا انتظار آن را ندارید…

انتشارات تندیس و سری کتاب‌های هری پاتر

مجموعه داستان‌های هری پاتر در ایران نیز به زبان فارسی‌ترجمه شد. البته‌ترجمه‌های مختلفی از آن در دسترس است ولی مترجم رسمی این اثر، ویدا اسلامیه است که از سوی خانم رولینگ برگزیده شده است. نشر تندیس نیزترجمه‌های کتاب از ویدا اسلامیه را منتشر کرده است.

کتاب‌های پرفروش هری پاتر

کتاب‌های جدید هری پاتر